Fiskar igen, jippiiie! ^^
Jaa, jag har fått för mig att jag ska skaffa fiskar igen.. Först trodde jag inte att jag skulle få för min mamma, men när jag frågade idag så sa hon ja på en gång (inte likt henne!). Så imorgon bär det iväg mot djuraffären, kommer nog handla rätt så mycket grejer eftersom jag får lön imorrn. Ser verkligen fram emot detta alltså! Fiskarna jag har tänkt köpa är:
Guppys.
Neontetror.
Några malar… (mest för algernas skull)
Botia striata. (men bara om jag får problem med ohyra-sniglar igen)
Säg till om det av någon anledning inte går att kombinera de ovanstående fiskarna, och vad skulle mer kunna passa in i mitt akvarium? (ska inte ha så stort! typ 60-80 L) Skulle ju hemskt gärna ha en Kampfisk igen, men då blir det ju problem med guppysarna =/…..
*putt*
Jag älskar tetror jag, blodtetror, fantomer, sorgmantlar mm, mm..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag har köpt akvarium nu! Ett 54-liters blev det, utan välvd ruta som tur var (gillar inte dom). Har nu bestämt mig för vilka fiskar det blir…: Guppys och kanske ett gäng neontetror. Jag ska inte mixa en massa som jag gjorde förut.
Bifogar en bild på akvariet! (vattnet är dock lite grumligt än eftersom att gruset är nytt, också har jag inte hunnit köpa så många växter än….)
Åh, vad kul!! Det kommer nog bli jättefint med Guppy och tetror!

#4: Hehe, tack så mycket! =P Ja, jag tycker också att det ska bli kul… =)

Kuligt! Har hört talas om att du skulle få fiskar! :) (Jag var typ den första som fick veta det) tror jag…

putt
#6: Mmm, det var du nog.. ^^
Har skaffat 6 st guppys nu! Hittills verkar de trivas jättebra. Det kanske blir neontetror sen också, men isånafall senare. Jag ska köpa fler guppys nästa vecka, när bakteriefloran i akvariet har kommit igång mera. =) (ska även köpa ett par små malar, när det finns alger)
Bifogar en bild på akvariet, fiskarna syns inte så bra dock…
Det är Vallisneria, den växer som bara den.. när bladen blir för långa så är det bara att klippa av dom och kasta topparna. dom förökar sig med sidoskott så rätt som der är så dyker det upp en miniplanta en bit ifrån "moderplantan"..

#11> Okej, bra att veta ;), men kan sidoskotten vara kvar, eller måste man rensa bort dem? Jag vill ju helst ha så mycket grönt som möjligt. :)
låt dom vara kvar.. blir det alldeles för mycket växter i akvariet så är det ju bara att rensa då..

Okidoki!
10# kan inte vad växterna heter men den längst till höger på bilden. Sån har jag och den har spridit sig i halva akvariumet (40Liter) och jag köpte en ganska liten planta.
#15> Svärdplantan? Det har inte spridit sig särskilt mycket när jag hade en sån förut.. Men det kanske är olika… =) Får se om den sprider sig denna gång då! :P
Jag kan ju uppdatera lite, nu när jag har haft akvariet i en vecka… Jag gjorde ett litet vattenbyte idag (lite mindre än 1/3), på 5 liter.. Jag har läst att man ska göra delvattenbyten en gång i veckan, men eftersom mitt akvarium är så nytt så gjorde jag bara ett litet, vet inte om jag gjorde rätt?
Fiskarna trivs jättebra iallafall, och till veckan ska jag köpa fler guppys.. Men då undrar jag.. Vad är bäst om jag vill ha yngel; 2 honor per hane, eller 3 honor per hane? Eller spelar det ingen roll?
Det spelar inte så stor roll när det gäller Guppy, honan väljer en hane som hon parar sig med och då är det bara han som gäller.. dom andra kan försöka "komma till" men brukar misslyckas. Fördelen med fler honor än hanar är att det inte blir lika stressigt för honorna.

Jo det var mest i "stress-syftet" jag menade.. =P
Jag har märkt att det inte verkar gå så bra för mina 2 hanar, honorna vill ju aldrig stå still! Haha! =)
Jaja, vi får väl se hur jag gör…
En sak till… När parar de sig? Jag brukar sitta och kolla på dem lite diskret, men ser aldrig nåt! Är det på natten allt händer eller? ^^
#18: Men kan inte honan få för sig att byta hane sen? Eller är det bara den hane hon valt som gäller hela livet ut?
Dom leker i stort sätt hela tiden.. när hanen simmar bredvid honan och viker sitt *gonopodium åt sidan så befruktas honan.Man vet väl inte exakt om honan byter hane ofta eller aldrig..men tar du bort den hanen hon valt att leka med så väljer hon en ny.

#21: Så det är det som är själva parningen! Men då har jag ju sett det! =P
Jag satt och tittade på dem flera timmar idag, och det ser ut som att de redan hade parat ihop sig, min röda hane simmade efter den ena gula honan, och min gula hane simmade efter den lila honan.. Hanarna slutade inte simma bredvid "sina" honor en enda sekund! De jagade dem jääättelänge, och de fällde ut sitt "gonopodium" typ hundra gånger när de simmade bredvid dem! :O Betyder det att jag kommer ha yngel här om några veckor?? *spännande-spännande-spännande*
Puttelilutt! =)
En till liten uppdatering…! Detta finns nu i mitt akvarium:
- 2 Vallisneria
- 1 Svärdplanta
- 8 Cabomba-"stänger"
- 8 Guppyhonor
- 4 Guppyhanar
Nästa vecka ska jag nog köpa ett par algätare också.. Men fler vuxna guppys tror jag inte jag ska skaffa… Vill ju ha lite plats kvar för yngel också! =)
vad kul! vad är det för färger på guppysarna?
#25: Oj, det är ju rätt så många… Ska försöka beskriva dem då…
* 1 neongul svartfläckig hane (blir neongrön i vissa sken).
* 1 neonljusblå svartfläckig hane (blir gul i vissa sken).
* 1 röd/orange hane, med vitt bröst (blir lite rosa i vissa sken).
* 1 mörkröd och lila hane.
* 1 orange/lite gul svartfläckig hona.
* 2 neongula svartfläckiga honor.
* 1 svart hona, med vitt bröst.
* 1 mörkblå/grå/genomskinlig hona (inte så färgglad).
* 1 neonljusblå svartfläckig hona.
* 1 silver/grön/gul/lila hona.
* 1 orange/lila/genomskinlig hona.
Hehe, inte så lätt att förklara, men nästan alla är skitsnygga iallafall! 
#26 aha, ja många olika färger ^^
#28: Japp, men det är ju kul med variation! ^^
#29 jo, såklart! det är inte alls lika kul om man endast har te.x. oranga fiskar.. ^^
#30: Nej, då har man ju ingen koll på vilka som är vilka heller, jag har stenkoll på alla mina guppys. =)
Hehe, de fick smaka lite räka nyss (minibitar), oj oj oj vad gott de tyckte att det var! =) Honorna var glupskast, men jag tror hanarna fick i sig lite också. :)

Vad fint du har. Hur många liter?
#33: Tack! ^^ 54 liter.

vad kul! jag har också ett 54 litersakvarium med mest guppies i. ska börja avla lite allvarligare nu och sälja.
#35: Okej, vad roligt! =)

#36: ja jag ser fram emot det här bara jag får svar på min fråga som står i min tråd. annars kan jag inte föda upp guppies om inte idén är bra.
Jag kan uppdatera lite till…
Detta finns nu i mitt akvarium:
* 2 Vallisneria
* 2 Svärdplantor
* 4 Kolstenar
Jag fick tyvärr ta bort mina Cabombas, för de skräpade ner så otroligt mycket! =/
--------------------
* 12 guppys [8 honor, 4 hanar]
* 15 neontetror (skulle igentligen ha 10, men jag fick 5 extra)
* 1 liten Ancistrus.
Jag är medveten om att det kanske är lite för mycket fisk i akvariet för tillfället, men om det verkligen behövs så kan jag ge bort några fiskar…
Här kommer en bild på kolstenarna och några av tetrorna…

vad fint det blev med stenarna och neontetrorna är skitsnygga! jag tycker att allting lyser upp av dom. :)
Ett tips om Cambomban skräpar ner men du tycker den är fin : köp Limnophila sessiflora istället, den ser nästan ut som Cambomban men är mer lättskött ( "barrar" inte lika mycket ) 

#40: Tack för tipset! =) Tror djuraffären här har fått in såna nu faktiskt… ;) Får se om jag tar en sväng dit när jag kommit hem från fjällen.. :)