Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 1267 ggr
Trissan
0

de vill bara käna pengar?

jag var i djuraffären idag och sa att jag hade ett 60 l akvarium. Jag pekade på zebrafisken och frågade vilka levnadssätt den föredrog, vad den åt (allätare) och hur stort akvarie man behövde.
*jag som är 15 år (ser ut som 10 år) är lätt att lura?* firren blir 15 cm och då är mitt akvarium VÄLDIGT LITET. men jag kan ha dem några år iaf :)

sedan pekade han på papegojfisken (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845) och sa att denna skulle passa perfekt i mitt akvarium, även om den i affären var 10 cm och de blir ju upp till 25 cm.
denna fisk kostar 150 kr st . jag ville jätte gärna ha denna söting men insåg nu att dem inte alls passar mitt 60 l utan i självaverkat måste de ha 130l - 300l .. :/ om jag inte hade kollat på zoopet.se så hade jag köppt firren .. undrar hur många som har den stackaren i sina 60l akvarier.

jag känner mej visserligen väldigt lurad. 0

ville bara skriva av mej ..

emjon
0

Det är ju inte alls trevligt när personalen i zoobutikerna inte är ärliga. Man förväntar sig att de istället skall vara hjälpsamma mot kunden så att allt blir rätt från början.

Förstår at du känner dig både besviken och lurad och just de här otrevliga beteendet mot ungdomar har vi pratat om i en annan tråd. Väldigt bra att du själv skaffat information innan så du inte blev lurad.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Katteeen]
0

#1: Håller med!

Jimmy-Ottossn
0

Mitt råd är : Köp aldrig "Papegoj ciklid" då det är ren inavel!!! finns mycket vackrare ciklider att ha!, men skall man ha central amerikanska ciklider så krävs det plats!

Trissan
0

jupp, nu har jag ju tre zebraciklider (ska köpa en till hane eller sälja den ensamma honan eftersom att de är parbildande och honan blir väldans utfryst) men jag kommer att lämmna tillbaka dem när dem blir stora. jag ska även prata med djuraffären kanske och säga att det inte är rätta att göra såhär. kanske trodde han att jag inte skulla kunna hålla fisken vid liv i mer än en vecka? :o

iaf, jag e väldigt besviken, jag vill ju kunna ha mina nyinkpppta firrar så långtid som möjligt och jag har fäst mej vid dom väldigt mycket.

btw, någon som vet om man kan ha en pleca tsm med zebrorna? eftersom att plecos oxå föredrar en grotta måste jag isf köpa mer stenar. zebrorna kommer ju garanterat att försvara sin egna grotta?

Trissan
0

#3 jo, det vet jag. det började ju med att de korsade den mindre cikliden med en ciklid som var ca en meter lång. då fick dem papegojcikliden. denna är inte en dort utan en korsnign, ungefär som chäfer+labrador=blandras .

jag ska inte köpa en papegojfirre, men jag blev besviken eftersom att han i affären bara försökte lura mej på pengar, eftersom att fisken kostade 150. det skulle då bli 300 kr av mej i slutändan :/ + att fisken inte skulle få plats heller.

Jimmy-Ottossn
0

5# har hört att det skall vara en korsning mellan citrinellum och synspillum…men kanske har fel..var länge sedan jag höll på med ciklider nu så man börjar glömma bort en del hehe..

Ja det är dålig stil av affären!!

KerstinL
0

vill du ha pleco med cikliderna så ska du nog ta en Clownpleco, dom blir inte så stora.. vanliga plecos kan ju bli över 50 cm.. ; )

Annars så är ju Ancistrus fina oxå!! ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Trissan
0

jo men jag tänkte på att ta min pleco som bor i mitt 54 liter akvarium och flytta till 60l karet. så att han får det lite större :) jo, jag är medveten om att de blir ganska stora men jag visste inte det när jag köppte honom. men jag sla lämmna tillbaka honom när han växt ur karet.

men jag tänkte på, zebra ciklider är ju väldigt revir medvetna och kanske börjar 'mobba' min pleco?

har du en bild på Clownpleco?

KerstinL
0

Clownplecko  Här finns information om den.. Flört

Ciklider brukar inte ge sig på så stora malar.. dom vet att dom inte rår på dom ; )

Cool

Jimmy-Ottossn
0

Får man yngel så är inte pleco något smart val, men bryr man sig inte om sånt så är pleco fina, guld ancistris är snygga annars! men då ska man köpa större ex.

Trissan
0

jag vill jätte gärna ha yngel :/ men jag kommer antagligen att tröttna på att få flera kullar på rad :)

#9 jag hittade den på zoopet.se :) oj så fin han va!
men somsagt så vill jag ha yngel kvar. som #10 skrev: "Får man yngel så är inte pleco något smart val"

Jimmy, visst menar du att zebrorna vaktar äggen ocu plecon kan bli "attakerad" ?

och det ill jag ju inte :/

KerstinL
0

Jag tror han menar att plecon äter upp äggen/ynglen.. Malar är oftast nattaktiva och då sover ju cikliderna… fritt fram så att säga…

Cool

Trissan
0

hihi, det var det jag tänkte på först, men jag tyckde det värkade konstigt :S men då vet jag. då vill jag inte ha en pleco om den kan förstöra för mina zebror :) då nöjer jag mej med zebrorna :) tack för hjälpen.

Jimmy-Ottossn
0

Ja först och främst så är pleco köka yngel och ägg på nätterna som Kerstin beskrev, vilket man kanske inte föredrar, men vist kan dem gå på plecon dagtid men det beror ju på hur stor den är?,  jag har alltid kört med vuxna Ancistrus ist med mkt gömställen i karet, pleco har jag bara kört i kar där jag haft stora "amerikanare"… men endast i stora kar där det är många arter så det inte blir något vidare revir för ngn…

Danelius
0

Kan inte neontetror få rom? mina har inta fått några kan det bero på att jag olyckligst vis inte har en enda hane eller en enda hona?

KerstinL
0

Alla honor får rom, men det är hanarna som triggar dom att släppa den.. har man bara honor så släpper dom inte rom. Neontetror är dessutom romspridare så om dom sprider sin rom så brukar alla fiskar äta upp allt på en gång.. Tror inte heller att neontetror är jättelätta att odla..

Cool

Danelius
0

okej