Små frågor
Hej, har några små frågor.
Lim som man kan ha i akvarium för att limma växter/mossa på rötter,sten mm vad kan man använda. Jag fick tipset om ett som finns på Jula som heter Snabblim kostar 5kr. Är det okej att använda.
Jag är i tankarna på att skaffa större kar har ett på 54liter nu men vill ha ett på 125-160liter typ, jag har inte plats för att skaffa en bänk till det större. Det mindre står på en kallax.
Undrar om skulle det gå att köpa metallkonsoller. Borra fast 3-4 på väggen som är av betong. På med en tjockare träskiva/2-3 hyllplan på varandra skulle man ställer akvariet på?
3.
Jag kommer få massa räkor, dom vill ha mossa har jag läst mig till/annat att gömma sig i. Jag hitta plastkuboler på en billighet sida där man skruvar isär den stoppar i mossa som växer genom hål. Är dom okej att använda, det är inte så att räkorna fastnar? Har sett många som har akvarium på fb ha såna plastkuboler med mossa.
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Julas billiga snabblim är baserat på cyanoakrylat och ä säkert för akvariebruk. Använder den själv en hel del.
Jag hade inte vågat ställa ett akvarium på konsoler borrade i väggen. Ett 160 liters akvarium kan väga över 200kg fyllt så vanliga konsoler kan vara risky.
Ska inte vara nåt problem, använder själv billigt plastskit från temu 🤪
Fråga 1 och 3 har du fått bra svar på. På fråga 2 tänker jag att du måste ju ställa akvariumet på någonting. Har du nån stabil byrå eller bord (ej Ikea) som håller för en vikt på 200 kg. plus ?
Annars så är det akvariemöbel som gäller. Den behöver inte ta så mycket plats och det blir en snygg möbel 😊
Går det kanske förstärka kallaxen på något sätt eller så. Har just nu inte plats för större på sidan av.
Har en malm byrå från Ikea som är inte har något på sig, men vet inte hur mycket vikt den tar.
( Ellrose Hamsteruppfödning)
Jag har haft ett 110 liters på en malmbyrå och det gick bra. Men detta är några år sedan, vet inte hur det är med hållbarheten nu.
Du borde ju kunna förstärka kalkaxen tycker jag, men jag vet inte hur man gör det bäst 🙈