En inbiten akvarists historia
Hejsan alla.
Akvariefiskar har jag haft så länge jag kan minnas. Jag hade Guppy i en glassbytta på mitt rum när jag var liten.
Jag fick mitt första akvarium av mina föräldrar när jag fyllde 12 år, ett 150 liters som, för mig då, var ett helt hav som jag kunde ha precis allt jag ville i 😁
Jag har nog haft allt från Guppy till de värsta rovfiskarna.
En dag när jag var i den lokala fiskebutiken fick jag syn på den vackraste fisk jag någonsin hade sett. Denna majestätiska otroligt vackra fisk, silverfärgad med svarta ränder, var den första Scalare jag kom i kontakt med. Den ville jag absolut ha. Jag köpte 4 stycken som jag släppte ner i mitt 150 liters akvarium🙈
Detta var 1984, och scalaren har funnits i mina akvarium sedan dess.
När jag fyllde 20, 1992, fick jag ett akvarium på 300 liter av min make, och det akvariumet har jag kvar och det är igång än idag.
I denna tråd tänkte jag att ni skulle få följa min akvarieresa.
Större ciklider har ofta förekommit i mina akvarium.
Jack dempsey (Rocio octofasciata) Hane
Eldbukciklid (Thorichthys meeki)
Elfenbensciklid (Cryptoheros nigrofasciatus) Hane
Flowerhorn (Cichlasoma sp. 'flower horn') Hane
Denna art är en hybrid som är framtagen av flera olika , främst centralamerikanska, ciklider. Den har ett väldigt hett temperamente och är väldigt revirbenägen. Den drar sig inte för att slå ihjäl andra fiskar, även sina egna.
Ingen fisk man skall ha som nybörjare, och den kräver stort akvarium.
Guldsömsciklid (Andinoacara rivulatus) Hane
Dettya är också en mycket aggressiv individ. Det är inte många av de större Sydamerikanska, cikliderna som faktiskt är aggressiva, men detta är en av dem.
Jag har även haft mindre ciklider i mina akvarium. Detta är en mellanstor art som har varit väldigt populär, men nu är den mycket svår att få tag på, i varje fall här uppe.
Skulle jag komma över ett par eller en grupp, så kommer jag köpa in dem.
Röd juvelciklid (Rubricatochromis lifalili) Par.
Dorsigerciklid (Laetacara dorsigera) Hona
Scalare (Pterophyllum scalare) Hane
Scalaren har förekommit, mer eller mindre, i mina akvarium i alla år.
Rovfiskar, både vanliga och lite mer udda har förekommit i perioder i mina akvarium.
Crocodile pikehead (Luciocephalus pulcher)
Fengäddorna har alltid haft en plats i mitt hjärta. Dessa har jag också haft i omgångar. Jag kommer även skaffa dem igen när jag får möjlighet.
Polypterus ornatipinnis
- Redigerat 2026-02-01 12:40 av Draken
Polypterus senegalus 'albino'
Killies är också en art som har förekommit i mina akvarium. Det var en period av min akvariehistorik som jag var väldigt nyfikna på dessa varelser på gott och ont. Det är ingen art jag riktig har fastnat för, men visst kan de bli fler om jag hittar rätt.
Austrolebias Nigripinnis
Detta är en art jag nog kan tänka mig att ha igen.
Fundulopanchax sjoestedti
Bild 1 : Par
Bild 2 : Hane
Fundulopanchax gardneri
Denna art vill jag nog inte ha igen. Det är en fenbitare av rang.
Celebes halfbeak (Nomorhamphus liemi) Hane
Detta är en mycket ovanlig art som är nästan stört omöjligt att få tag på. Jag tror att akvarielägret i Bromma kan ha dem inne ibland, men jag är inte säker.
- Redigerat 2026-02-01 12:51 av Draken
Vi fortsätter väl med lite mer udda invånare. Denna jätte tillhör Pomaceasläktet (äppelsnäckan)
Pomacea genus
Afrikansk regnbågskrabba (Cardisoma armatum) En elak jäkel som, man inte vill hamna mellan klorna på.
Denna krabba lever delvis på land och är en ren carnivor (köttätare)
Channorna (ormhuvudsfiskar) har också förekommit periodvis i mina akvarium genom alla år.
Channa bankanensis
- Redigerat 2026-02-01 13:01 av Draken
#16: Har den en sådan "näbb" eller har den något i munnen?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#21: Hanarna har "näbben" under hakan. Det är en mycket suspect fisk, en levandefödare.
En kort period hade jag Gars. Men de var jättesvåra och näst intill omöjlig att få att äta så de slog jag ganska snabbt ifrån mig.
Spotted gar (Lepisosteus oculatus)
Albino klogroda (Xenopus laevis)
Detta är en art jag mycket väl kan tänka mig att ha igen.
Kejsargoby (Hypseleotris compressa)
Bild 1 och 2 : Paret
Bild 3 : Hanen
Har haft lite olika akvarium.
Sexkantigt. Tror det är på ca. 60 liter. Har här en av mina guppystammar
270 liter. Här hade jag blandat med scalarer och Gurami (kanske inte så lämpligt 🙈)
720 liter.
Hade, vid denna tidpunkt, endast Papegojciklider i karet.
Två av mina egenodlade guppyhanar.
Har haft saltvatten en kortare period också.
Bild 1 : Zebrasoma veliferum
Bild 2 : Forcipiger longirostris
Bild 3 : Diadema genus
Har även haft snäcklekare i omgångar.
Altolamprologus compressiceps
- Redigerat 2026-02-01 13:25 av Draken