Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 536 ggr
lightseeker
0

ampulliornas välbefinnande

Jag vill alltid se till så att invånarna i mitt akvarium har det "bara bäst".

Men nu kan jag just inte så mycket om ampulliorna, mitt senaste nyförvärv.

Så jag ville veta vad jag kan göra för att dom skall ha det "bara jättebra".

Jag satte in en upp och ned vänd kruka, som dom kan krypa in i, om dom vill komma i mörker.

Men behöver dom något särskilt som kost, eller kosttillskott.
Tänkte nog kanske på kalket, eftersom dom väl behöver bygga upp skalet, litet extra, stämmer detta?

KerstinL
0

Kolla bara så dom inte fastnar under krukan, dom behöver luft för att överleva.. algtabletter är bra kost, har du fiskar i oxå så äter dom upp deras rester.. vissa växter är oxå smaskens.. Ha inte vatten ända upp för om dom lägger ägg så gör dom det ovanför vattnet.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

lightseeker
0

"Fastnar" under krukan, sa du. Menar du om den sluter tätt mot sanden då? för den sluter inte tätt, utan är ojämn.

Algtabletter smular jag i och dom bor i yngelakvariet, där också amano-räkorna befinner sig, så dom hittar nog en  hel del godis på botten där.

Nej, jag bekymrade mig också för uppbyggnaden av deras skal, med tanke på att dom kanske behövde extra kalk, för att bygga upp det.

Här i Göteborg, så har dom svarat mig i djuraffärerna att dom har slutat med att ta in ampullior pga. att dom har sådan otur med dom, att dom bara dör, varför dom har den oturen, förstår inte jag.

kissan78
0

Extra kalk är väldigt bra att ha, tror det är absolut viktigast när dem växer upp som små så dem får en bra start men säkert vet jag inte ;) Dem behöver kalktillskott som stora med.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

lightseeker
0

okej, hittar man det i zoo-affären också?

isla
0

Vi har massor med ampullaria av sorten Äppelsnäckor. Vi säljer våra till djuraffärerna. De är mycket nöjda med våra djur, då de säger att det är jättelätt att få tag i snäckor, men inte av bra kvalitet.

Jag testade att ha räkor tillsammans med snäckorna, men det gick inte för snäckorna åt upp räkorna. Håll koll så inte dina räkor försvinner de också, man vet aldrig.

Lycka till med dina snäckor!

grannen
0

#4 Jag köper kalk på zooaffären, ser ut som små sköldpaddor. Det ska tydligen vara bra för skalet.

lightseeker
0

ha ha, #5, jag äger tre små söta amaro-räkor och i andra akvariet kan dom INTE vara, för där häckar två energiska botior.

Hm, kanske jag får lov till att skänka bort dom nu då.

Klarar dom verkligen av att äta upp dom, även när ampulliorna är små? tror inte det vad.

#6, tack för ditt råd, skall till zoo-affären på Fredag.

maggan
0

Mina Ampullarior  har inte rört räkorna, dem har gått tillsammans jättelänge, både vuxna räkor och massor av ungar.

lightseeker
0

WOW, dom kanske har hopp om ett liv efter jul då, likt julskinkan?!

KerstinL
0

Ja,Werner… *fniss*

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

isla
0

#7 Nä, det är inte säkert att de äter upp dina räkor. Vi har så pass många så det är lite annorlunda, även om killen i akvariefiskaffären inte var förvånad över att mina räkor slinkit ner. Jag frågade om jag kunde slänga ner några räkor till mina scalare, då det är det enda karet för tillfället där vi inte har några snäckor, men nä, räkor tillhörde scalarernas huvudföda, så räkor får nog vänta för min del. :-(

grannen
0

Jag har mina räkor med både snäckor och Guppy och jag har till och med fått räkbebisar!