Hjälp... Svärdbärare... yngel??!!
vi har ett litet kar på 100 liter där vi har 1 STOR hona, ! hane och ca 4 st mellanbebisar o 2 st bebisar. Nu är det alla 4 mellan honorna dräktiga. Hanen är på honorna hela tiden o "pickar" o nästan typ som puttar på dom. Dom är verkligen RUNDA nu
men jag undrar om jag ska ta undan hanen?? Äter dom upp sina yngel lr? Jag vet att dom föder levande bebbar, men måste jag va med o skydda??
om du vill sparar på ynglen, så kan du sätta upp ett yn gelkar på ca 30L som du inreder med mycket växter och yngelsäker pump och doppvärmare. då flyttar du över honan däri och låter hon föda där sedan tar du veck honan när hon fött klart.
du kan också låta honan föda i karet som dom är i. har dy mycket växter och gmställen så brukar några yngel klarar sig. annars så kan både honorna och hanen äta yngel.

Annars kan du ju köpa ett "yngelkar" i en djuraffär och hänga på insidan i akvariet.
Yngelkar är inte bra.
1det är väldigt stressande för honan att föda(utsatt läge)
2jag har sett ett klipp där en Guppy hona födde i ett yngelkar, honan födde en unge vände isg om och åt den sedan höll det på så. inte bra,även med galler så kommer hon försöka komma åt ynglen.
3det är väldigt stressande för ynglen att växa upp så, alla fiskar i karet vill åt dom och dom är utsatta och helt synliga. en del kläms också ihjäl vid gallren.
att ha ett riktigt yngelkar ger friska och ger snabbt friska yngel som mår bra och trivs. och honan kan föda stressfritt.

Jag har inte sett några större problem med mina fiskar, plockar bort ynglen så fort honnan är fädig, tanken är ju inte att ynglen skall växa upp i karet
då kan man ju lika gärna låta honan föda direkt i ett ev odlingskar. men det är bara så jag gör.

Har du redan en mängd yngel i ett annat kar, så vill iallfall inte jag sätta ner honan där med dem:)
Har du en glassbytta eller liknande så ta upp henne i den.. sätt i lite växter så att hon känner sig trygg och så att ynglen har nåt att gömma sig i när dom kommer ut. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Håller med Johan här. Har inte märkt att mina fiskar skulle tagit skada av yngelkaret jag har. Enda som hänt är väl att honan har hoppat ur ibland så det skiter sig ändå.
Annars kan det funka med glassbytta som Kerstin ger förslag på med. Fast mina guppys hamnar på golvet och dör då.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
undrar varför honan hoppar ur yngelkassen!! kan det va att hon är stressad och vill därifrån?
glassbytta är väl samma form som jag skrev bara att jag menade ett riktigt kar på 20-30L.

#9: Ja eller så kan det kanske vara att hon itne vill vara i ett litet kar. Kanske därför hon hoppar ur glassbyttan med. De hoppar således ur allt som det inte är lock på. Slår vad om att satte jag lock på yngelkaret eller glassbyttan eller ett 20-30L kar så skulle hon hålla sig där. Hade jag inget lock på ett 20-30L kar så hade hon hoppat ut därifrån med.
Så jag är ledsen, jag tvivlar starkt på din tes om stressad hona. Stressade fiskar, det hade du kunnat få se när mina scalarer var i samma kar som mina Svärdbärare och mollys. Där kan vi snacka stressade fiskar. Inte de som är i yngelkaret.
Audiatur et altera pars
du får ju tycka vad du vill. jag skulle alldrig släppa i en hona i en yngelkasse. jag låter dom föda i karet eller i ett annat 20-30L kar.
och jag skulle heller ej låta yngel växa upoo i en yngelkasse.
och det gör jag av dom anledningarna som jag skrev innan.

#11: Jag skulle heller aldrig låta mina yngel växa upp i ett yngelkar. Det är inte tillräckligt stor plats för dem och går inte att ge ynglerna rätt miljö då.
Men jag är ändå intresserad av att höra vad som gör att du tror att de blir så mycket mer stressade av ett yngelkar än en kar på 20-30L.
Ocksåen förklaring till varför vissa av mina honor hoppar ur det extra kar jag har till dem då jag inte har lock där. Allt utan lock hoppar de ur. Om det beror på stress. Vad är det då som gör att de kan vara i mindre kar utan att känna stress om de har ett lock än utan lock? Det är en intressant diskussion anser jag. Och jag är uppriktigt intresserad av att höra dina teorier i detta eftersom du har så starka åsikter om att våra fiskar är stressade.
Audiatur et altera pars

#9 Har du aldrig varit med om fiskar som försökt ta sig ur större akvarium heller då? Isåfall så måste jag nog gratulera dig:)

#13: De är nog stressade för att det är för stort för dem. ;-)
Nej, men skämt och sido. Det var det jag var ute efter. Mina bryr sig inte om storleken på vilket kar de är i. De hoppar ur om de inte har tak liksom.
Audiatur et altera pars
för övrigt har jag ett kar på 200L som inte är täckande och där har jag både haft Svärdbärare,makropod,linjetandkarp,zebrafiskar utan att dom hoppat ur.
mindre kar dom är i mer vill dom hoppar ur det är väl självklart.
varför dom blir mer stressade i ett yngelkasse är att det är ett utsatt läge för dom att föda i, alla hanar som vill paras kommer vara där =honan blir stressad. och övriga fiskar som vill ha yngel kommer också bli intreserad av yngelkassen= honan kan inte komma ifrån utan är instängd i det utrymmet. hade hon varit fri i karet kan honan istället gömma sig inne bland växter eller simman undan.
här hon i ett eget kar så är det bara hon!!!!! och inga andra fiskar som vill hålla på med honan.

Mina guppys är vanligen i ett kar på ca 300L och de hoppar då gärna ut om jag inte lägger på täckglaset. Kanske måste sattsa på ett större kar då så de inte känner sig stressade de små liven.
Sedan förklarar inte din förklaring varför honan hoppar ur oavsett vart hon är. Oavsett om hon är i yngelkaret eller i en egen 40L akvarie eller i en glassbox. Om det är av stree de hoppar ur yngelakvariet såförstår jag inte varför de fortsätter att hoppa ur de andra karen.
Audiatur et altera pars
jag orkar knappt besvara mer men den tonen. skämtar och pikar.jätte kul!
honan hoppar ur karet av att hanen håller på för mycket eller att andra fiskar jagar hon. vet du inte det?
jag har alldrig varit med om atts värbärara honor har hoppat ur odlingskar utan täckglas när dom varit där i själva.

Hoppla, hoppla. Du hade inte så trevlig ton från början. Jag bara följer med i samma spår.
Så åter till ämnet. Som jag fortfarande tycker är intressant.
Jag är klart medveten om att honor kan bli stressade av att de blir jagade av andra fiskar.
Men det förklarar inte varför de då kan hoppa ur ett kar de är ensam i. Det lär inte vara ett stressmoment enbart således. Eller?
Även om du aldrig varit med om att det hänt så har folk uppenbarligen varit med om det. Du kanske inte haft tillräckligt många individer. Alla mina gör inte så här heller. Bara vissa individer.
Och jag ser inte på de fiskarna att de är mer stressade än de som stannar kvar. Oavsett var de är. Det jag menar är alltså om jag tar ett exempel:
Hona 1:
Hon hoppar ur allt utan täckglas.
Har jag ett yngelkar i mitt 300L hoppar hon ur karet. (stress enligt dig)
Om jag har henne ensam i en glassbytta utan lock då hoppar hon ur byttan.
Om jag har henne i ett 40L kar ensam utan lock hoppar hon ur.
Om jag har henne med de andra fiskarna i 300L karet utan att sätta på täckglaset då hoppar hon ur. (och nej, jag har inte överbefolkat i mitt kar snarare tvärsom)
Hona 2:
Hon är glatt kvar i yngelkaret i det stora akvariet. Hoppar inte ur. (varför om hon är stressad)
Hon stannar kvar i glassbyttan utan lock. Hoppar inte ur.
Hon stannar kvar ensa, i 40L karet. Hoppar inte ur.
Hon stannar kvar även om täckglaset inte är på i stora karet. Hoppar alltså inte ur.
Hur man då så tvärsäkert gå in och säga att det är stress för att en hona hoppar ur ett yngelkar?
Audiatur et altera pars
jag tycker inte jag var otrevlig i mitt första svar jag hjälpte till bara.
honor har aldlrig hoppat ur karen jag haft möjligen dom gör det. och jag har ändå odlat svärbärare sen jag var liten och då hade jag många kar utan täckglas. då fanns det inte så mycket set med täckglas som ingår.
att hon inte hoppar ur yngel''kassen'' som det heter är väl att hon vet att där är andra fiskar som vill åt hon. och det i sig är stressande för fiskar att känna sig instängda.
nu har jag sagt mitt och KOMMER INTE svara mer i denna tråd, jag odlar som jag gör andra får göra vad dom vill. klart slut.

Verkar som att någon har svårt att ta kritik på sina svar…

Audiatur et altera pars
trevligt att bli skrattad åt. men nu kanske jag tog det fel.

#22: Jag skrattade inte åt dig. Så där tog du det fel.
Jag bara visade att jag är glad i alla fall.
Audiatur et altera pars
= glad
= skrattar
jag tog det som att du skrattade åt att jag ev inte kan ta kritik=åt mig.
forum vad jag vet är väl till för att diskutera saker? och har knappast nåt att göra med om jag kan ta kritik eller ej, du själv är på rätt så hårt så då kan kanske inte du heller ta emot kritik så bra.
men detta för mig är meningslöst att skriva om om man kan ta kritik eller ej,så jag ska inte fortsätta me det. nu vet jag att det inte var du som skrev det.
du får inse att man kan odla på andra sätt också,som jag gör. och jag har skrivit innan att man får göra det.

Trådskaparen, hoppas att du fått svar på din fråga:)

#24: Jag skrattar när jag är glad. Således så visar jag det med en skrattande smilis när jag är glad. Sedan anser jag att jag sagt mitt i detta.
Audiatur et altera pars

Håller med åsa till fullo:)
men gud vad det blir tjafs hela tiden här. :O
vad skrattade du åt då?

men sluta tjaffsa!!!!!

men sluta tjaffsa!

Bara allmänt du vet. No hard feelings. Men nu får du gärna ge dig. För att ha sagt sitt sissta redan #19 vart det mycket efter det.
Jag kan faktiskt inte förstå varför jag ska sitta och tjaffsa. Kan dock säga att jag slutat skratta nu. Du är inte rolig faktiskt.
Audiatur et altera pars

#31: Du har så rätt så. Ber er andra medlemmar om ursäkt för detta tjaffsande. Jag slutar med denna kommentar.
Mvh åsa
Audiatur et altera pars

haha nu är alla vänner och är jätte glada! :D:D
#32var det svaret till mig?
jag bara frågade vad du skrattade åt?
och jag vill inte vara rolig.
jag skrev ett vänligt svar (jag tycker jag hållt en god ton från början)
sedan började ni två säga emot mig (och då är jag ju tvungen att svara). med skämt och pikar vilket jag blev stött på. varför ska jag behöva försvsra hur jag odlar?och man får väl diskutera på ett forum eller?
som jag skrivit innan alla får odla hur dom vill och jag tycker inte det är bra med yngelkassar. och det tycker jag. du tycker nåt annat ja så är det.

Nu tycker jag att vi sätter punkt för detta:D

de tycker jag med! :P
så jag får inte svar på min fråga då?
Ta det i PM med Faxlin, om du vill fortsätta er diskussion :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08