Jag har haft väldigt otur.
Det började med att mina röda platys i mitt akvarium på 73 liter började få små tusslinkande prickar i ansiktet. Då gick jag till djuraffären och köpte salt eftersom det kan hjälpa platys i vissa fall. Efter att ha väntat 2 dagar var det inte bättre och jag köpte då JBL's punktol mot vitapricksjukan. Jag har medicinerat i 15 dagar nu och det är ju sista behandlingsdagen idag. För några dagar sedan gick akvariet sönder också och jag fick flytta fiskarna till en samlaback på 22 liter i väntan på nytt akvarium. Tussprickarna har inte försvunnit och inte blivit fler. Jag har 2 svarta platyhonor, 2 korallplatyhanar, en röd platyhona, 10 vinkeltetror + platyyngel. Mina 2 svarta platyhonor visar inget vitt på kroppen utan det är bara min röda Platy hona och mina röda Platy hanar. Inte ynglen eller vinkeltetrorna. Igår blev den ena hanen sjuk och trött han har varit sjuk hela dan idag och bara legat mot botten så vi bestämde oss för att avliva honom. Jag eller mamma vågade inte göra det utan vi väntade på att pappa skulle komma hem, nu när han kommit hem så tror vi att platyhanen redan är död
Han är tjockare än vanligt och har utåtstående fjäll. Kan han fått bukvattensot? är det smittsamt? Jag är grymt arg över att det gått så dåligt, är det nån som vet vad platysarna är för sjuka?
Det här blev väldigt långt, hoppas någon orkat läsa igenom allt
Min spontana tanke är att hanen fick syrebrist i plastlådan. Vet inte hur länge så pass många fiskar klarar sig på sånt litet utrymme?
Hoppas iaf att de andra kryar på sig :)

#1 näe asså jag hade ju pump som höll cirkulation och syre.
Platy är ju känsliga fiskar, men det låter konstigt att inte medicinen hjälpt.. , jag tror inte det är bukvattenssot, har ibland haft fiskar som svällt upp så där precis innan dom gått bort. Vet inte vad det beror på faktiskt..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Håller med KerstinL och tror inte heller på bukvattusot,det kan bli fjällresning ibland på fisk som är dåliga.De får ibland problem med att reglera osmotiskt tryck(njurfel tex.).
Håll koll på att de vita tussliknande prickarna inte sprids till dina andra fiskar. Du har ju nu behandlat med medicin mot vita prick och fiskarna behöver få vila upp sig ett tag eftersom mediciner och den akuta flytten till plastbacken stressar.
Byt några liter vatten i plastbacken varje dag,(om de går kvar där),så späder du ut medicinresterna och ger fiskarna en bra vattenmiljö att återhämta sig i.Använd gärna ett vattenberedningsmedel tex. Aqua-Safe. Återkom i tråden om prickarna sprider sig !

det där påminner ju om det jag hade eller har i min burk….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#6 Ja, det är så det ser ut. Jag e ganska säker på det. Det är väl typ bara på huvudet??

ja det jag sett har varit på huvudet och lite på nån enstaka fena…sedan död….har kostat 2000:- hittills…..

#8 ja det verkar ju vara samma sak. Vet du vad det är för nåt? Vad är det du betalat för att hjälpa dom då??

#9 det är döda fiskar som kostat så mycket….medicinen har inte hjälpt och bara den kan vi lägga 400 ovani….*S*

Nu har en till Platy dött och en är sjuk. Jag funderar över att avliva alla mina Platy (3 st) eftersom dom är så känsliga. Vad tycker ni?
Jag har fått mitt nya akvarium nu och det har varit igång i 5 dagar nu. Kan jag sätta i 3-4 av mina vinkeltetror där idag??
Kan jag ta över växterna som varit hos dom sjuka fiskarna eller kan det finnas sjukdom på dom också???