Betta i vas
Av diverse själ måste jag avveckla ett kar med en betta i, de andra invånarna har fått flytta till mitt stora akvarium men kan inte sätta bettan där pga tror han skulle bli förbannad/ stressad på slöjstjärtarna. I det tredje karet bor en annan betta så det är uteslutet.
Kommer fixa nytt inom tre dagar.
Min fråga då, kan man sätta honom i en större vas max tre dagar? Känns som det bör funka (vissa bettas bor ju tyvärr så livet ut) men vill vara säker på att det är ok. Har ju varken filter eller pump som passar en vas.
Alternativet är att bo i yngelburk/bur i stora karet men helt ärligt känns det schysstare att ha honom ensam i en vas.
Handlar det endast om ett par tre dagar så borde det inte vara några problem. men försök se till att det är lite cirkulation på vattnet för syret.
Luftpump + syresten tar inte mycket plats 🙂
Såhär lite plats tar det och du kan säkert finna ännu mindre syresten då de finns i alla möjliga storlekar
Tack för svar!
Kanske dum fråga men vad gör syresten för en labyrintisk?
Lär mig fortfarande 😁
Han bodde i vasen några dagar men planen med nya karet sprack så testade att stoppa ner honom i storkaret. Funkade förvånansvärt bra, han har sitt lilla revir och de andra har respekt (så mycket respekt naiva och klumpiga slöjisar kan ha dvs). Inte ens guramin tjafsar med honom, för han kan vara lite stökig ibland.
Men han trivdes definitivt bäst i sin vas. Blir omplacering vartefter.
Om någon är intresserad så skicka PM.
#4: Ingen dum fråga! Labyrintfiskar kan tillgodogöra syre från luften men extra syre är bra för dem, det skadar inte med extra när du dessurom inte har växter eller annat i vasen som producerar syre.
Menar du att du omplacerar honom? I sånafall kan det vara bra att skriva i vilken del av landet du bor 🙂
Förstår! Tack för förklaring 🙏🏻
Precis, finns i Norrköping.
Tror det är bäst för honom att få bo i ett betta anpassat kar ensam eller med lugnare fiskar.
#6: Absolut ingen fara! ☺️
Glömde att nämna det, men det är nog också bäst att du har honom ensam tills han hittar ett nytt hem, Gurami är också labyrintfiskar och det är väldigt stor sannolikhet att de kommer att slåss. Kampfiskar är tropiska fiskar och vill ha det ganska varmt i vattnet, precis som guramis, medans guldfiskar vill ha det kyligare har jag hört. Så därför vore det inte passande att ha kampfisken där heller
Jag vore intresserad (har planer för kampfisk) men tyvärr bor jag själv för långt bort! 😀
- Redigerat 2024-06-19 14:12 av [Flodbis]
Jo det stämmer, har koll på dem. Jag tror det funkar enbart för att ytan är stor, mycket gömställen och växter så bettan håller sig i ”sin grotta” och de andra stör inte. Han jagar yngel förstås men de är för snabba ändå.
Jag har fått till mig att just slöjstjärtar kan bo lite varmare, pga aveln. Man hör så mycket olika men de verkar må bra, växer och har t.o.m. lekt och släppt rom (tack och lov åt dem upp allt, inte redo för ett hundratal slöjor till 🤣). Jag ska flytta slöjorna till större när dem vuxit till sig till ett art- akvarium.
Jag har i tanken att flytta bettan till vasen igen med sten - vet att han inte har det optimalt nu 🙏🏻
#8: Låter som en bra idé! Ja det är verkligen svårt när alla säger så olika. Jag har hört att guldfiskar börjar leka vid varmare temperaturer men vet inte om det stämmer 😊