Fick precis höra att han dog i natt… Fick nån parasit…
Kompisen och hennes dotter är jätteledsna, han var verkligen "gosig" och speciell. Är det nån av er som har någon till salu hör av er. Behöver absolut inte vara en utställningsfisk, bara gullig. Kenny var mörkt svartlila med rödrosa och ljusblåa inslag, behöver ju inte se ut så men…
#1: Ni bör ju inte köpa en till Kampfisk till skålen, då lär den också dö, akvarium är allra bäst (och allra lagligast ^^).. 40 liter är det minsta tillåtna tror jag, tänkte ha min i 22L men kom snabbt på andra tankar. Som lämpligt sällskap finns ju neontetror, det har jag till min =) Och platys, men det finns tydligen en risk att de biter på kampisens fenor… Men du får prova dig fram helt enkelt. =)
Hade din vän en doppvärmare i skålen? Jag gjorde misstaget att ha Kampfisk i skål utan värmare för nåt år sedan, och båda gångerna fick kampfisken vita prick (parasit), för att det var för kallt i skålen…

Ja vi får se om det blir fler fiskar, de är rätt ledsna just nu… Självklart ska hon då skaffa ett akvarium.
Mmm, det är bra det ;) (det där med akvariet, inte att de är ledsna)
Jag har bara Kampfisk i litet akvarium när jag vill ha lek. Dom blir triggade av värmehöjning och sänkning av vattennivån och då är det lättare med ett mindre akvarium. Efter avslutad lek så tar jag bort honan och efter ett dygn även hanen. Ynglen går kvar i någon vecka sen sorterar jag upp dom efter storlek en och en.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Nu kanske jag kommer av mig i ämnet men för att inte starta en ny tråd då detta oxå gäller kampfiskar så gör jag ett försök att få svar här…
Min Kampfisk fick för några veckor sedan två damer att mysa runt med. Och det enda jag har sätt är att han blåser upp sig och jagar bort dem om de kommer för nära. Idag upptäckte jag att hans fenor är upprimsade, det ser ut som om någon naggat honom i stjärtfenorna, problemet är att jag ALDRIG sätt att honorna har varit på honom. Det finns inga andra fiskar i akvariet heller bara playtyngel i en yngelkorg.. Någon som vet vad detta kan bero på??
Kamphonorna ser ut som vanligt, pigga och krya, även platybebisarna mår som vanligt.
Jag skulle inte blanda neontetror med Kampfisk. Min Kampfisk åt en Kardinaltetra och det var äckligt att se. :/

#8 dom är kardinal tetror och gamla så dom är inte så små ca 3 cm
Jag skulle inte heller blanda neontetror med kampfisk……..
min systers Kampfisk har tatt sig en tuga på en och annan tetra
……så de fick va i mitt akvarium istället
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

#8 Herregud så klantigt av mig, ser just att det inte var min fråga du svarat på… =) Glöm det jag skrev i #15
Olofsson! (#6)
Kampfiskarna är ganska känsliga för STRESS och då blir fenorna som trasor… Jag tror det är det som hänt din hane!
Jag har större tetror med Kampfisk. Det går bra, men man måste tänka på att kampfiskarna är rovdjur! De vill ha mycket animalisk föda så som småfisk, mygglarver, vattenloppor, räkor osv.