Att ha i guldfiskskål..
Jag började skriva i en annan tjejs tråd men jag startar en egen tråd isäller och kopierar in det som skrevs hit.
Visste inte vilken grupp jag skulle lägga tråden, flytta den gärna om den ligger fel.

#5 [](javascript:void top.ShowProfile('MazarinRebus') "Visa personlig sida för MazarinRebus.")
MazarinRebus
2008-03-21
21:17
Jag har en guldfiskskål hemma som jag skaffade för några år sedan innan lagen kom. Nu har den stått där och samlat damm ganska länge.. Och så hittade jag hit i dag och såg denna tråden. Nu funderar jag på hur dessa äppelsnäckorna ser ut och vart man kan få tag i sådana och räkor. Har inte sett några av dem i uddevalla..
#6 [](javascript:void top.ShowProfile('SillyZones') "Visa personlig sida för SillyZones.")
SillyZones
2008-03-21
21:24
#5 Vi har äppelsnäckor som snart ska vara till salu, då de har växt till sig något. Vi har även körbärsräkyngel. Båsa dessa går att skicka, då vi gjort detta tidigare med gott resultat. Äppelsnäckor har vi i följande färger: Gul, vit, blå, lila (randiga), ljuslilarandiga, rosa, brunrandiga, och olivgrön. Det finns en tråd om snäckor där det finns litet bilder.
http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=aa011c58-1666-4456-acbf-c51a3f5ba84c
[](javascript:void top.ShowProfile('MazarinRebus') "Visa personlig sida för MazarinRebus.")
MazarinRebus
2008-03-21
21:32
#6 ååh vad roligt med massa olika färger! :)
ska kolla i den tråden strax! Hur ser körsbärsräkorna ut då? Men hur många av varje kan man ha i en sådan skål? Min är ganska stor, lite större än dom vanliga tror jag. Och vad säljer ni dom för?

#8 [](javascript:void top.ShowProfile('Mischa') "Visa personlig sida för Mischa.")
Mischa
2008-03-21
21:42
#5 vi bor i samma stad då ;)
Jag har både rosarandiga och blå, vissa av dom från sverige andra från england.

Jag kollade i den tråden du länkade till SillyZones och jag älskade verkligen snäckorna! Dom var verkligen jätte vackra. Du får hemskt gärna lägga upp några bilder här också om du har tid/ork/lust.
Jag ringde min lillasyster som har akvarium hemma och har lånat min skål. Det är nog hon som kommer skaffa dessa snäckor i sådana fall, jag tar nog över dom när jag får plats. Hon tyckte i alla fall att dom lät coola och jag skickade de två bilderna som fanns i tråden till henne så hon kan kolla på dom i morgon. Jag är övertygad om att hon kommer bli lika förälskad i dom som jag! Hon har också funderingar på att skaffa en Kampfisk, så hon undrar om hon kan ha den tillsammans med snäckorna och räkorna. Jag googlade på räkorna men hittade inga bilder. Vill hemskt gärna se hur dessa ser ut.
Sedan undrar jag över allt det praktiska. Vad dom äter, hur man sköter dom. Vad ni säljer dom för. Hur man fraktar dom med mera.
Jag vet ärligt inte om de går att ha i skål. Vi har dem i akvarium med pump. Dessutom behöver man ha lock, annars kryper de nog ur ;-)
De kampfiskar jag har haft har varit mycket glupska så jag skulle nog inte ha dem med räkor och snäckor. Min kompis skaffade Äpplesnäckor till sitt akvarium med Kampfisk och de blev uppätna. Nu vet hon inte riktigt om det var kampfisken eller någon annan, men hon misstänkte det. Nu har hon snäckor i ett annat akvarium tillsammans med mollysar och sorgmanteltetror och det går tydligen bra! Jag har lagt upp räkbilder i en annan tråd, ska se om jag kan hitta den.
Räkor äter allt möjligt, flingfoder, alger mm… De får inte ha för högt ph värde, mellan 6 och 7. Annars kan de få problem med att byta skal, för det blir för hårt. Då dör dem. Snäckorna vill ha litet högre PH för att skalen ska hålla sig i toppskick, men vi har räkor och snäckor tillsammans och det går bra. När de blir riktigt gamla kan skalen dock bli eroderade, vilket kanske inte är så snyggt, men det är inte farligt för snäckan.
Vi skickar under den kalla årstiden med rekommenderad post. Då lämnar man in brevet på posen och sedan får köparen hämta ut brevet på posten vid ankomst. Detta går på 50 kr, utöver vikten. Allt för att snäckorna eller räkorna inte ska frysa ihjäl… :-) På sommaren går det att skicka med vanlig post. Snäckorna förpackas så, att de ligger i våt, ombonad bomull i en filmburk, och alla köpare har varit nöjda då snäckorna har varit i bra skick vid framkomst. Räkorna skickas i en halvliters petflaska med vatten i, där man stoppat ner växter som de kan hålla sig fast i. Vi har själva tagit emot räkor på detta sätt och det funkar bra.
Just nu är både räkorna och snäckorna litet väl små för att skickas, men om någon vecka är de säljbara. PM:a vid intresse för pris osv.
/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Ok. Finns det lock att skaffa till dessa runda skålar då? Men om man bortser från det. är storleken på skålen ok? Hur många kan man ha i en sådan skål? två stycken? och hur många räkor? det kanske är på 20-30 liter eller liknande. hittar du räkorna? har du några fler bilder att visa på rosa snäckor.. gröna också kanske? och vita. och gula. jag blir alldeles tossig! Jag tyckte verkligen att dom var jätte läckra! Måste man ha pump till? jag tror det fanns något pumpliknande att köpa till dessa runda skålar… Vill du inte skriva ut pris i tråden? tänkte att min syster kunde få kolla i tråden utan att gå in på min sida.
Här är en länk till räkorna. OBS det är flera olika räkor i tråden, men det är körsbärsräka vi har.
http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8261b33f-1068-41fb-a693-f931fbd4b7b5
Vet inte om det finns lock på skålar, har ingen erfarenhet av dem alls. Just nu har jag inga bilder på våra småsnäckor med jag kanske kan prova att fota dem. Dock är de ju så små nu, bara en halv centimeter kanske. De ska ju bli MYCKET större!
Priset för snäckorna är 20-30 kr styck, beroende på färg.,

Körsbärsräkorna var ju också jätte fina! Läste att dom förökar sig rätt ordentligt. Kan du se skillnad på könet på dom eller borde jag för säkerhets skull bara skaffa en snäcka? Vad är priset på räkorna? Jag har ev ett silikon lock som skulle kunna funka att spänna över. frågan är dock om det blir för syre fattigt då..? hur stora ska dom bli innan ni säljer dom och hur lång tid tar det?
Räkorna kostar 20 kr
Nej, man ser inte könet på snäckorna förrän de eventuellt parar sig :-)) Men de lägger kokonger ovan vattnet, som är lätta att plocka bort om man vill.
Ja, locket ska inte vara alldeles tätt. Snäckorna går upp och andas med jämna mellanrum.
Innan vi säljer dem bör de bli ungefär 1 cm och det tar några veckor till.
/Jessica

ok.. För det hade ju vart kul att ha olika färger på dom.
Ja, jag misstänkte att det skulle bli för tätt.. frågan är bara vad för lock man ska ha..
Men det är bra, då har jag en stund på mig att fixa allting. Hur får man rätt pH värde då? vårat vatten är tydligen lite skumt…

kan man ha någon form av galler lock? om det är ganska finmasigt? hittade ett på skolan som jag funderar på att kidnappa lite av till mössens terrarium.. det tror jag var maz 1x1cm

Jag får alltså ha äppelsnäckor och/eller räkor i skål men inte guldfiskar, har jag fattat det rätt då?
Snäckorna såg väldigt fräcka ut i dessa olika färger.

#11 det verkar som så. Jag ville inte ta över din tråd så jag startade en egen :) Men visst är snäckorna riktigt läckra! Hade inte sett någon sådan innan igår.

http://www.blocket.se/vi/15485399.htm?ca=15_s
skulle det högra fungera att ha snäckor i? Eller är det för litet? Det borde ju vara ventilation i det eftersom att det är ett terrarie, eller? Och måste man ha pump i? Jag mailade annonsören för att se om det finns kvar och om det är någon ventilation i det.

Hmm.. nu kommer jag inte ihåg exakt vad Jonna sa förut men hon var inne på djuraffären i uddevalla i dag. Där finns det en sak som man lägger under gruset på botten av skålen och så kopplar man en pump till den som är utanför skålen. Sedan hamnar allt snusk under gruset.. och man får samtidigt luft i vattnet. Är detta något som behövs för snäckorna och räkorna? Eller får snäckorna syre från luften ovanför vattenytan. Innan den där lagen kom och innan jag visste att guldfiskar inte mår bra i sådant litet utrymme så hade jag två guldfiskar i den skålen utan någon syretillsättning eller annat över huvudtaget.. Och dom klarade sig. Dom mådde väll kanske inte bäst men jag vet inte hur det är med räkor och snäckor..
Ska ta och kolla på zoonen nu om jag hittar någon mer info om snäckor..

Om äppelsniglar. går att välja att få texten på svenska. Tror dock inte man kan få all text tills svenska.

Ja snäckorna såg väldigt läckra ut måste jag säga =)
Men det får vänta tills jag flyttat så jag vet om jag har någon plats =)

putt

Behöver man ha pump i akvariet till snäckor och räkor? det är något som är ganska avgörande om jag ska dra igång det här eller inte, för det blir en aning dyrare då…
vi har också en skål och vi tänkte också skaffa räkor och snäckor. ja undrar med om man behöver pump och doppvärmare. behöver man det?
Emma
Doppvärmare behöver man inte ha alls tycker jag (om man inte har fiskar som kräver en temp på 28-30 grader), rumstemp fungerar utmärkt. Har man växter i skålen och gör delvattenbyten 1 gång/vecka så behövs ingen pump heller. Ska man ha räkor och/eller snäckor i så rekommenderar jag lock på, båda sorterna är riktiga rymmare ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#21 okej ska ner och berätta för mamma :) det kanske blir några snäckor och räkor då :D. är räkor "lätta" eller "svåra" (skala 1-10)?
Emma
Oj, svår fråga.. vi har aldrig haft några problem med våra räkor och snäckor men jag vet folk som tycker att det är svårt med vissa arter..

för när vi var inne på en nyuppstartad akvarieaffär så var det 2 kar med räkor i. i det ena så såg vi några som verkade vara okej men i det andra så låg ca 5st döda på bottnen och 3st eller nåt var levande…
Emma
Det kan ha varit räkor som ömsat oxå, dom byter skal när dom växer och skalen ser ut precis som en räka, vi har tagit fel ett antal gånger och trott att det varit döda räkor i karet.. ; )

men asså det var en räka som åt på en annan och de brukar väl inte äta på skalet? sen har vi saltvattensräkor som ömsar men det kanske inte ser ut på samma sätt, för de var inte genomskinliga eller så :P
Emma

SillyZones, nu har jag snart igång min lilla skål. har fixat lock och sådant. Så nu undrar jag vad du har för färger på dina snäckor och om de är gamla nog att skickas nu. Eller om det finns någon annan också för den delen som vill sälja några. Sedan funderade jag över körsbärsräkorna. och priset? Skicka gärna ett pm om ni inte vill skriva priser och sånt i tråden.

Om de går att skicka snart är jag intresserad av vita snäckor 

vita snäckor… hmm… har jag sett en sådan tro…

#8 skulle VERKLIGEN vilja se bilder på de olika färgerna snäckor du har och priser så att man vet när man skall köpa av dig.
jag har ett akvarium nu jag skulle kunna sätta ned snäckorna i det men eftersom jag vet att jag kommar att byta akvarium så snart jag kan få mamma att hälsa på med det jag har stående hos henne så kanske det vore en ide att vänta.om ni inte har ungar på alla snäckor just nu så ta med bilder i alla fall eftersom jag gärna väntar på fätt färg.
Snälla? och tack

Puttar
SillyZones, om du har bilder på snäckorna vi pratade om kan du gärna få lägga upp dom här.
Se min tråd ampullaria, äppelsnäckor till salu, där finns det bilder på de färgerna som finns. Ja ingen gul tror jag, den översta är brunrandig, men ljuslila, lila och blå finns där.

gul kan man oftast köpa i djurafärer. det är de andra färgerna, dom hon faktiskt har som är svåra att hitta