300 litern
Nästa akvarium står på tur för en ansiktslyftning. Här är det dock inga problem med alger eller annat tok som det var i 120 litern.
Detta kar är "bara" övervuxet och pumpen står av någon anledning (tur man har mycket växter 😉)
Det finns inga invånare kvar, om de inte gömmer sig i djungeln. De har fallit ifrån av ålder, har haft dem länge mina vita sorgmanteltetror 😊
Jag skall plocka ur växter och rötter och skölja upp dem, sen skall jag byta ut delar av sanden, då jag inte får den ren. Skall se över pumpen varför den inte vill fungera, måste eventuellt investera i en ny. Skall även rensa ur växterna, nypa av fula /döda/dåliga blad och ansa dem ordentligt. Måste återigen klippa ner jättevallen och tigervalisinerian, då de tenderar att ta över, de växer som ogräs. Funderar på att klippa ner dem till under halva höjden (53 cm) på karet. Just nu ligger de längs ytan och skymmer ljuset (se bild) 😏
Sen blir det nog Scalarer här 😊
Kanske kan du sälja lite plantor också? Det blir nog riktigt bra! Du kan ju skaffa dedär orange scalare, de är riktigt fina 🥰
#1: Jag skall kolla vad som finns i karet. Skall börja med det nu ikväll tror jag.
Har faktiskt reserverad 4 stycken Neon Blue scalarer som jag kommer hämta när karet är klart 😊
#2: Spännande! Alltid roligt att se vad som gömmer sig och om man har några överlevande invånare 😄
Åh de har jag inte sett tidigare, tror jag! Bilder gör inte alltid rättvisa, jag gissar på att de skimrar väldigt vackert (likt mångruamin)?
#3: De skimrar i klar neonblå, med kolsvarta ränder när de är vuxna. Ska se om jag hittar nån bild på en av mina gamla 😊
#4: Gör gärna det!
Hittar tyvärr inte någon just nu. Måste gräva djupare i hårddiskarna 😉
Jag letade genom några av mina gamla trådar här på forumet. Jag hittade ett par halvbra bilder på två av mina Neon-Blue, ett av mina avelspar.
hann inte med igår, så det blir idag istället 😊
Man skall inte rikta vattenslangen rakt ner i substratet 😫
#7: Wow vad fina! De ser ut att skimra väldigt vackert 🥰
#9: Haha åh nej, använd en uppochnervänt tallrik nästa gång 🙈
- Redigerat 2025-04-16 15:41 av [Flodbis]
#10: Jo neonscalaren är riktigt fin 🙂
Jag tänkte rikta den mot en stor rot, men missade med några cm. Tur man har överdimensionerade pumpar i karen 😉
Det gick till sig tillslut 😉
Blev självklart Corydoras här med 😁
10 st. Metallpansarmalar har flyttat in.
Har även hämtat mina neonscalarer.
Men de är väldigt skygga än så länge och de har, just nu, "tappat" ränderna och färgen. Men det brukar gå till sig när de har boat in sig bättre
Även 10 st. Briljanttetra har flyttat in.
Var till Stockholm igår och då passade jag såklart på att åka in till Bromma Blocks och gick in på ZOO.se. Just igår hade de väldigt dåligt urval av det jag vill ha, så det blev bara två scalarer som följde med hem 😊
#16: Du passade inte på att besöka akvarielagret? Dem brukar ha en hel del spännande fiskar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#17: Nej vi hann inte tyvärr. Vi var klar i Stockholm strax efter 17, och innan vi hade kommit ut ur röran så var klockan nästan 17.30
#18: vad synd, alltid lika härligt att gå in dit och i den tropiska värmen och kika på allt dem har 😊
Var alldeles för länge sedan jag stanna förbi där sist nu och tänker varje gång jag åker förbi att jag ska besöka den igen men så tänker jag alltid "nästa gång" 🫣
Tänkte åka förbi dom nästa gång jag är i Stockholm. Har varit där flera gånger, och jag har handlat mycket där 😊
Pumpen har gett upp så jag har lite problem i karet. har så mycket växter att jag inte har märkt att pumpen står, såg det nu när jag skulle göra vattenbyte. har ingen aning om hur länge den har stått 😊🙈
#21: Det har råkat hända mig några gånger med 😂 I och med jag får en massa strömavbrott rätt regelbundet så sätts pumparna inte alltid igång efteråt. Tur att växter producerar syre!
- Redigerat 2025-06-23 12:08 av [Flodbis]
#22: Ja precis.
Har köpt ny pump nu, ska koppla in den sedan. Gjorde dock inget vattenbyte eftersom jag skall i med en helt ny pump. Vågar inte krama ur filtret i den gamla, eftersom jag inte vet hur länge den har varit stillastående.
#23: Förmodligen borde bakteriekolonin ändå vara där, de dör väl inte av stillastående vatten? Kör den nya pumpen och ha utgång den ett tag som du låter den gamla vara kvar tror jag kan vara bra
#24: Jag vet faktiskt inte hur pass "farligt" det är för bakterierna med stilladtående vatten.
Skall hämta hem 5 mindre scalarer som behöver akut omplacering imorgon. Så jag kommer kolla nitriten ikväll och imorgon bitti.
#24: Vad jag lärt mig ska man inte sätta igång ett filter som stått stilla för länge (iaf inte ytterfilter) då bakterierna kan ha dött av och bildat gift när de inte fått syre (gissar att filter som sitter i akvarium inte är lika känsligt eftersom de lär ha visst genomflöde av vatten fortfarande).
Minns dock inte hur länge de kan stå stilla innan man ska vara orolig.
#26: Precis så jag tänkte. Jag vet inte hur pass "farligt" det är att starta ett innerfilter som har stått för länge, så jag vågade inte chansa 😊
Hade dessutom bildats en hel del "slemalger" som jag fick rensa upp i 🤢
Men nu är det klart och nya pumpen går på full styrka just nu för att rensa upp vattnet och eventuella "slemblobbar" jag har missat 😉
Tänkte krama ur den om några dagar.
Hämtade hem några scalarer igår som behövde omplaceras akut.
Mina Briljanttetror växer och trivs 😊
Måste rensa upp i Jättevallen och Tigervallen.
Kommer en kille idag som skall köpa 10-12 skott 🙂
Tycker inte om det gula ljuset i akvariumet. Funderar på att konvertera ljusrampen till LED istället.
Tänkte försöka göra vattenbyte idag. Har rensat ur Jättevalle och tigervalle. Skall även lyfta ur rötterna och spola av växterna för att få bort allt boss och skit som har fastnat på microsorumen.