Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 139 ggr
[Flodbis]
0

Gurami eller någon annan art?

Jag ger upp med mina Trichopodus trichopterus, har de tre vanliga färgmorpherna av denna arten (marmor, guld och blå.) Hade hoppats att de skulle bråka mindre om det fick växa till sig och nu är det mycket rötter och växter där inne men de territoriella disputerna slutar aldrig. Det blir aldrig blodigt men de jagar varandra konstant och jag tänker att det kan inte vara roligt att leva i sådan stress dag efter dag. Omplacerar dem på blocket nu när jag äntligen blivit av med parasiterna efter många veckors behandling.

I vilket fall som, jag vill gärna ha en stor fisk i mitt 225L som en "center piece"-fisk. Funderade på månskensguramin som skulle finnas i en stad i närheten, men läste nu att de kunde vara aggressiva dem också? Borde jag satsa på mosaikguramin?

Öppen för andra stora firrar också. Läste att blå acara skulle vara fredlig mot andra firrar om jag bara har en av dem men jag vet inte om de är för stora för mitt 225L. Har Kerritetror, neontetror, räkor av olika slag, snäckor och en massa bottenfiskar. Så den stora arten måste vara fredlig nog att gå ihop med neontetror men tuffa nog att klara Kerritetrorna.

Draken
0

Månskensgurami kan funka om du bara har ett par. Gurami skall inte gå i grupp, 9 av 10 gånger blir det storbråk och stress i akvariumet. undantaget från "gruppregeln" är Mosaikgurami, de kan gå i mindre grupper om 5-7 individer, åtminstone enligt min erfarenhet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#1: Jaha det visste jag ej, har inte hört någon säga att det är max 2st tidigare.

Man brukar säga att har man en Gurami sort så ska man ej blanda. Gäller detta även Mosaikgurami? Exempelvis om man hade några Mosaikgurami med Honungsgurami (eftersom Honungsgurami ändå är fredliga)? Jag frågar mest för jag ändå tänkt skaffa honunsgurami men kan jag ha dem tillsammans med mosaikerna så vore det coolt med att blanda gult och rött, annars har jag honungarna i guppykaret.

Går pygme och honung tillsammans? Tänkte skaffa Pygmégurami i mitt 140L senare men är mest nyfiken på om det går mixa de två arterna. Honungarna lär hamna i mitt 80L guppykar mest troligen om jag inte kan ha dem ihop med mosaik i 225L

• Redigerat 2024-12-16 23:53 av [Flodbis]
[Flodbis]
0

Jag blev nu liiite skeptisk på om jag överhuvudtaget kan ha Mosaikgurami när jag läste att de inte borde vara med "fenbitare"

Mina kerritetror nafsade konstant på mina guppisar (flyttade dem efter 2 timmar) så jag är orolig om de kommer försöka nafsa fenorna på Mosaikgurami? De låter i alla fall blå guramin/guld guramin/marmor guramin vara

Draken
0

Man skall inte blanda Guramisorterna. För att undvika bråk och massaker, så skall man hålla sig till ett par med någon av arterna, undantaget då som sagt Mosaiken, men även den skall gå som ensam art i akvariumet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#4: då har jag dem i 80L och 140L 👍

Frågan är om jag ändå kan ha Mosaikgurami med kerritetrorna eller om de kommer nafsa på deras fenor?

Draken
0

#5: Jag tror inte att Kerritetrorna nafsar i fenorna, mina har aldrig gjort det i varje fall.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Annicka A
0

Hej!
Har man bara honor så slipper man bråket.
Eller så har man ev bara en hanne och flera honor.
Och växter att gömma sig i för jagade individer.
Man behöver inte alltid tänka att man måste ha ett par, speciellt inte om honorna är fina nog.

[Flodbis]
0

#6: Aha okej, vi håller tummarna!

#7: "Problemet" är att de inte alltid kan könsbestämma i djuraffären, särskilt om fiskarna är för unga, det var det som hände sist i alla fall.

Mitt kar är fullt at växter, rötter och stenar för att gömma sig och skapa barriärer så det är nog inga problem i den änden

• Redigerat 2024-12-21 18:06 av [Flodbis]