Svart sand
Finns det idag svart sand som inte innehåller dåliga ämnen?
Jag söker ett väldigt finkornigt sand (0,2-0,6 mm ca) men hittar bara större gruskorn där 1-2 mm är minsta storleken.
Jag vill inte ha gnistrande eller vassa korn, eller utblandat med ljusa sandkorn.
Jbl Sansibar dark är alldeles för ljust.
Varför jag vill ha svart sand - jag tycker det är väldigt snyggt till svart bakgrund och gröna växter, plus att regnbågsfiskar gör sig extra bra med mörk botten. Jag har dessutom bottenlevande fiskar (pansarmalar och pandagarra) och vill ha ett mjukt och finkornigt bottenmaterial.
Ett alternativ hade kanske varit att ha sansibar dark och blanda ut med 1-2mm svarta gruskorn, men det skulle vara superbra om det finns helt svart sand.
Jag har pratat med personal från olika akvariebutiker och letat som en galning på svenska webbsidor men hittar ingenting.
Jag har dock hittat svart akvariesand på Amazon som verkar bra när jag läser beskrivningen till. Men samtidigt är jag orolig över att få hem sand som inte är bra för fiskarna.
Det var väl svart sand som man hittade dåliga ämnen i för ett tag sedan?
Kanske finns det inte naturlig sand?
Hoppas någon sitter på några svar🙈
Tack på förhand!
Det enda jag kan komma på rent spontant är någon form av aqua soil. De är ju lite större i storlek men helt runda så jag tror inte de borde skada sprötarna på bottenfiskar. Däremot blir det väldigt mycket näring i karet med detta substrat, det är inte ovanligt att folk gärna har ett lager sand ovanpå av den anledningen. Det går säkert bara att ha det i karet som det är men du får skaffa dig växter som vill ha mycket näring 😃
Huruvida annan svart sand har dåliga ämnen i sig eller ej kan jag tyvärr inte uttala mig om
- Redigerat 2025-03-22 12:55 av [Flodbis]
Tack för svar!
Jag är inte så mycket för de runda kulorna heller tyvärr😅
Seachem Flourite Black Sand?
Ozami Akvariegrus Marmor (fast gissar den är mer "glansig")?
Cyberzoo har haft båda (verkar dock vara slut just nu men du kan ju alltid höra och se om de vet när de får in igen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack för svar!
Flourite Black Sand sökte jag efter på Youtube men det var många som klagade på att sanden (eller damm från sanden?) flöt på ytan och fastnade i filtret 🤔
Ozami har jag inte hittat videos om, men på bara bilderna ser den okej ut. Såg att den fanns i 2 kg-påsar på Fiskfoder.se 😊
Hittade en sand från AquaOne som är svart med kornstorlek 0,3-0,9mm, är det någon som har erfarenhet av den? 😊
Har ingen bra erfarenhet av svart sand, så jag brukar inte rekommendera det 😊. Det är ofta lavasand och det kan finnas mikroskopiska metalfragment i sanden.