Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 81 ggr
MikaFika
0

Röd prick, sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Har problem med ett litet akvarium där fiskarna inte verkar må helt hundra. Har en Kampfisk som blivit slö det senaste och matvägrar, varit väldigt pigg tills en vecka tillbaka!.. Men idag såg jag detta på en fisk jag anar är någon slags sjukdom. Tyvärr har hans vänner dött av okänd anledning på kort tid. Det är ett 40 liters akvarium. Tips mottages även lite tips hur man får bättre balans i så litet akvarium. Matar endast med fryst mat. Vatten byte en gång i veckan cirka 50% av vattnet. Får även en hinna på ytan vilket är svårt att motverka med pumpen då kampfisken inte vill ha för stömt, det rör sig ändå på ytan. Ph värdet säger mellan 7.2-7.6.
Tacksam för hjälp.

[Flodbis]
1

Vad för substrat har du? Det ser ut som en typ av bottenfisk (Otocinclus?) som har skadat sig på hårt grus i min åsikt

Kampfiskar brukar bli slöa när vattnet är för kallt. Vad är temperaturen i vattnet? Har du doppvärmare?

Hinnan på ytan är fullt normalt när vattnet är mer stillastående och inget man behöver oroa sig över.

Hur ser annars nitrit, nitrat och ammonia värdena ut?

• Redigerat 2025-01-14 20:55 av [Flodbis]
Draken
0

Kolla nitrit, nitrat och ammoniak.

Ottocinklusen ser ut, precis som skrivs här ovan, att ha gjort illa sig på vasst grus eller inredning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

Om kampfisken och otocinclis delar kar kan det också vara att kampfiskek attackerat otocinclus