Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketterväxteralger
Läst 183 ggr
bajskaos
0

Vad är det för alg?

Egentligen vill jag säga ogräs?
Har ökat senaste veckorna, länge var elodea helt sparade men nu börjar de också bli angripna. Det sätter sig också på prydnaderna!

Det är svårt att ta bort, måste liksom få ett grepp med naglarna för att slita bort och då blir jag så klart orolig att sabba själva växten.

Liksom grå små bollar, mjuka men sitter alltså som djävulen själv.
Och hur faderullan får jag bort det?

[Uploading_a9742d90-52cb-4379-b75a-30e0605c15d6]()

bajskaos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: nytt försök att få med bilden

[Flodbis]
1

Black beard algae. Amanoräkor och siamesiska algätare kan också ta dem då de är som du säger, rätt svåra, att få bort manuellt.

Mindre ljustimmar och allt det man brukar göra för att bli av med alger är också hjälpsamt.

bajskaos
0

#2: tack! Jag är lite rädd för att guldfiskarna ska äta upp andra invånare, särskilt små.

Jag var inne på just black beard, men tyckte inte riktigt bilderna överensstämde. På reddit har de skrivit om väteperoxid i akvariet och det känns sådär…

[Flodbis]
0

#3: Om du har guldfiskar hade jag inte rekommenderat mindre invånare så det har du rätt i. Har du tillräckligt stort kar kan du dock ha siamesiska algätare, de blir väldigt stora (15cm) så guldfiskar kan ej äta dem när de växt till sig lite. Vet däremot inte hur det är med temperatursskillnader, tror guldfiskar vill ha väldigt kallt, men jag har aldrig själv haft guldfiskar

Väteperoxid kommer ta död på allt inklusive djur. Det man "brukar" göra är att ha Väteperoxid (3%) i en hink och sedan doppar du växter och dekoration i, för att bli av med algerna. Du kan också koka grenar, stenar och övrig dekoration för att döda alger och parasiter/smitta/osv, men det kan du ju förstås inte med växter utan att plantorna dör.

Mörklägg karet i 7 dagar och gör vattenbyten varje dag 30-50% eftersom den typ av alg sprider sporer. Det finns algdödande medel att köpa men jag själv är skeptiskt till sådant då det kan döda mer än bara växter om man inte är försiktig.

Jag hade själv kokat dekorationen separat (10m), skaffat siamesisk algätare (se om jag kunde hitta några större individer) om platsen finns, samt mörklagt karet och dagliga vattenbyten. Hade inte platsen funnits hade jag doppat plantorna i väteperoxid i hink, kom inte ihåg om det var 10m som man skulle göra det, bara inte för länge för då tar plantorna stryk. Sedan tvätta, tvätta tvätta plantorna som attans! Så att allt försvinner. Du kan ha dem i vatten separat i en annan hink eller liknande, under veckan, för att se till så att all väteperoxid försvinner. Efter 7 dagars mörkläggning och haft alla plantorna i en hink i 7 dagar så tvätta ytterligare några omgångar innan du sätter tillbaka dem i karet.

Edit: jag läste att efter 24h ska väteperoxiden "försvinna" men jag är hellre på den säkra sidan och har stora marginaler. Du behöver inte ha plantorna i hinken i 7 dagar men det är vad jag själv hade varit bekväm vid

Edit 2: läste också att väldigt små doser av väteperoxid inte ska döda fiskar. Jag har själv hanterat 3% väteperoxid i en separat hink när jag rensade min utrustning efter parasitingrepp, fick lite på händerna och det sved. Så det är inget jag personligen hade vågat ha i mina kar, inte ens i väldigt små doser.

• Redigerat 2025-01-07 08:07 av [Flodbis]
bajskaos
0

#4: Tack för alla tips!
Nej, jag får ju hjärtklappning av tanken vad peroxiden kan göra med deras slemskydd.

Tog ut en dekoration igår och sprayade happy-carbo, lät stå ett tag ochväbtar spänt på resultat.

Skulle lätt testa väteperoxid i hink bums om det fanns lättillgängligt, men måste beställa.

Så jag ska göra det mörkt och pyssla med vattenbyten.

Hur ska jag göra med tilläggsmedel med så täta byten. Byter annars 25% varje vecka och lägger till filterbakterier och aquasafe. Har också problem med lågt pH och KH, så använder pH plus vid jämna mellanrum

[Flodbis]
1

#5: är inte happy-carbo gödning…? Växter gynnas av gödning men även alger, då de båda gynnas av samma förutsättningar kan man väl säga. Därför kan alger utkonkurerra akvarieväxter och vice versa. I samma veva passar jag på att säga att alger egentligen inte är farliga, folk brukar bara vilja bli av med dem för att de kan utkonkurerra deras akvarieväxter och för att folk tycker att de är fula. Har de fäst sig på växterna som dina gjort kan de ta död på växterna då de tar all näring och "täcker" för plantornas fotosyntes

https://roslagensexpress.se/produkt/vateperoxid-12-swed-handling-ersatter-nitor-vateperoxid-12/

Denna köpte jag och sedan blandade jag det med vatten för att få 3%, mycket billigare än att köpa redan utblandad 3%

Vad menar du nu? Lägger du flytande filterbakterier, menar du? Är ditt kar nyuppstartat? Man brukar inte behöva oroa sig över de gynsamma bakterierna om man redan har en etablerad bakteriekultur i ett kar som gått i 3 månader eller mer. Det är bara i början (nyuppstartade kar) som det är störst risk med nitrit och nitrat dippar.

Jag vet inte hur dina värden ser ut men är dina fiskar uppvuxen i lokalt vatten brukar pH och KH inte vara något man bekymrar sig över särskilt mycket, såvida du inte har väldigt känsliga fiskar eller typ försöker få dem att leka. Vill du höja pH och KH kan du tillsätta vissa mineraler, typ kalkstenar, som långsamt över tid höjer pH:et och KH och dessutom är rätt snygga som dekorationer. Finns också vissa substrat som gör det. Vet också att vissa använder krossade snäckskal för att höja pH:et men är inget jag själv är så bekant vid.

Har du mycket metaller eller klor i ditt kommunala vatten? Annars brukar inte "water conditioners" (kommer ej ihåg vad dessa produkter kallas på svenska) vara nödvändiga då mycket av vårt svenska vatten oftast redan är tillräckligt rent för våra akvariedjur (aquasafe är ett märke av rätt många produkter inom kategorin "water conditioners")

Väteperoxid 12% för blekning, städning och desinfektion. Effektiv ersättning för Nitor väteperoxid. Använd med skyddshandskar och glasögon.
  • Redigerat 2025-01-09 14:25 av [Flodbis]