Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3432 ggr
jenjun
0

Vad är de för fel på min mal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mal har börjat betee sig konstigt. Han har aldrig varit livlig å social, simmat upp till ytan så fort man varit vid akvariet och ätit mat från ytan så fort de fått mat. Men nu har han gömt sig bakom en stor sten i tre dagar och vill inte äta..kommer inte fram nu längre. Flyttade på stenen för att se om han levde och de gjorde han. Såg då att han har en tunn vit hinna över ansiktet. Som om han har ett vetemjölsdamm över ansiktet. Inget kletigt eller utåtstående.

Snälla är det någon som kan hjälpa mig, vet inte va de kan va.

Han e tre år gammal, skickar me en bild för jag et inte vilken ras han e.

Tacksam för all hjälp.

KerstinL
0

Åh, vad svårt det var att se.. kan inte ens gissa på art.. ser ut som antingen en stor Botia eller en Synodontis (vändmal).. du har inga andra bilder??

Har du några vassa stenar el liknande som den kan ha skrapat "nosen" på? vit hinna tycker jag låter som en skada av yttre påverkan..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

jenjun
0

Nä de e svårt att få fram honom.

Men jag vet iaf att han e en bottenätande mal, så han har ingen sugmun och sen så har han kort skägg framtill som pekar rakt fram.

Har haft samma stenar sen jag köpte honom, de syns inga direkta skador på fjällen under de vita. Men jag ska undersöka stenarna närmre, tack för tipset.

jenjun
0

Jag tror att jag fick lite bättre bilder nu…man kan tom. se det vita uppe på hans huvud. Hans vänstra sida..

jenjun
0

å här en till

Chlngr
0

Det där ser ut som en långsträckt Pansarmal - Hoplosternum thoracatum. Dom trivs bäst om dom är fler. Jag har tre stycken och dom är det full fart på.

Chlngr
0

Sök på sammetssjuka och jämför symptomen på vad det står om det med din fisks symptom. Läste nånstans att det kan se ut som "damm" om man tittar utan förstoringsglas. Med så ska det vara små små vita prickar.

Lycka till med firren.

jenjun
0

har varit i fiskaffären där jag köpte honom för tre år sedan. Han trodde att de va nån form av svamp men även att de kunde va sammetssjukan, men jag köpte Dessa mor som skulle ta både och. Så nu e de bara att hålla tummarna. Tack för hjälpen

Chlngr
0

Hoppas det hjälper med medicineringen.

Emma-N
0

Min svart-prickiga mal fick en sådan"hinna" när han dog.. :(

Hoppas det ite är något allvarligt för dig :)