Mina akvarier
Idag nu på morgonen roade jag mig lite med att kolla hur många liter mina akvarier egentligen håller,
Så mitt 40 liters är på 45 liter, 60 litern innehåller "bara" 54 liter & 100 litern ligger på ungefär 100 liter.
Jag satte mina platyn i 54 liters burken för några dagar sedan men nu vet jag inte längre hur jag skall göra, det känns lite trångt med 54 liter till dom tycker jag. Men samtidigt slipper dom bo och tampas med Blå Limiorna för dom börjar bli många i 100 litern.
Jag tycker att Platyna kommer lite mera till sin rätt nu när dom går själva. Platyna delar sin burk med Körsbärsräkor så dom fiskarna lever nog lyxliv nu med en massa skaldjur på menyn. Ja det går även en ensam Galaxy i den burken, hans kompisar dog allt eftersom nu i vintras.
Limiorna är ju inte helt själva i 100 liters burken, dom delar det med två st ancistrusar och tre stycken VF Corydoras, ja det går ju en ensam Black Mollyhane där i så jag funderar på att köpa en eller två nya fruar till honom så har han lite att roa sig med,=)
Ja det här är lite grubblerier så här på Söndagsmorgonen=)

Jag tycker nog att du ska köpa ett par fruar till din molly hane. Klart han ska få ha lite roligt han med :-)
Hur många platyn har du i 54L burken?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja hur många är dom, Jag måste tänka lite, hmm dom är nog ca 8-10 stycken tror jag så dom är ju några stycken.

#2: Bra nu är det lättare för Kerstin eller någon annan som kan det här att svara. Själv är jag usel på det där. Så jag gör liksom dig, väntar på svar från de kunniga :-)
Audiatur et altera pars
Man brukar säga 1 liter vatten/cm fisk.. det stämmer inte alltid men är en hyfsad tumregel.. ; ) så om du har 10 platyn som är ca 4 cm st så ska dom ha 40 liter vatten.. nu är ju 40 l det minsta man får ha vuxna fiskar i så.. men bara ett exempel..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Men vad bra, då kan de bo kvar i sitt 54L med andra ord. Och så ska jag försöka komma ihåg det där sättet att räkna på. Annars frågar jag dig igen Kerstin. ;-)
Audiatur et altera pars

Ja då har jag plaskat runt lite i mina burkar igen, Jag flyttade tillbaks Indianplatyna till 100 liters burken & dom Blå Platyna får gå kvar i 54:an,
Jag hittade en ensam stackare Micorasbora Galaxy i 54:an så den flyttade jag till 45:an där jag har några Endlers & några Kuhliålar. Bara jag får tag på nya Galaxyn så ska min hane få lite nya kompisar, det är inte alltid så lätt att få tag på just dom fiskarna som man vill ha här i stan.
Så nu efter flyttandet av några fiskar så tror jag att jag blev nöjd nu.