Grumligt vatten
Har sedan 2 veckor fått grumligt vatten i ett 60 l akvarium. Bytte från ett litet svampfilter som hade varit där i i några månader till ett ett 3 gånger så stort svampfilter, som har varit i ett större akvarium under en längre tid men detta filter har legat torrt i några veckor.
Är det någon som kan veta orsaken till grumlig vatten ?
Det låter som det kan vara infusorier
#1: Vad är bästa sättet av blinkar med det? Vad händer om man startar om akvariet?
#2: Infusiorier är små, små, djur som tillkommer med hög bakterietillväxt. Har du yngel är de utmärkt yngelfoder (då vanligt foder är för stora för många yngel att äta.) Ofta kommer de om man matat för mycket.
Vill du bli av med det så gör ett vattenbyte. Mörklägg karet i några dagar och mata inte under denna tiden. Ta bort rester som kan bidra till tillväxten av infusiorier typ överblivet mat, organiska saker som förmultnar (exoskelett räkor, döda växter/blad osv) och sug upp fiskbajs från substratet. Gör sedan ett vattenbyte igen. Processen kan behövas upprepas.
Troligtvis infusorier som sägs här ovan.
Ser att du har yngel i karet, jag skulle ha is i magen och låta ynglen göra "nytta" eftersom de äter infusorier.
Det finns även en alg som är i vattnet, men som flyter runt som en dimma (tror de kallas svävaralger) men de färgar vattnet grönt. Jag kunde inte se att det var grönfärgat vatten när jag zoomade, men det kanske är värt att hålla koll.
Jag hade problem med infusorier efter att min matare löpt amok och matat ut all mat under dagen (var bara borta under dagen som tur är när det hände) och fiskarna var runda som bollar när jag kom hem men det låg fortfarande massa oäten mat på botten.
Försökte städa bort allt jag kunde (inte helt lätt då jag alltid haft "djungel" akvarium med typ 80% växter) och lät bli att mata fiskarna på ett tag efter men hela akvariet "explodera" med infusorier.
Försökte städa ordentligt och byta vatten men för mig blev det värre efter vattenbyte och jag lät helt enkelt akvariet bara vara under en längre period (och var väldigt sparsam med matning) och efter ett tag försvann det av sig självt (nu har jag mycket växter och få invånare och stor vattenvolym (200 liter) så jag behöver inte byta vatten på flera veckor utan att det får negativa konsekvenser).
Men för mig var infusorierna extrema (såg ut som man hällt mjölk i akvariet och även om vattnet såg klart och fint ut efter byte så såg det mjölkigt ut igen något dygn senare). Ingen aning om varför de verkade triggade av vattenbyten (men gissar de fick något näringsämne de gillade med kranvattnet) och innebär ju inte att samma sak händer för andra (men tänkte jag ger en förvarning om att det kan hända).
Tror även jag försökte köra på mörkläggning utan att det funkade men var många år sen så minns inte exakt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu