Ensam kampfisk?
Hej! Jag ha nyss köpt ett tjugo-liters akvarium och min kompis ringde till zooaffären och frågade om man kunde ha en Kampfisk ensam i ett 20-liters, och då sa han att man ska ha en hane+ 3-4 honor i ett 30-40 liters akvarium? För ca 2 år sedan hade jag en Kampfisk hane tillsammans med tre honor och det slutade med att honorna hade ihjäl honom ? Stämmer detta som han i zoo-affären sa?
Nej, man kan ha kampfiskhanen ensama och dom trivs allderles utmärkt, släppar du ner honor till honom i ett sånt litet akvarium kommer hanen troligen stressa dom till dötts :S
(jag har en ensam hane, det om honorna har jag bara hört ;) )
#2 Nej kampfiskar är inte anpassade till små vattenpölar, de kan överleva i vattenpölar pga deras labyrintorgan.
Det går alldeles utmärlt att ha en ensam hane i ett 20 liters bara du sköter det väl, ska du ha honor med i så bör du ha större.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Ok tack allihop! Åker förhoppningsvis till zooäffaren imorgon och inhandlar en hane :) Vilken färg tycker ni :)?
Den färg du gillar mest ! :D
// Patrik
Gå runt å kolla på dom olika färgerna och ta den du tycker bäst om ;)
Vad kul att du ska skaffa Kampfisk :)
Vi hade för en gångs skull lite annorlunda färger här i Hudiksvall; grön-blå, blå-lila, röd, gul (genomskinlig typ) och en orange som också var lite halvt genomskinlig. Synd att det alltid finns fina när man inte ska skaffa akvarium
Hoppas du hittar den färg du tycker om! ;D

#7 Oj vad många olika! I vår zooäffar finns bara röd och blå vad jag har sett.. ska nog ta en röd så jag redan har haft en blå :)
#8: Det brukar det göra här också, men tydligen hade de beställt lite roligare firrar nu :) Du kanske kan fråga om de i din lokala djuraffär kan beställa nån speciell färg åt dig, det kanske tar ett litet tag, men det kan vara värt det ;)

#9 Jo det kan man ju alltid fråga :) Dock säger han som äger djuraffären att man måste köpa 3-4 honor som sällskap till hanen och det vill inte jag.. Så man får typ inte köpa bara en hane.. :'(
#10 säg att du har 3 honor hemma å att du nu ska köpa en hane till dom ;)

#11 Jo, du det har jag faktiskt funderat på, men jag är rädd att han i zoo-affären känner igen mig.. Jag frågade mamma om hon kunde gå in där och säga det med hon ba: Nej blanda inte in mig i det här… haha XD
#12 Köp på annan affär då? :D

#13 Jo det är ju en bra ide men jag känner dock inte till någon annan zooaffär i kungsbacka…?:(
#14 hm, ja jag vet ej vad det ligger men ev kanske du kan ta typ bussen till en granstad om du vet om en djuraffär där? ;)

#15 Kungsbacka ligger utanför Göteborg :)
På hornbach (ett byggvaruhus i Göteborg) har dom fiskar, och min pappa köper där ibland på väg hem från jobbet, för han tycker det är lite långt att bara köra fram och tillbaka för att köpa fisk. Jag tror vi ska köpa där men jag vet dock inte om de har kampfiskar där.. men det har de väl i de flesta fiskaffärer, eller?(:
#16 ja, asså dom kan ju ha oturen å ha slut just när du kommer men dom flesta affärer brukar ha kamp fiskar ;)

#17 ok :D
men sig till honnnom i djuraffären att du kommer få några honor från en kompis eller att du absolut inte har råd eller plats med 3 honor eller så säjer du att du inte vill ha ungar eller så säjer du sanningen att kamphonor och hanar inte går ihop i ett litet akvarium
Men säg sanningen! Man får inte ha flera kampfiskar tillsammans om det inte är ett väldigt stort akvarium! Det borde han veta och du måste få köpa så många du vill!

mm!^^
Man kanske kan ha några honor tillsammans men hanar ska vara själva av sin art.
honorna ska oxå gå själva!!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Hur stort akvarium ska det minst vara om man vill släppa ihop en hane och en hona för att försöka få yngel?
Minst 10 liter och bra gömställen för honan ska finnas.. ; )

Ha det skulle bli spännande att fixa ett bra gömställe på ett 10-literskar! Men det kanske går. Tack då vet jag! :)

Det kan finnas en risk att hon biter i fenorna på slöjisarna, men det är oftast hanar som får för sig det.. ; )
#26 Jag har ett 12 l akvarium till lekkar åt mina kampfiskar, där får det plats både en liten rot och en sten+växter… så omöjligt är det inte.. hehe

#23 Det är flera honor i samma akvarium på Djurmagazinet. :O
#29 Det är vanligt att det är så. Djuraffärer rekomenderar även sandpinnar till fåglar och burar som inte uppfyller lagkrav, samt foder till illrar som jag inte ens skulle vilja ge husflugorna.
(sensmoralen är att de inte alltid är så kunniga)
Paulina
#29 honorna som går tillsammans på djurmagasinet är oftast inte så gamla och från samma kull, då kan det fungera ett tag.. ; )

JA kampfiskar trivs med att ha honor omrking sig,, 1hane och 3-6honor är en lagom mix. och kampfiskar ska ha 40L som minst. dock jag själv har haft 1 hane och 3honor i 30L utan problem i över 1år med bar vattenvärden och stenkoll och att hålla rent.
kampfiskar har ett aggresivt beteende naturligt. så när dom leker så ser det värre ut än vad det är. alltså har man mycket gömställen kan honorna komma ifrån om det blir för mycket.
jag har alltid haft honor och en hane tillsamans. och jag har odlat kampfiskar ett bra tag nu. honor vill inte vara ensamma !!! utan dom går i små grupper även i naturen.
ja en hane kan också vara ensam. men är piggare med honor också.
sedan finsn det olika individer på kampfiskar. hanar coh honor som är aggresivare än andra. så visst i några fall kan det gå illa och söndriga fenor men oftast så går det bra.
exempel min ena hona gav min hane rejält med stryk. han klarade sig dock och dom går jätte bra ihop nu och har lekt.

Kan man ha en ensam Kampfisk i ett 12 L akvarium?:)
nej en ensam hane bör ej ha under 20L en längre tid. tillfället kan dom vara i 3L exempel efter en kull och man måste separera hanar innan man säljer/ger bort eller skaffar dom större.
för en vuxen hane som ska vara där permament så inte under 20L.

okej;)