Litet akvarium.
Har ett mindre akvarium stående här hemma, är på ca 20 L. Har tänkt starta upp det främst som växtakvarium men överväger att även kanske ha några fiskar där i.
Är det överhuvudtaget lämpligt att ha fiskar i ett akvarium på 20 L? Villka fiskarter kan man ha där i så fall?
Tacksam för svar.
//Otto
20 liter hade jag haft tex.
Javamossa och räkor (finns många snygga)
Eller ett killi par.
hur ser killifiskar ut då?
skräpar dom ner mycket?, kan tänka mig att det blir en aning smutsigt i ett sådant litet akvarium..
Googla Killi.
Finns hur många som helst.
Om man har ett sånt littet akvarium så får man vara noga med vatten byten och hur mycket man matar.
Om man matar för mycket är det bra med snäckor i akvariumet.
Posthorn eller äppel snäckor
// Patrik
Varför inte göra ett jordakvarium? :)
#4 Bra ide slipper pump och värmare om du har en bra inomhus värme.Jag måste ha värmare pga att ibland har jag 16 grader inne om jag glömmer att elda.
Med ett inkört jordakvarie med mycket växter gör det inget om fiskarna skitar ner.Enda underhållet stort sätt är att fylla på vatten.Men vist vattenbyten skadar ej.
Sen om du ska ha filter kan du ju köpa ett hangonfilter så får du lite extra plats.
//Ted

Kan varmt rekommendera Endlers åxå, hanarna är sm juveler på 2.5-3cm en kusin eller underart till guppin.
Sen finns ju dvärgtandkarpen som är en liten levandefödare.
Tack så mycket för tipsen! :)
kan någon berätta mer om vad ett jordakvarium innebär?
Det var ju iofs ett mycket bra tips, men jag tror kanske att akvariet kan bli lite svårskött, blir kanske en del att trimma åså. Har ett akvarium till men har redan tillräckligt med växter där ;)
Tänkte att jag kan börja med att fylla akvariet med grus o vatten, sedan plantera in mycket växter. Ett killispar skulle vara fint.
Jag tänker mest att ett jordakvarium skulle passa om du vill ha mycket växter (kallas även low tech växtakvarium) samtidigt som du slipper ha pump i ett så litet kar. Har också ett 20-liters jag vill ha killis i, men det får nog bli till våren om jag hittar någon bra plats att ställa det på. :)
Hur är de bästa förhållanden för killis?
Kan man ha en hane och en hona tillsammans?
Hittar inte så mycket fakta om killis.
Kollade i djuraffären idag, men de hade knappt hört talas om arten.
Är de svåra att få tag i?
Putt.
Killis behöver inget stort akvarium, inget filter och nästan inget ljus.. Det bästa är att ha en hane med 2-3 honor annars finns risk att hanen jagar ihjäl honan. Mycket växter gillar dom, javamossa är en hit. Ska kolla om jag kan krama ur gubben lite mer info i morgon(han sover just nu..) 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack för den infon! :D
ska kanske skaffa mig en hane med 3 honor då :)