Nytt kar/nya kar
Hej, jag är ny här och har haft akvarium förut, men det var nästan 18 år sen så jag är lite ringrostig. Är nu sugen på att kicka igång min hobby igen och tänkte starta lite lagom med ett 180 liters där jag vill ha lite smått och gott.
Mina tankar går mot ett par palett ciklider, ett gäng tetror (lutar åt kerri), några odessa barber, några platys och sen behöver jag ju nån/några algätare och jag har blivit lite smått förälskad i räkor, men överlever de i ett kar fullt med de firrar jag nämnt?
Jag funderar även på att skaffa ett mindre kar samtidigt, kanske räkorna borde gå där istället tillsammans med lite småtetror? Men vad passar isåfall till det större karet? Kan jag då ha några pansar malar i det större karet?
Ursäkta alla frågor, men det är som sagt en herrans massa år sen jag hade akvarium sist och jag känner mig lite velig. Kom jättegärna med förslag och tips till denna tant med nygammal hobby. Ha en fin söndag!
Undvik palettcikliden, de tenderar att bli väldigt aggressiva när de leker, och det gör de hela tiden. Vill du ha någon dvärgciklid, så finns det många andra som är fredliga och passar bättre i ett 180 liters.
Välj antigen Odessabarben eller kerritetran. Båda är stimfiskar och skall vara minst 5 individer av varje, helst fler.. Det blir fullt om du skall ha båda.
Ja du kan ha pansarmal i 180 liters akvariumet, men även det är en stimfisk och de måste ha sand för att deras känselspröt inte skall förstöras.Men tänk på att Pansarmal inte är algätare.
Ha räkorna i det mindre om du tänker skaffa ett sånt samtidigt, annars blir de ett dyrt skrovmål för övriga fiskar.
#1: Hej. Tack för ditt svar. Jag har precis köpt hem de första fiskarna. Blev drottningrasboror (efter tips på fb). Någon pansarmal blir det inte, jag hade uppenbarligen inte läst på tillräckligt. Funderar fortfarande över kerritetran, Jag vill ju hemskt gärna ha just palettciklider, för jag tycker de är så vackra. Är det helt omöjligt tror du (om jag ser till att ha gömställen osv.)?
#2: Omöjligt är det absolut inte, bara du är medveten om att de kan bli väldigt aggressiva under lek. Jag är själv sugen på paletten, och funderar på att skaffa ett par till mitt 300 liters 😊
#3: Tack igen för svar. Jag har för tillfället ett gäng Drottningrasboror (10st.), 6 platy och 3 små Ancistrus (tror jag, han jag fick dem av sa pleco men jag får inte ihop det riktigt). Jag får nog skaffa ett till kar snart 😁. Paletterna ligger fortfarande på önskelistan, men har inte så bråttom, tror dessutom att det kommer yngel vilken dag som helst, en av platysarna är riktigt tjock nu.
#4: Fler akvarium är absolut inte fel 😝
Jag brukar, i normala fall, ha mellan 8 och 15 akvarium igång samtidigt 🙈
#5: Härligt! Ja, hade inte ekonomin och orken varit ett bekymmer så hade jag haft fler redan nu 😁.
#6: Jo, det ligger en hel del ekonomi i våran hobby 😉