Guramis som jagar gurami
Tanken var egentligen att jag skulle köpa månskensgurami. Men de hade inte dem inne, samt så hade de tre färgvarianter av Blå gurami. Så jag tänkte, why not, och köpte alla tre färgvarianterna - Blå gurami, guld Gurami och marmorgurami.
Märker att båda två jagar marmorguramin, främst den blå guramin. Marmorguramin jagar aldrig tillbaks och inga riktiga slagsmål uppstår. Borde jag oroa mig? Han i affären sa att de var lite för unga för att man med säkerhet skulle kunna avgöra könen och att han inte kunde garantera om de skulle överens eller ej, det kunde gå båda hållen sa han. Är detta bara harmlöst jagande eller borde jag sära på dem? De har rätt mycket plats att simma på, 220L. Jag tycker väldigt mycket om just marmorguramin då den är den som är mest nyfiken, framme mest och enligt mig vackrast av dem alla, så jag hade blivit ledsen om något hände den.
- Redigerat 2024-05-05 00:56 av [Flodbis]
Oftast fungerar det inte med fler Guramis i ett akvarium. De skall helst gå i par. Visst kan du få det att fungera, men jag skulle inte rekomendera att du chansar. Fundera på vilken färg du vill ha kvar, spara dem och lämna tillbaka resten.
#1: Enligt personen i affären hade det varit samma sak med "samma färg" eftersom de ändå är samma art, de kan bråka även då tror jag? De verkar mer chill nu i alla fall, får hoppas det håller sig. Än så länge har ingen bråkat på riktigt. Är rätt långt till affären så skulle det verkligen inte funka får jag starta upp mitt tomma kar och sära på dem
- Redigerat 2024-05-07 13:19 av [Flodbis]