Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2625 ggr
Ninja
0

Klippa växternas rötter?

Jag håller på och flyttar och akvariet flyttar självklart med. Jag har hört lite olika om att klippa växternas rötter, en del säger att man ska göra det när man flyttar runt/planterar om dom medans andra säger att man absolut inte ska göra det.

Vilket är bäst? Klippa eller låta bli? Mina växter är friska och gröna och växer som sjutton, och så vill jag ju självklart att det ska förbli! Glad

MagArne
0

Troligtvis fungerar det lite som med träd där stor trädkrona behöver stort rotsystem. Tänker du klippa rötterna för att det ska bli enklare att plantera så behövs det nog ansas en hel del bland bladen. Så du ska iaf absolut ta bort slitna och dåliga blad för att ge all näring till de friska så plantan lättare kan anpassa sig efter omplanteringen.

Men det är helt normalt att plantor går ner sig en del efter om/nyplantering. Ta bort de dåliga bladen så ska den snart ta sig på nytt. Växtnäring behövs också tillsättas om du inte redan gör det.

Ninja
0

Jag klippte inte rötterna, utan planterade dom med långa rötter. Både växterna och rötterna är fräscha så jag tyckte ingen ansning behövdes. Inga vissna blad eller något sådant än iaf. :)

Jag har aldrig behövt tillsätta någon växtnäring tidigare. Nu i o m flytten så kanske det kommer krävas dock, när det är annat vatten och sånt. Återstår att se. :) För fiskarna skull har jag dock använt AquaSafe, vet inte om det gynnar växterna också..

MagArne
0

Jag har iof rätt extrem belysning till mitt akvarium och då kör växterna lätt slut på gödningen och går ner sig vid nyplantering då rötterna inte har anpassat sig.

Vet inte om det är en myt men jag försöker få reda på om AquaSafe m.f som ska binda tungmetaller m.m och göra vattnet fiskvänligt även slår ut växtnäringen. Växtnäring innehåller ju massa olika ämnen som kan tänkas påverkas av AquaSafe. Men det är nog bara att vänta med växtgödningen ett par timmar tills vattenberedningsmedlet har fått verka och gjort sitt.

Själv har jag inte använt vattenberedningsmedel på över ett år och de har gått utmärkt. De flesta kommunala vattenverk har mycket bra vatten för akvarium. Jag har så mycket växter i akvariet som hjälper till att rena vattnet.

abbas
0

klart du ska behålla röttorna de är som ett barn  som suger mjölken från brösten , växter mår mycket bättre med mycket röttorFlört

abbas

Scilla
0

Nu är jag inte expert på just akvarieväxter, men är utbildad trädgårdsmästare. Vad gäller plantor som ska planteras i jord så är det inte bra för dem om långa rötter viks när växten planteras, då är det bättre att klippa. Jag har gjort så att om rötterna är sådana att jag kan bre ut dom på ett bra sätt har jag inte klippt, annars har jag gjort det.

Ninja
0

#5 Var något sådant jag läste för en massa år sen, därför jag skrev här för att dubbelkolla.

Jag gjorde som så att jag ansade rötterna lite (givetvis klippte jag inte av dom helt) och växterna har inte mått dåligt alls av de. Jag måste klippa ner dom regelbundet, annars blir de för höga.. ibland måste jag slänga plantor för att de blir för många helt enkelt. Så inga problem att korta av rötterna lite. :)

MajaaR
0

Vet inte om man ska det, men när jag t.ex möblerar om i akvariet så klipper jag nästan alltid av lite av rötterna, om jag tycker att de är väldigt långa och lite bökiga att få ner i sanden ;) Och det har funkat bra hitills!