Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 909 ggr
Scilla
0

Mat till snäckor

Tänkte bara höra, ni som har snäckor, vad ger ni dem för något att äta? Hur ofta och hur mycket ungefär?

Mina posthorn har börjat äta på vissa växter, misstänker att de tycker att de får för lite mat, och så kan de ju inte behöva ha det!

KerstinL
0

Vill man inte att dom ska äta växter så ska man ge dom spirulina, ett vegetariskt fiskfoder som finns att köpa både i flingform och som pellets.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Scilla
0

Åh, det var ett bra tips! Idag gav jag dem en bit av en tunt skivad gurka. Men det är svårt att veta hur mycket man ska ge, vill ju inte mata så dom blir tusentals heller ;)

LisenN
0

Jag har iofs inte posthorn men jag har äpplen och spixisar. Dom får mat ca 3 ggr/dag, varierar mellan: algtabletter, ciklidgranulat, flingor, div. fryst, räkmix, boccoli, blomkål och ibland (läs sällan) gurka.

Ger rätt mycket mat suger upp om det ligger nåt kvar vid nästa matning och byter vatten ofta.

Mina har inte gett sej på växterna alls men det kanske är annorlunda med posthorn?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

idipidi
0

Posthorn ger sig inte på växterna så länge växterna mår bra. Däremot städar de gärna undan de växtdelar som håller på att dö. Såvida vi pratar om den vanliga lilla posthornssnäckan. Det finns en ovanligare större variant som äter växter.

Och precis som du säger, om de får mycket mat så blir de många.

Scilla
0

Jag tror inte det varit något fel på de här växterna, de var borta från en dag till en annan, med snäckor sittandes på. Däremot har det nog varit rätt snålt med mat i karet. Har liksom korkat nog inte tänkt på att karet är så nystartat.
Har räknat med att de ätit räkornas granulat, men inte tänkt på att de kanske behöver mer grönt *dumbom*

Ska absolut ta dit lite sjunktabletter också!