Humlafisk.
Är det någon mer än jag som har dem?
I tanken simmar i nuläget 5 vackra humlor, de är i fyra storlekar: 2 st är smala som fiskar ska vara -de är nästan inte gula alls- och de andra tre är fet, fetare, smällfetast.
Jag vet inte om jag ska sätta den smällfeta på diet eller om jag kan ha en sådan röta att det kommer minihumlor snart.
Smällfetast är vackert mellangul/mörkgul i ränderna, den simmar som en tok fram och tillbaka, upp och ner längst bak i tanken och med tanke på motionen borde den vara jättesmal men nää.
Om det är babysar på G, hur länge går humlor innan de släpper äggen. Kan hon bli ledsen om jag stoppar henne i yngelkaret och få "missfall", hon vill ju röra på sig väldigt mycket.
Jag känner mig otroligt förvirrad, är ju van vid malawisar.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Det är nog en romstinn hona du har.. Är väldigt dålig på humlefiskar men hittade en intressant sida där du kan läsa lite om dom.. --->
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack Kerstin, den sidan har jag inte hittat.
Jag läste någonstans att honorna utvecklar ett äggläggningsrör efter en dags "graviditet" på ett annat ställe stod det att hon utvecklar röret en dag innan hon nedkommer.
Hur ser ett äggläggningsrör ut ?
Susanne 
Susanne 
Kära nån!
Bara för att hon är full med rom betyder väl inte att äggen är befruktade…eller?
Susanne 
Susanne 
Det är som ett litet vitaktigt rör på ca 1-2 mm som kommer fram (vid analen) när dom ska lägga äggen.. På bilden är det där det står: Urogenital tract opening..

Aj då, jag får nog skaffa fler yngelkar. Jag har sett äggläggningsröret på fetast och smällfet 
Jag får nog ta och stoppa smällfet i "ungkarlslyan" redan ikväll.
Susanne 
Susanne 

it takes 2 baby, it takes 2 
Som Kent säger, du måste ha hanen med, annars blir det inga bebisar.. 

*hehe* jo, jag förstod det men vilken av dem är då hanen 
Den enda humlan som ser annorlunda ut är en smalis som är jätteblek och nästan inte alls gul i de gula fälten. Den andra smalisen är i och för sig jättesvart och jättegul i sina fält, den brukar ibland simma med henne…hmmm, jag kan ju chansa på att det är de två som håller ihop lite mer än de andra.
Det vore ju jätteskoj att få babysar och lättare att övertala sambon om ett stooor tank.
Jag har försökt att ta foton på dem men de små rackarna vill ju inte posera.
Susanne 
Susanne 
Jahaja, ska jag skratta eller gråta?
Idag släppte smällfetast sin rom. De andra humlorna var bara ute efter att äta äggen så logiken säger mig att jag bara har honor.
Ska iväg och shoppa lite så jag slinker väl in och försöker få tag i en hane, jag har ju tre honor kvar som släpper rom snart.
Nackdelen är att det inte blir humle babysar och fördelen är att de andra får gourmetmat.
Susanne 
Susanne 
Nää nu jäklar skrattar jag så att jag gråter. Fångade in lite rom och ta mig tusan, det simmar världens minsta yngel i yngelkaret. De är mindre än sandkornen jag har på botten av karet, det är ett under att de syns. Kanske, kanske att det simmar fler små humlor fritt i karet. Den som lever får se.
Susanne 
Susanne 
Åh, vad spännande!!! Nu ser jag fram emot regelbundna uppdateringar!! 

Jaha, det har gått ett par dagar.
Låt mig först berätta hur små ynglen är…
Jag har en liten yngeltank med en V-formad sak att avskärma hona/hane med. I botten på detta kar finns små, små hål.
Ett sådant hål är för ett yngel lika stort som en garageport för oss människor…är ni med?
Det är en väldig skillnad i storlek på ynglen, en och annan har varit hyfsat stor men de flesta är yttepyttesmå.
Pga. "garageporten" har de flesta små liven gett sig ut på vandring så jag lyckades bara räkna ihop 6 yngel idag ( alla simmandes samtidigt så ingen är räknad fler än en gång ).
Det känns smutsigt i karet men jag vågar inte göra något åt det.
Ibland undrar jag om det är vattenloppor istället för yngel just för att de är så små.
Det är klurigt med de små och jag vet att om jag bara väntar en vecka kanske två så kan jag räkna dem och lätt flytta dem men tålamod har aldrig varit min starka sida. Det är kanske det jag ska försöka lära mig nu.
Vi får se hur många som är där om ett par dagar.
Susanne 
Susanne 

Det här låter väldigt skoj. Kommer att följa om du uppdaterar 
Ytterligare ett par dagar har gått och nu ser man ynglen lättare även om de fortfarande är extremt små.
Räknade till 8 "säkra" yngel igår.
Det händer inte så mycket med dem så jag har studerat de stora humlorna noga för att se hur väl de överensstämmer med de beskrivningar jag hittat när jag googlat, inte mycket kan jag tycka.
Jag beskriver nedan hur jag ser skillnad på dem.
Hanarna: i beskrivningarna står att hanen i lekdräkt får mörka rödare ränder där de normalt är gula och bleknar i de svarta ränderna. Ingen av mina killar ser ut så och har inte heller gjort men yngel blev det ändå.
Mina två killar är jättebleka där de borde vara gula, nästan genomskinliga. De skimrar ofta i ljust, ljust lila som om de vore självlysande. De är smala och har en antydan till inbuktning runt magen. Analöppningen är en liten liten avlång bulle, det ser ut som ett äggläggningsrör i mindre format som är bakåt böjt (hoppas ni förstår hur jag menar).
Honorna: rejält runda om magen och med tydliga äggläggningsrör som är riktade snett nedåt, äggläggningsröret blir längre ju närmare äggläggningsdags det är. Skarpt gula och svart randiga.
Återkommer med uppdatering av ynglen och lägger till om jag upptäcker något mer om de stora humlorna.
Susanne 
Susanne 
Spännande…. ; )

Faan också (ursäkta men de finns inget finare kraftfullt ord), en humla släppte rommen inatt så när jag tände imorse fanns bara knappt 10 romkorn kvar och de gick åt som smör i solsken.
Aja, de andra blev lite mättare och jag har ju inte plats för hur många humlor som helst.
Räknade in 12 yngel i yngelkaret, de växer långsamt men tillräckligt bra för att man nu ska kunna urskilja de flesta utan lupp *hihi*.
Dock kommer det dröja länge innan det går att ta kort på dem. Längden är uppskattningsvis knappa 2mm och bredden inte ens 1mm.
Jag glömde berätta att jag matar ynglen med Liquifry 1. Under den tid som gått har jag tillsatt totalt 3 droppar och det kommer att dröja innan jag tillsätter fler. Det finns just nu mer mat än yngel *hahaha*
Jag möblerade om i karet i torsdags och i samband med det så satte jag en slang från pumpen som jag stack hål i (tyckte att lite krus på ytan var dålig syresättning) och en korkbit i andra änden. Det blev alltså ett litet vattenfall vilket uppskattades mycket av alla invånare som genast såg och uppförde sig piggare.
Susanne 
Susanne 
Jag undrar vad det är i Liquifry. Är det små vattenloppor som ser ut som ynglen fast de har "2 ben" i bak, jag ser inte om de har en liten "yngelsvans" också.
I alla fall så möttes ett yngel och en med 2 ben, det såg ut som den med 2 ben bet ynglet som skakade till och simmade därifrån fort som tusan.
De senaste dagarna har jag inte sett fler än ett par yngel, jag är osäker på om de smitit ut genom hålen i botten eller om det är för dåligt syresatt. Varje dag så skopar jag vatten i karet med ett snappsglas, jag kommer inte på något bättre sätt att få i syre. Är lite orolig att alla yngel försvinner om jag låter karet ligga under en vattenstråle.
Jag kanske kan sätta tillbaka det 3kantiga "mammaskyddet", då bromsas ju lite av farten upp….hmmmm, klurigt det här.
Någon som har tips?
Susanne 
Susanne 
Hmm, klurigt.. Det kan ju vara så att det är ngn parasit som kommit in i yngelkaret, det kan ju förklara yngelbortfallet, jag tror inte att liquifry innehåller nåt "levande". jag skulle nog försöka rengöra yngelkaret och börja om, och mata med äggula istället. Har du ett yngelkar som är nedsänkt i akvariet?

Ja, det är nedsänkt men knappt 5mm av kanten är ovan vattenytan, detta pga. att ynglen är så små och jag vill inte att de rymmer *haha*.
Äggula är ju inga problem, hur lite ska de ha och hur ofta?
Rengöra är inte heller något problem, tror jag.
Det är ju synd att jag inte har ett mikroskop så jag kunde se hur krypen ser ut.
Tack KerstinL, du är en fena på det här.
Susanne 
Susanne 
Lös upp kokt äggula i vatten och droppa i, precis som med liquifryen, en droppe 2-3 ggr/dag.. Sen kan det vara en bra idé att ha typ posthornssnäcka eller liknande tillsammans med ynglen, då blir det inte en massa matrester. ; )

I det stora akvariet så kan du ha Äppelsnäckor (om du inte har botior eller kulfisk) eller posthorn, jag tycker mer om äppelsnäckor för att det är lättare att hålla beståndet nere ; )

Snitsigt, det ska jag ha i åtanke imorgon när jag ska ut och handla. Tackar!
Susanne 
Har du vägarna förbi sthlm nån gång så är det bara att hojta till, jag kan locka med en fika i lokalen eller ett gäng pussiga illrar.. ; )

VA? måste jag välja 
Kommer gärna förbi någon dag då Peter är ledig och kan åka utan lillskruttan.
Susanne 

# 25 ska du till stockholm skulle du kanske fånga ett " djur" så har jag mikroskop och foto prylar på jobbet. kanske jag kan se va det är.
Hehe, självklart är du inte tvungen att välja, jag ville bara ha lite extra att locka med.. ; )

Kent, smart om jag inte glömmer och det blir innom en snar framtid så kan jag fixa det.
Fick just en tanke…mikroskop är väl inte sådär jättedyra, eller?
KerstinL, vilken tur, jag blev lite orolig där.
Susanne 
Susanne 
Dom microskopen som Kent jobbar med är dyra, men det finns ju på typ teknikmagasinet som är billiga.. ; ) Veronica här inne köpte nåt microskop som man kopplar till datan, ingen aning om vad det kostade…

#29 Det microskopet kostade runt 500 kr på Lidl för nått år sedan, vet inte vart man kan få tag på ett nu.
Amor vincit omnia
Tack för alla hjälp och råd men nu är tyvärr yngelkaret tomt. Misstänker att de rymmt de små rackarna. Lite ledsen är jag men det är inget att hänga läpp för då jag nu har undersidan av en rot full med Goby rom (kärt barn har många namn…regnbågs, indian).
Både mor och far vaktar dem noga så jag ska skaffa mig en tank till imorgon och flytta övriga fiskar dit.
Susanne 
Susanne