Nybörjar funderingar/ problem?
Hej!
Har sökt på nätet och blir bara förvirrad :), hittade hit och hoppas någon kan ge mig svar?
Har startat upp ett 55-58 l akvarium som jag fått, läste massor innan så det är vattenreningsmedel istoppat från början, akvariumet fick stå och gå några dagar utan invånare. PH 7.5 och Nitrat (?) obefintligt ( vilket det ju bör vara utan invånare). En Kampfisk flyttade in tillsammans med 2 siamesiska algätare, några dagar senare 10 st kardinaltetror ( tillsatt bakterier i samband med första inflytten). Dagen efter ser jag på en av kardinaltetrorna en liten "tuss" ( ser ut som om foderrest har fastnat) mellan ryggfenan och stjärtfenan. Svamp?
Läser att det kan orsakas av bl.a kyla , har 25 grader, satt upp och har nu ca 26,5 grader. Läser att man kan hälla salt i men tvekar…. Zoobutiken sa oxå att det var ok med salt.
Ska jag hälla i salt? [1dl/100L vatten] Hur isf?
Kan det tänkas att kardinalen vill tugga på kampis fenor? ( Neontetror går ju bra)
Alla firrar äter och siameserna börjar bli tjocka ( ska skaffa 2 till)
//Kicki
Om jag skulle vara dig så skulle jag nog ta litte lungt att köpa fisk,
Låter som du har köpt mycket fisk på en väldigt kort tid.
Och med tetran låter det som svamp.
/// Patrik
Tackar för svaret.
Kan svamp smitta till de andra?
Kan en "saltkur" hjälpa?
Någon risk att siameserna föräter sig?
//Kicki
Mata väldigt sparsamt nu i början så att du inte får nitrit, då kommer inte siameserna föräta sig heller. Jag tycker ditt akvarium börjar låta rätt fullt.
Svamp är inte så smittsamt, svamp brukar angripa fiskar som har fått sår oftast så klarar sig fisken som har fått svamp.
Häll i lite grov salt och om svampen inte försvinner så plocka upp fisken och ha i ett karantäns kar.(och salt bad)
Och du kan nog vara lungn med siamerna 
/ Patrik
Jag skulle nog oxå ge tetran ett saltbad så behöver du inte oroa dig för hur dom andra mår av saltet.. finns oxå bra svampmedicin att köpa i dom flesta zoobutikerna där man får med noggranna bruksanvisningar. Troligtvis är det så att det har varit lite "tjafs" mellan fiskarna och har tetran då lite nedsatt immunförsvar så är den mer mottaglig för bakterier..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack!
Saltfrågan igen, jag var och köpte vanligt bordsalt ( blå jozo utan jod) igår. Nu nämns grovt salt…fungerar det jag köpt?
Känns som om jag bara skulle hälla i det, så kommer fiskarna att få det på sig eller ska jag mer "lägga" ned det?
Angående maten så får de nu Cyklops och jag vet inte om kampfisken får tag på tillräckligt? De får en halv "ruta" på morgonen.
Läste att kardinalerna behöver vegetabiler oxå så jag tänkte köpa något flingfoder att ge på kvällen.
Hur ska man veta att de får tillräckligt? ( eller för mycket?)
Invånarplanen var 1 Kampfisk, några kardinaler, några kamphonor (minst 3 rekomenderat) och något som äter alger. Eftersom det blev siameser och de gärna vill vara fler än 2 så får jag nog vänta med kamphonorna tills jag har 2 akvarium eller 1 större :).
Att skaffa akvarium var en hel (spännande) vetenskap.
//Kicki
Oj, här skriver vi om varandra.
Om jag ska ge tetran ett saltbad och inte har ett till akvarium..
Kan jag ta en fyrkantig godis bytta, hälla i ny tvättad sand och vatten från akvariumet + kranvatten? Hur gör jag med växter (har bara de som finns i akvariumet) filter och värme av vatten?
Ska den vara där tills svampen försvunnit?
Hmm, kan nog bli en intressant historia att försöka fånga en speciell tetra av tio….
//Kicki
Kerstin du bor rätt nära (tror jag) kommer du och hjälper :)
Det beror på var du bor.. ; )
Är det nära kan jag gärna komma och hjälpa!! Vanligt bordssalt (utan jod) duger utmärkt.. Vid saltbad behövs bara en "godisbytta", vatten från akvariet, vatten och fisken, hehe. Jag är jättedålig på det här med dosering, kör mest på känsla.. kan tänka mig att en matsked ska räcka till godisbyttan..

Tackar, tackar
Ska ge mig på och försöka fånga firre imorgon… om jag inte kan ha sån tur att "tussen" försvunnit av sig själv *önsketänkande*
//Kicki
Hehe, du får komma hit och öva dig på att fånga.. utmaning blir det först när man ska fånga en av 400 tetror..

Panik…
NO2 testet visar 0,3mg/l, iof så gav jag mat för ca 1 timme sen. Vad ska jag göra?
Projekt fånga tetra har strandat :), vad gör salt med vattenvärdet om jag skulle hälla direkt i akvariumet? Salt är väl natriumclorid eller nått ( vilket iof inte säger mig så mycket).
Om tetran blev skadad vid upptagningen i butiken och jag ska försöka fånga den igen (+stressa hela gänget) så är väl risken att den/ någon mer kan bli skadad?
//Kicki
Nu i början, var verkligen SPARSAM med mat, för mycket mat ger högre risk för nitrit.
Jo, men nu har jag antagligen klantat mig :(
Fyllde på med lite vatten, borde ju spä ut lite och hoppas på det bästa. Stackars firrar om jag gjort fel….
Kan fler växter hjälpa? Ska jag ha i mer bakterier?
//Kicki

Små täta delvattenbyten kan vara bra. Ca: 10% tills du fått ordning på nitriten.
Saltet kommer hjälpa mot både svampen och nitriten 
Och som jag sa jag tror akvariumet inte var redo för så mycket fisk.
Instämmer Patrik men nu har jag ju redan haft för bråttom…
Hur ofta ska delvattenbytet ske?
1/4 dl salt ihällt och lite vatten bytt, när kan jag förvänta mig en förändring?
//Kicki

de bästa är jhu att köpa ett medel mot just svamp i affären
har du ett litet akvarium extra eller en skål /box ?????????
ta vatten ifrån ditt andra akvarium kolla hur många liter vatten du använder sen tilsätter du fungnol som är mot svamp vips så e det borta efter ca 4 dygn skulle det inte försvinna så gör deu ett 50% igt vatten byte och gör samma dosering en gång till så försvinner det…