Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3145 ggr
peaches
0

Guldfiskskålar

Är det någon här som evt ett bra sätt så jag kan övertyga min vän som precis skaffat fiskar att inte ha dem i en liten guldfiskskål?

Det enda man hör som kommentar om man påpekar detta, "än, men de har ju ändå inget minne"

Tycker ni det är en viktig grej att ta upp för vänner som kanske inte har speciellt stor kunskap inom ämnet?

KerstinL
0

Guldfiskar har ett minne på ca 3 månader har dom kommit fram till, det är oerhört jobbigt för dom att bara simma runt, runt.. Det står oxå i lagen att det måste finnas en täckt sida på akvariet, det ska vara minst 40 liter och det måste finnas gömställen. En Guldfisk kan bli stor, mina var ca 30 cm..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

peaches
0

#1 Ja, jag läste det någonstans nyss för att bättre på lite kunskaper om just det.

Jag hoppas verkligen att hon lyssnar, men hon tycker väl det är billigt och bra med en skål, men jag fattar inte hur man ska kunna få det rent? Samt, finns det ens pumpar som skulle fungera till en skål?

Sloj-border
0

och om man har en rund skål så blir det krångel med fiskarnas balanssinne :/ man får absolut inte ha dom i en skål! stakars fiskar! det är bra att du säger till henne!! :D

Scilla
0

Om någon säger att guldfiskar inte har något minne så kan de ju ladda hem mythbustersavsnittet där de faktiskt visar att fiskar minns!

sussa08
0

Stoppa hennes huvud i skålen så får hon veta hur det känns att leva i en sån… Tror fiskarna också hade slagit sönder den om dom kunde för att komma ut därifrån >.<

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sophia007
0

Lagen är väl lite luddug där eftersom det står BÖR vara minst 40liter. Jag kan inte se att det faktiskt är förbjudet med guldfiskskålar (även om jag inte heller tycker de är särskilt djurvänliga).

KerstinL
0

Det är riktigt att det står att det bör men det är för att bla djuraffärer och sånt ska slinka igenom.. Är det nån som har lust att leta reda på styckena med alla regler och pm:a till mig, då kan jag kanske slänga ihop en artikel eller nåt av det.. ; )

Cool

PatrikN
0

Skålen rubbar fiskens balanssinne pga dess form. Detta orsakar så onödigt lidande, och oftast blir följden en allt för tidig död.

men tydligen så ska det vara "lagligt" med en Guldfisk skål så länge man har pump, dopvärmare, växter och gömställen.

KerstinL
0

Sen ska man lyckas få plats med fisken oxå.. hur är det med att en sida måste vara skyddad för insyn, har för mig att det oxå står nånstans.. ; )

Cool

Aribigga
0

lurvponnyn.vimeddjur.se

TccT
0

Varför skulle balanssinnet påverkas av en rund skål? Tycker oxå att en 40-litersskål absolut inte är något för en Guldfisk eller andra som det blir lite storlek på heller. En skål på 40L och uppåt kan ju innehålla småvuxna fiskar eller räkor eller varför inte vatteninsekter

peaches
0

#8 Jaha okej.. ja, det känns som om det är mycket för en ltien skål :D:D

Wassago
0

Jag använder gamla Guldfisk skålar som yngelakvarium, när mina Endlers skall släppa ynglen släååer jag i dom i guldfiskskålen som e full med grus, sten å javamossa, sen när dom släppt ynglen så åker dom tillbaka till "stora! burken å ynglen får gå å växa till sej i skålen, till det duger dom utmärkt enligt mej.

Funkar åxå att ha som lek kar åt nån mindre labyrintfisk eller pansarmal..

Aviendha
0

Jag har läst en vetenskaplig rapport där de testade färgseende och minne på fisk, och jag har för mig att det var just Guldfisk. De kunde sina övningar 7 månader efter testet avslutades, utan träning under tiden, och det gick att lära dem olika saker. Dessutom finns det ju en bild på en "vild" Guldfisk i danmark som vägde några kilo om jag inte missminner mig. Som att ha en människa på 5 kvm skulle jag säga.

Vår kära L80, finns regler för hur man håller sällskapsdjur, där fiskar ingår.

TccT
0

Skålformade eller vanliga akvarium är alltså ok men volymen bör ej vara mindre än 40Liter. Då är nog leasingakvarier på olika platser sämre med tanke på insynsskyddad sida. Tycker man ser på hemsidor som avdelare i rum till exempel

zyrix
0

Konstruktion av akvarier

**

2 §

Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,**

eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna

inte ska hoppa ut.

3 §

Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte

kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 - 8 §§ är uppfyllda.

4 §

Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets

inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Aviendha
0

Ett tips Kerstin är att göra en artikel om detta, med länkar osv. det uppskattas nog =)