Bästa sättet att ta hem på
Jag hittade jätteräkor!! Ni vet, såna filter vampyrräkor? Jag får hem 2st på tisdag (bland andra fiskar och räkor). Dock får jag fixa påsar och sådant själv att ha dem i. Vad är bäst att ha dem i? Jag får pansarmalar, crystal red, dessa jätteräkor då och en Kampfisk. Man brukar ha som små svampbitar eller växtbitar för mindre räkor att klänga sig fast i, men jag vet inte hur det funkar med såpass stora räkor? De kan ju bli 20cm.
Tänkte i alla fall ta med mig både hinkar, handdukar och påsar. Vad borde man ha för dessa stora räkorna att kunna hålla sig fast i?
- Redigerat 2024-07-13 13:39 av [Flodbis]
Har du en bit mossa så är det absolut bäst :)
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: funkar javamossa?
Pansarmalarna bör fraktas för sig och inte med de andra (om jag minns rätt kan de avge lite "gift" när de blir stressade).
Räkor vill ha något att sitta på (kan vara i princip vad som helst, en bit växt brukar vara det enklaste men kan ju funka med en bit filtersvamp eller liknande också).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Kan man ha alla pansarmalar tillsammans då eller ska de fraktas för sig själva?
Jag hade fel dessa räkorna blir 14cm, inte 20cm, men de är ändå rätt stora. Jag tänker vad som är robust nog för såpass stora räkor att hålla sig i? Kan nog faktiskt ta filtersvampar just in case 🤔
En hel koloni med räkor, hur fraktar man dem säkert?
En annan sak också jag satt och funderade på är vad som ska skilja sig åt crystal red… har hört att de är mer kräsen med vatten än vanliga Neocaridina, men hur noga är det? Är de känsliga och dör lätt? Mitt vatten är jättehårt och högt i pH då i värsta fall får jag börja samla med regnvatten och lägga i torv/catappa
#4: De kan fraktas tillsammans. Ska man frakta de riktigt långt har jag för mig att man kan låta de ligga i en hink (eller liknande) ett tag och sen flytta dem till "färskt" vatten efter de "avgiftat" sig. Men det är väl främst när de ska skickas mellan länder där de är i frakt under dygn snarare än någon/några timmar så tror inte det kommer vara något problem men kan vara bra att vara medveten om det.
Jag brukar frakta räkor i en påse med mossa eller "trassliga" växter där dem att sitta i.
Jag gör inget speciellt med mina crystal. Men har inte hårt vatten så vet inte hur de reagerar på det.
#2: Javamossa funkar alldeles utmärkt.
Har du beställt via djuraffär eller köper du privat ? Att jag frågar beror på att om man beställer via djuraffär så kommer ju djuren i påsar/behållare och då brukar jag ta med dem direkt i påsen/behållaren som de kom i.
#5: Okej vad bra! Då har jag alla pansarmalar i samma påse/hink. Det är väl en halvtimmes transport så jag tror att det borde vara okej att bara ta dem utan att "avgifta" dem?
Har tidigare bara fraktat några få individer åt gången så jag har inte erfarenhet av en hel koloni. Men då kanske jag kan ta med mig mossa och vallisneria?
Hmm okej mitt vatten är jättehårt, jag tror själva kranvattnet ligger på 8. De använder jättemycket gödsel och så här i södra Sverige, vilket tyvärr påverkar grundvattnet och därmed dricksvattnet. RO känns så komplicerat och dyrt. Hoppas jag kan hitta ett sätt att hålla dem friska!
- Redigerat 2024-07-14 15:06 av [Flodbis]
#6: Kanon!
Nä, jag köper från en privat person. De sa att jag själv får stå för saker att frakta invånarna i som påsar osv 🙂
#7: En halvtimme klarar de sig bra.
Bara det finns tillräckligt med sittplatser för räkorna är det inga problem att frakta dem. En större tuss mossa borde funka alldeles utmärkt.
Hoppas det funkar. Bor dem i närheten och inte gör något speciellt borde de ju ha liknande vatten som dig.
#9: Okej vad bra! 😀
Det är ju sant, djur som växt upp i visst vatten brukar klara det. Kanske har de mindre livslängd men eftersom de förökar sig så klarar kolonin sig ändå?
#10: Dubbelkolla om de kör med kranvatten eller om de använder RO till räkorna 😁
#11: Ja det kan jag ju faktiskt göra! Ska försöka komma ihåg att fråga det när jag hämtar dem 🙂
Så jag frågade dem och de använde vanligt kranvatten.
När jag tog hem alla djuren så gjorde jag vattentester för att jämföra vattnet de kom i med vattnet som crystal red ska bo i. Deras pH låg på ca 7 och mitt ligger på mellan 7.5-8 😭
Jag har i vilket fall som låtit de ligga och droppacklimera i 3h och det håller fortfarande på, kommer säkert ta minst 2h tills det är klart. Har lagt i torv och catappa så hoppas på det bästa 😢
- Redigerat 2024-07-16 21:58 av [Flodbis]

Jag hoppas min koloni överlever efter typ 4 1/2 timmas acklimering!!
- Redigerat 2024-07-17 01:17 av [Flodbis]
Kolonin lever och verkar inte besvärade av vad jag kan se!
Bettafisken som kom med på köpet är väldigt skygg och gömmer sig för mig. Han har också otroligt långa fenor så jag tycker lite synd om honom, har lite svårt att simma framåt. Finns det något jag kan göra för att det ska vara lättare för honom? Inte det minsta strömt vatten utan nästintill stillastående. Jag har lite hängväxter för att han ska få skydd och tog bort en del då han lätt fastnade i rötterna. Stackare
#15: Se till att han inte kan skada fenorna på vassa föremål och att vattnet inte är så strömt, så skall du se att det kommer gå alldeles utmärkt 🙂
#16: pumpen skapar ingen ström så på den fronten är det bra 👍 det finns bara runda stenar och inga grenar som han kan skada sig på, jag har flytväxter med väldigt långa rötter som han kan fastna på men har tagit bort några av dem för han fastnade så ofta. För det mesta står han still vid ytan, han simmar inte så mycket fram och tillbaka som andra fiskar gör. Är det normalt?
#17: Om han har extremt långa fenor, å är det förmodligen därför han inte rör sig så mycket.
Det blir för tungt och jobbigt för honom helt enkelt

Han liksom "hänger" vid ytan majoriteten av dygnet. Väldigt sällan simmar han runt, inget jättestort intresse av mat även om han äter lite (men han ger upp ganska lätt.) Han "flyter" när han "hänger" såhär och rör inte ens bröstfenorna
#19: Spegelträning kan vara ett bra sätt för honom att bygga upp lite mer muskler för att orka mer 😉
#20: Kommer han bli mer aktiv då, tro? 🙂
Är lite orolig för han verkar nästan deprimerad på sättet han beter sig. Han liksom bara hänger vid ytan och rör sig bara om han verkligen måste. När jag fick honom bodde han med både räkor och pansarmalar, vilket han gör nu också (plus en Ancistrus.) Ska flytta honom till ett 50L kar när jag fått igång det, om jag spegeltränar honom, kommer han bli mer aggressiv då? Just nu bryr han sig inte om de fiskar och räkor som han bor med. Jag vet inte om det handlar om att han inte bryr sig eller om han helt enkelt inte orkar simma efter dem. Kanske är det bäst att han får bo med enbart några amanoräkor i det nya karet när han flyttat (och jag spegeltränat honom)?
#21: Jag tycker det är värt ett försök, blir han aktivare så finns det en liten risk att han börjar jaga andra. men ser hellre en fisk med lite liv i sig, speciellt om du kommer ha möjlighet att flytta honom till ett eget akvarium framöver
#22: Håller med dig! Det viktigaste är ju att han är frisk och mår bra, vilket jag inte alls tror han gör just nu eftersom han knappt orkat simma efter mat. Alla kampfiskar jag sett i butik har varit väldigt aktiva jämfört med honom men eftersom han är min första Kampfisk visste jag inte om detta var "normalt" beteende
Då får han bo ensam, eventuellt med lite räkor bara som kan hålla karet rent 😀 Förhoppningsvis fungerar spegelträningen! De förra ägarna köpte honom i januari (tror jag) så han kan ju inte vara jättegammal. 1 år kanske?
#23: Skulle även sänka vattennivån om möjligt tills han verkar få tillbaka lite styrka 😁
Testa att mata med levande mygg om du inte är allergisk, brukar kunna få även de kinkigaste att jaga mat ;)
#24: Det har jag inte tänkt på att man kan göra!
Var hittar man levande myggor? Jag har bara fått tag i frysta…
Fråga i akvariumbutiken om de tar in levande 😁
Annars finns det artemia man kan kläcka själv, men det är lite pillrigt
#26: Jag har faktiskt inte sett några levande foder hos någon butik! Jag kan hålla ögonen extra öppna nästa gång och fråga om jag inte ser 🤔😁
#27: oftast ligger det i ett kylskåp lite undangömt någonstans 😉
#28: Vaaa..? 😮 Blir det inte lite kallt för levande varelser?
#29: Det är för att sakta ned levnadscykeln då de ligger i förslutna påsar 😁
#30: Jaha det förklarar det! Eftersom jag bara trodde det fanns fryst foder i kyldiskarna så har jag faktiskt inte kollat efter levande, det är mycket möjligt att jag bara missat det!