Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1441 ggr
Equipage
0

2 neonisar kvar!! ;(

Idag tog jag bort två av mina neontetror. En av dem blev sjuk tidigare och jag medicinerade.. Den fick någon svampinfekt. (tror jag) - vitt ludd runt munnen. Luddet försvann inte men det slutade växa. Satt i mungipan så stackarn simmade med öppen mun hela tiden.. Eftersom han åt och simmade osv som vanligt så tog jag inte bort den som jag annars hade gjort, då hade jag bara haft 3 neonisar och fyra är ju iaf bättre än tre..

Men idag när jag skulle kolla innan lampan släcktes såg jag att en annan hade likadant ludd på bukfenorna ;/ Då tyckte jag det var dags för de små att försvinna..

Det jag undrar är vad jag ska göra med de andra två.. Ville inte komma upp när det var matdags.. Men det kanske beror på chocken från att bli jagad av en håv :P I alla fall… Det kan inte vara så kul att bara vara fyra, men nu är det ju ännu värre! >_> Vill inte ge bort de eftersom de också kan ha sjukdomen i sig eller hur man säger… Kan man låta det vara bara? Eller hur tycker ni att jag ska göra? Ska kanske också tillägga att jag inte kan köpa fler.. Kan kan man ju alltid, men har för litet akvarium för tillfället..

Någon?

Danelius
0

Hmmm… det bästa att avlida en fisk för mig är att sätta på kranen skolhet ungefär mellan 40-50 grader kanske sen fångar du fisken i hoven och sätter in den i det varma vattnet… Ja så är den död…Rynkar på näsan

Danelius
0

Och om du bara har två kvar så skulle dom nog inte trivas även om dom överlevde… för neontetror är en stimfisk som man då hälst ska ha 7 exemplar av… Obestämd

Equipage
0

Kokade upp vatten som jag sen la fiskarna i..

Vet att man ska ha många fiskar.. Har haft dessa länge och de har dött en efter en - därför jag inte har många nu. Kände för att förklara det så ingen tror att jag har köpt  bara fyra fiskar :)

Så du tycker att jag ska avliva de sista också? Vad säger ni andra?

Equipage
0

Kan tillägga att de åt frukosten idag och höll sig iaf inte på botten som igår kväll :)

Danelius
0

Det borde ju vara ett ganska lidande för dom två om det inte är fler neonisar i akvariet. Nu kommer du nog märka efter ett tag att dom kommer bli väldigt ensamma. Det märker jag på mina två prakts botior som inte ätit nåt på 2 dagar och bara är inne i vraket hela dan. Men imorgon ska jag köpa fler så hoppas dom klarar sig. Tycker du ska avlida dina sista neontetror.Foten i munnen

[LucyInTheSky]
0

Jag tycker inte du ska avliva dem om du ser att dom mår bra!

Mina neonisar är ca 7st men dom simmar inte i stim särskilt ofta dom är mest upptagnaa med att simma i hop med platysarna eller de andra fiskarna. så har du fler fisk i akvariet tycker inte jag du ska göra något drastiskt med neonisarna

Equipage
0

Okej.. Får vänta och se hur det blir (: Tack för svaren!

KerstinL
0

Om stimfiskar simmar i stim så är det för att dom känner sig otrygga.. Om dom mår bra och trivs så simmar dom en och en.. Dom stimmar för att om ngn attackerar så är det större chans att överleva om man är i grupp. Men det måste ju finnas minst 6-10 fiskar så dom har chansen att stimma om dom blir rädda. Jag har märkt att mina oxå stimmar när det är matdags, men då är det nog för att dom vet var maten dimper ner.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Equipage
0

Där ser man (A) :P