Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3138 ggr
Cat
0

hjälp :S

Jag har gett min slöjstjärt kramper eller nå… hon har haft svamp länge och har provat de mesta.. läste om starkt saltbad så provade även de å hon flöt upp på 30 sekunder och en slämmig hinna losnade från henne så satte snabbt tillbaka henne till akvariumet å nu bara rycker hon:S

Har jag tagit död på henne, kommer hon att dö? Rynkar på näsan

Totte-
0

Jag har ingen aning vad det kan vara men en gång nä jag hade en guldis så va jag dumm nog att ta i den utan att ha blöta händer så den fick bruna fläckar på sig som va typ som brennskador…:/ Hoppas det finns nån mer kunnig som kan hjälpa dig:)

Danelius
0

Har aldrig hört talats om stark dos salt i vattnet… Det kunde sånna fall varit till saltvattens fiskar. Så det var nog INTE så bra med saltet… Slöstjärt är väl en guldfisk… (Jag har tyvär ingen erfarenhet av slöjsjärtar vet inte vad det är för fiskSkäms) MEn tror inte saltet var så bra… Har du prövat med medecin mot svampen?

TccT
0

Sköter du vattenbyten så inte vattnet är dåligt med följden att fisken mår dåligt. Sen kan man saltbada men inte vräka i på en höft bara såklart. Låter nog som det gått lite för långt med den nu

Cat
0

#2, #3 Självklart har jag inte värkt ner salt på måfå utan rådfrågat i butiker och läst på om svamp innan. Hon reagerade inte alls på dom tigidare baden "svag" blandning så testade "stark" då så de stod att man kunde göra om de första inte hjälpte. Mätte nogrant!

Borde skrivit de från början men jag va lite panikslagen då

PatrikN
0

Hur mår fisken nu ? och hur mycket svamp har den?

Cat
0

#5 Hon mår bra nu men svampen är kvar, fullt på bakfenorna och har börjat komma på ryggfenan med. De här är första gången jag har en fisk med svamp. Men enligt vänner och djurbutiker jag frågat kan de inte vara något annat än svamp

PatrikN
0

Kan det inte vara fenröta?
hur stort akvarium går slöjstjärten i?

Cat
0

112 liter, fenorna är hela, fisken pigg men med dom vita prickarna då som står ut

PatrikN
0

Du kanse skulle kunna fixa en bild kanse?

Cat
0

Har försökt tagit bild förut med syns dåligt, har desutom blivit mkt värre nu med de ligger en bild i den här tråden

hoppas de blir rätt nu…

http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3c350a62-32fb-49e4-850b-de027faf0aff&GroupId=57b3fb36-99d7-444d-a2ff-0a899bd616f1&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

[

](about:blank)

Cat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm funkade inte.. provar så då

TccT
0

Jag ser ingenting bara lite smuts på rutan

Cat
0

Jätte svårt att ta men min gamla kamera

Cat
0

en till

StuteriSolo
0

det finns ju bra medel mot svamp, har du provat dem? Jag har då aldrig rekommenderat någon att saltbada fisk mot svamp, å andra sidan vill man ju ge folk råd så fiskarna blir friska.

KerstinL
0

Det ser nästan ut som om fenan varit trasig och sedan läkt ihop, då kan det bli såna vita fläckar.. men som sagt svårt att se på bilden.. ska leta och se om jag har en bild på svamp nånstans så kan du jämföra.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

KerstinL
0

Hade ingen egen bild men hittade en på zoopet..

Cool

Cat
0

#15 nä jag har faktiskt inte provat någon medicin, har frågat om de men folk säger att de är helt onödigt eftersom salt är naturligt och ska funka minst lika bra.

Kan du rekomendera nån medicin? Jag tar all hjälp jag kan fåGlad

Cat
0

#17 Vet att de är jätte svårt att se, men ser ut som på länken du skickade, dock inte riktigt så mkt än

KerstinL
0

Det finns ett medel som heter Fungol, det har fungerat jättebra när mina har fått svamp.. Finns att köpa i djuraffärer.

Cool

Cat
0

#20 Men va bra, tack då ska jag prova deGlad

Ett stort tack till alla som har tagit mitt problem på allvar. Har blivit väldigt dåligt bemött tidigare just för att de är en slöjstjärt de handlar om. Många butiker jag ringt till säger bara att de är en B-fisk man inte behöver bry sig om för dom dör iaf.Rynkar på näsan

TccT
0

Dåligt att säga B-fisk om vilken fisk det än är slöjstjärt eller någon billig liten fisk. Finns ju tyvärr även privata som tycker onödigt att kosta på medicin när det är billigare att köpa en ny fisk ist. Off topic men har faktiskt fått en liknande kommentar ang råttor

[LucyInTheSky]
0

Usch vad hemskt!! Så kan man väl inte säga.. jag har 4 slöjisar och dom är precis lika mycket värda som alla de andra.

LiindaH
0

Usch vet att du kämpat med detta länge..
Hoppas du får ordning på det hela.

// Liinda

Cat
1

#22, #23, Ja för många är de inte fint nog men jag tycker slöjstjärtar är dom absolut roligaste fiskarna att ha.. dom blir mer husdjur än en inredningsdetalj. Dom kommer när man ropar, följer med fingret längst glaset och är med å naffsar på händerna om man är nere i akvariumet och fixar någotGlad