Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2334 ggr
linda94blinda
0

yngel hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

heej :) jag skulle vela ha lite tips om hur man kan få yngel i akvariet fattart inte varför jag inte får… just nu har jag molly, svärdbärare och någon röd fisk som jag inte vet vad den heter men om någon av er vet de så är det en bild på den här:):) jag vet inte om jag gör något fel eller om jag måste göra något för att det ska gå!!:):) kan ni ge mej tips Glad

PatrikN
0

Hej linda.
yngel är både roligt och utmanande att lyckas få.

Det svåra med att få yngel i ett sällskaps akvarium är att dom andra arter (fiskarna) vill inte att t.ex. Mollyn ska vara större grupp än sina egna. Det fixar naturen genom att äta upp mollyns yngel.

Vissa fiskar har förlorat instinkten att vårda sina yngel och äterupp dom ändå.

Men jag har inte sakt att det är omöjligt med yngel i ditt akvarium.
Man måste bara hjälpa naturen på traven genom att ha mycket växter.

Bra flyt växter är:
t.ex.Hornkärv, riccia,

Sen som botten  växter funkar nästan allt bara man planterar dom tätt så det blir som små "skogar" som ynglerna söker skydd i.

java mossa är ochså bra yngel gömma.

Man kan även flytta mamma fisk till en yngelkasse där hon föder ynglerna sen flyttar du mamman tillbaka i akvariumet och låter ynglerna flytta till ett speciellt yngelakvarium.

Och röda fisken är en Röd honungs Gurami.

/// Patrik

linda94blinda
0

tack för hjälpen :)

linda94blinda
0

vet du om de är en levande födare eller är det en som lägger ägg??:):)

KerstinL
0

Guramis är labyrintfisk, vilket betyder att dom måste ha luft för att klara sig. Dom syresätter sig via en "lunga" och inte via gälarna. När dom vill föröka sig så bygger hanen ett skumbo och efter leken så spottar dom upp sina ägg där. Tror det blir svårt att få guramiyngel i ett akvarium med platys och mollys, äggen är smaskens för dom. Sen måste man ju ha en hane och en hona för att få bebisar.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

linda94blinda
0

haha okey jag vet inte vad mina kön är på guramin dom är för små sa dom på djurafären för att redan se de!!:):)