Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 70 ggr
Falkur
0

Hålla endast honor?

Hej, jag har sedan några månader tillbaks tagit över ett akvarium på 125 liter. Där ingick en siames på ca 8 cm och två Ancistrus på ca 9 cm. Jag har själv skaffat ett par nyckelhålsciklider och ett par fjärlisciklider.
Jag skulle nu vilja ha ett par till av någon mindre art som funkar ihop med de jag har. Jag är svårt förtjust i små dvärgciklider, (ex apistogramma, thomasiciklid) samt Dvärggurami och tankarna går åt det hållet, men jag vill i allra högsta grad undvika ev aggressivitet.
Jag undrar då om man kan hålla ex bara 2 honor av någon art av de ovan nämnda - då med tanken att om det inte är hanar/lek involverat kanske det minskar risken för aggressivitet? Plus att jag inte är intresserad av att odla utan vill bara att fiskarna ska må gott. Finns det risk att de blir olyckliga av att inte ha någon hane? Då jag är lite grön, men väldigt vetgirig och mkt mån om att fiskarna ska trivas är jag jättetacksam för alla tänkbara råd i frågan!

Draken
0

Om du vill köra bara ett kön av dessas, så rekommenderar jag isf att du tar hanar. De har bättre färger. Och om det inte finns några honor att bråka om, så brukar det vara väldigt lugnt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Falkur
0

#1: Tusen tack för ditt svar! Jag trodde att hanar "automatiskt" bråkade mer just för att de är hanar 😚 Men då ska jag överväga 2 hanar istället för honor, är ju extra kul med lite fin färg också 😚