Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1191 ggr
RoSa-RoSeN
0

OT- AKUT!!! :O

Har hittat en fågelunge! H*n vanndrade på vägen heeelt ensam! Tog upp han och har h*n i en hamster bur just nu! VAD SKA JAG GÖRA!?!?!?!

KerstinL
0

Det är ju försommar så det är säkert en liten en som försökt göra sin första flygtur.. Ring till veterinären och hör vad dom tycker..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

RoSa-RoSeN
0

#1 ¨Vi har haft jätte många ankor och fåglar förut och dom klara sig jätte bra! Men Jag vet lixom inte hur stor dem var? :/

[Katteeen]
0

#2: Du får väl göra som jag har gjort med alla fågelungar jag hittat under åren. Gör så att du skaffar en STOR kartong, har en massa gräs där i (kartongen kommer bli nerbajsad så den måste bytas ut då och då), och hålla kvar ungen tills den klarar av att flyga. Men kom ihåg att det är MYCKET jobb med att sköta om en så liten fågel, den kommer skrika cirka klockan 5 på morgonen, då ska du ha mat förberedd ("mina" måsungar fick crab-sticks och polarbröd doppat i mjölk, vet dock inte om det är så bra för dem, men de överlevde och växte på. :)) För att få ner maten i halsen på ungen kan du ta en så kallad bomullstops (klipp av bomullen) och ta mat på den, sen stoppar du ner topsen i halsen på ungen och hoppas på att h*n sväljer :) Ha alltid en skål med vatten till ungen. Och dig och mig emellan, pannrummet är ett bra ställe att ha den i, så slipper det bli bajs överallt och stina slipper reagera på fågeln. :)

Till er andra: Själv har jag ingen särskild kunskap om just fåglar, men jag har tagit hand om ett ganska stort antal stycken fågelungar/duvor när jag var lite mindre, och alla har klarat sig fint :)

RoSa-RoSeN
0

#3 TACK SÅ MYCKET!!  Vi viste inte hur den skulle kunna gapa! (Den gör aldrig det, Förutom när den kvittrar)

Trissan
0

OBSERVERA!

Det är lag i sverige att man ej får ha vilda djur i mer än 42 timmar. Tala med jordbruksverket med helst veterinären!

Här är en snabb telefon, kostar 25 kr och det är öppet fram till 23:00 -> http://www.agria.se/agria/redirect.nsf/pageFrameset?Open&main=/Agria/index.nsf/open?Readform&avd=veterinar&nav=/Agria/index.nsf/(menuveterinar)?OpenView

RoSa-RoSeN
0

#5 Har bara haft den i en halvtimme ;)

Trissan
0

ah, men som katten_ sa så ska du inte vänta till den blir flygfärdig eftersom att ingen vet hur lång tid detta kan ta. kan ta upp till en vecka. men hör gärna med vetrinäern om detta.

RoSa-RoSeN
0

#7 ok

[Katteeen]
0

#7: Vet som sagt inget alls om fåglar, förutom att jag hittat dem ute på gräsmattan när jag var mindre. Visste inget om den lagen, tack! :)

Trissan
0

#9 det gäller inte bara fåglar utan alla vilda djur ;) Det bästa vore nog att inte röra vid djuret nästa gång ni hittar ngt ;)

kram / Issan

[Katteeen]
0

#10: Det förstod jag men i det här fallet gällde det ju just fåglar :)
Jag var som sagt mindre när jag gjorde detta, typ för 6 år sedan. Allt jag tänkte var: "Fågelunge - Måste rädda!!" ^^ Jag ville ju bara att de skulle överleva, inte tänkte jag på en massa lagar då inte. :P

Trissan
0

#11 det förstår jag :)

[Katteeen]
0

:)

IreneM
0

Man ska inte ta upp fågelungar om dom inte är skadade. Troligtvis finns föräldrarna någonstans i närheten. Fågelungar hoppar ut ur boet av olika orsaker och föräldrarna fortsätter att mata dom på marken. Rör aldrig vilda djur om det inte är nödvändigt! Dvs om djurat är skadat. Ett större vilt djur som är skadat ska man i första hand kontakta polisen! Att ringa en veterinär är nog inte det bästa man kan göra. Det finns olika organisationer som tar hand om vilda djur och som har erfarenhet av detta. Det bästa brukar vara att kontakta Skansen. Dom vet vart man kan vända sig. Jag vet att det finns en organisation någonstans på Ekerö som man kan åka med vilda djur till.

Trissan
0

#14 jag håller med dej! men vetrinären är kanske enklare för _lina_ ? som jag förstått det är hon inte vuxen och kanske skulle ha svårt för att hitta en orginisation på ekerö? ;) Så vet. kanske kan hjälpa henne.

_lina_ ? hur har det gått med fågelungen?

RoSa-RoSeN
0

#15 H*n ligger i hamsterburen och är död :'( (Ska begrava den snart! :'(

Trissan
0

#16 oj så synd :/  fick hon mat? plocka en blomma från mig och lägg på graven <33

RoSa-RoSeN
0

#17 ja, vi matade den, aa det ska jag gö :)

Trissan
0

#18 Synd att h*n dog iaf.

RoSa-RoSeN
0

#19 jaa… :'( ( Skulle vilja se dens "utväckling") Asså, jag skulle släppa ut den här i trakterna, då kanske man träffade på h*n ibland, Men nu ble det ju inte så :'(

Trissan
0

#20 jag förstår dig. skulle vara kul att kunna lägga ut mat så kommer "sin" fågel flygandes :/

RoSa-RoSeN
0

#21 ja.. Uscha :'(

[Katteeen]
0

Tråkigt att den inte klarade sig :/

KerstinL
0

Nu låser jag tråden… *Låt den lilla vila i frid.*

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Inlägget är låst för nya kommentarer