Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 158 ggr
Mamuttson
0

Yngelfråga

Hej alla, jag har ett yngelkar med Guppy och mollyyngel de är ca 1,5 cm stora. När tror ni jag kan släppa ut de i stora vattnet utan att de ska bli uppätna?. Jag har pakistanbotior så är lite orolig att ynglen ska bli mat eftersom jag läst att de kan äta upp dem. Men jag såg häromdagen att ett litet guppyyngel klarat sig ute bland botiorna och är lika stor som de i lilla karet. Kanske botiorna inte är så sugna på att mumsa yngel?

Vad tror ni kan jag släppa ut resten så den ensamma får sällskap utan att bli mat?

Nephi
0

Det beror mycket på hur akvariet är inrett 😁
Finns det mycket växter och andra gömställen så kan du testa att släppa över ett gäng av de små. Att några blir mat får man räkna med, det är ju lite survival of the fittest i ett akvarium 🙈

Ju mer gömmor och växter du har ju större chans att fler klarar sig.
I ett öppet akvarium med minimal inredning är chansen betydligt sämre.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Mamuttson
0

#1: jag har ganska mycket växter men de är lägre och långsamväxande (upptäckte jag när jag läste lite noggrannare)och de snabbväxande långa mår inte så bra tror jag, de är ganska bruna och/eller bleka och släpper mycket blad osv, vet inte riktigt vad jag ska göra åt det…
Kanske ska vänta lite till med att släppa ut dem isf. Har för mig att förra yngelkullen var i ungefär samma storlek, där klarade sig ingen men då hade jag heller inget litet kar.

Mamuttson
0

Hade tänkt köpa lite mer rötter men affären skulle ha 320 spänn för en liten pinne. Höll på att svimma! Ska kolla efter någon som man betalar per vikt ist. De andra rötterna jag har kostade inte alls så mycket

Draken
0

Jag brukar låta Guppyynglen födas och bo i akvariumet. De starkaste överlever, men nu har jag extremt mycket växter i just det karet.

Kolla begagnat, då kan du komma undan bra mycket billigare på både rötter, växter och annan inredning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mamuttson
0

#4: Hej, mina växter mår inte så bra tror jag, de växer dåligt och är bruna och jag tycker de känns lite mjuka och slemmiga när jag tar upp bitar som lossnat. Så de är inte så stora att de kan ge ett bra skydd till ynglena. Och nu har jag inte sett det ensamma ynglet ute i karet på två dagar… misstänker att någon mumsat i sig det.
Familjen säger att jag behöver mata mer men jag matar redan lite morgon och kväll och tänker att det ska räcka annars göder jag bara algerna. Just nu har jag några tjocka mollysar som kommer yngla av sig närsomhelst så jag kankse ändå måste släppa ut de "stora" om jag vill ge de nya ynglen en chans…

Ojoj mycket att tänka på så bra att kunna bolla med er!

Draken
0

Kör du någon form av gödning i akvariumet ? Att algerna frodas beror inte så mycket på matningen, utan det är framförallt om man har för mycket ljus som algerna frodas.

Jag brukar mata lite extra där guppysarna går, för där finns det i stort sett alltid nåt yngel nånstans 😉

Vart i landet bor du någonstans ? Bor du i närheten av Sundsvall, så har jag en hel del växter som jag kan avvara.

Penningblad, Vallisineria samt nån till.

20251115_124218.jpg
Till vänster i bild ser du penningbladen. Har knytit upp dem med fiskelina så de inte skall sprida sig i hela karet 😉Mitt fram finns det några snabbväxande som jag inte kommer ihåg namnet på.

20251115_124117.jpg
Till vänster i bild ser du valisineria. Det är blandat jätte, smalbladig och tigervallisineria. I mitten är det microsorum och javaormbunke som man sätter fast på stenar, rötter eller annan inredning.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mamuttson
0

#6: Har inte haft näring hittills men köpte idag några näringstabletter fr JBL.
Har även funderat över ljuset, köpte en digital timer som jag inte fick att funka.
Jag har även tänkt på att byta ett av lysrören från daylaight till nature som det andra är för att se om det blir bättre.

Jag bor i stockholm,

Mamuttson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Kan man skicka växter, klarar dem sig? Vad fina akvarium du har, mina växter är verkligen inte så där frodiga

Hur ska jag göra med näringen? Fattar inte riktigt bruksanvisningen. Bifogar vad det står så kanske ni kan hjälpa mig att tolka…

Ska jag bara slänga i tabletterna och låta de åka runt i karet?

Draken
0

#7: Vi är i Stockholm lite då och då, fast vi har ingen planerad resa dit nu före jul. Skaffa även någon flytande växtnäring. Vissa växter tar näringen från vattnet. Jag brukar rekommendera Profito, det använder jag med gott resultat. Men det finns andra som också är bra 😉

#8: Jag skickar växter mycket och ofta 😉, men nu börjar det bli lite för kallt för det. Växterna brukar oftast klara sig om de packas rätt, men visst blir det lite svinn.

Näringstabletterna skall man väl, vad jag vet, stoppa ner i substratet vid rötterna 🤔

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Nephi
0

#8: #9: på beskrivningen så låter det som tabletter jag skulle vilja lägga i filtret? Typ som man gör när man klorerar en pool och tabletterna ska lösa upp sig under några dagar 🫣

Mamuttson
0

#9: Jag kommer definitivt fortsätta pyssla med akvariet och fiskarna, så jag tar gärna lite växter framåt våren när de klarar frakten lite bättre.

Jag trodde också att jag skulle peta ner tabletterna vid rötterna men det står att de inte passar som "bottengödning" och ska placeras vid "god vattenrörelse" och då blev jag osäker…

Det kanske är som du tror Nephi, att jag ska lägga de bland filtren..

Jag har också tänkt att jag kanske kan stoppa tabletterna i en nylonstrumpa och hänga ner i vattnet vid utflödet tills de har löst upp sig🤔

Nästa gång jag köper näring blir det flytande för enkelhetens skull. Men nu måste jag använda upp dessa först, när jag klurat ut hur jag ska göra🙂

Draken
0

#10: Så kan det också vara. Jag använder rotpinnar specifikt för rotnäringen. Och dem stoppar man ner vid rötterna. Har det till Svärdplantorna eftersom de är mer näringskrävande. Har även lagt ner en "pinne" i Microsorumen 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2025-11-17 09:18 av Draken
Draken
0

#11: Jag tror att du kan lägga dem i filtret eller i en nylonstrumpa vid utblåset, vilket som. Effekten blir den samma🙂 Det enda är väl, om man är petig, att tabletterna i filtret syns inte, men det kan strumpan göra 😎

Framåt våren är det absolut inga problem att skicka, så det ska vi väl kunna lösa 😊

Flytande näring är det enklaste, tycker jag. Det grumlar inte vattnet och det sprider sig bra bland växterna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mamuttson
0

#13: Det fick bli strumplösningen.
jag har ju dessvärre slängt alla lappar till växterna 🤦‍♀️så jag har inte den blekaste vad det är, och vet inte vilken näring de föredrar… hoppas att tabletterna ska förbättra måendet lite, om näringen är i vattnet så sprids det till rötterna tänker jag, även om det inte blir lika koncentrerat som rotnäring

Får se om två veckor(?) eller nåt om det blivit bättre annars köper jag nåt flytande att kombinera med.

Draken
0

#14: Har du bild på växterna ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mamuttson
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#15: jag har en växt till som jag inte har bild på en gräsliknande. Ska lägga upp den i e.m

• Redigerat 2025-11-18 08:52 av Mamuttson
Draken
0

Bild 1 och 4 är jag osäker på. Ettan kan vara någon form av vallisineria, och de vill gärna ha lite extra näring i vattnet.

Bild 2 är Gälört och den skall inte vara krävande alls, det är dessutom en snabbväxande.

Bild 3 är någon Bacopa, också den snabbväxande och skall inte ha så höga krav på varken belysning eller näring

Svårt att säga varför det inte fungerar med växterna för dig. Hoppas det blir bättre med lite tillsatt näring i vattnet.
Prova med Easy Carbo några dagar, det är bl.a järn. Men var väldigt noga med doseringen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mamuttson
0

#17: Här är bild på "gräset". Har en lite större tuva men den sitter bakom en rot så jag får ingen bra bild.

Funderar på om jag har för liten storlek på gruset, kanske rötterna inte får tillräckligt med syre?

Nephi
0

#18: Är du orolig för att sanden är kompakt så kan jag rekommendera sandsnäckor ☺️

Mamuttson
0

#19: Jag har inte tänkt på sanden förut, men jag har gälört på jobbet och där är det, vad ska man säga, klassiskt akvariegrus. Mer som små runda stenar och gälörten växer och är jättefin. Har heller inga alger däri.

Jag är lite osäker på snäckor, tycker de är lite läbbiga😀 men kanske ska införskaffa en som lite KBT ominte annat…

Mamuttson
0

#17: Det är de hör tabletterna jag köpt…

Draken
0

#18: Ser ut att vara någon form av ciklidgräs.

#20: Sandsnäckor ser du knappt, de gräver ner sig i gruiset och luckrar upp sanden.
Klassiskt akvariegrus är lite "luftigare" än sanden, så det blir inte lika tätt

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

#21: Känner faktiskt inte till just den.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis