Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketterakvarium-och-fiskarövrigtwalstad
Läst 171 ggr
[Flodbis]
0

Father fish

Någon som har hört om honom? Han ska tydligen vara ganska känd och har en egen youtube kanal, däremot har han ju egna metoder för att hålla i akverieri.

Vad är era tanker och åsikter? Har ni prövat hans metoder?

För att kort sammanfatta hans metoder så kör han väldigt mycket naturligt. Du tar grus/jord utifrån och har i karet, för att introducera bakterier och gynnsamma små krabater. Du låter små mikro-insekter få växa till sig, de i sin tur blir mat till fiskarna. På så sätt skapar man ett självgående ekosystem utan filter eller pump, man ska ha tillräckligt mycket växter så att fiskarna kan få syre och filtrering från det hållet. Jag tror hans "lära" kallas Walstad-metoden om jag inte är ute och cyklar.

Eftersom jag personligen är väldigt intresserad av auquascapeing, känner jag att det blir väldigt svårt för mig att följa hans metoder, så jag håller mig till det "normala" fiskeriet. Men jag är nyfiken vad ni andra tycker och tänker 😊

• Redigerat 2024-04-21 20:48 av [Flodbis]
Nephi
1

Jag tänker att får man det att fungera så toppen!
Men det är en väldigt svår typ av fisk hållning jag inte skulle rekommendera om man inte tänker spendera timmar på att bara forska i grunderna 🙈

Däremot tror jag inte standarden för Walstad är att plocka utifrån utan köra på köpegrejer för att minimera risken för ”vilda” smittor

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Flodbis]
0

#1: Nähä, då har jag missuppfattat det! De kanske skiljer sig åt 🤔

Läste i kommentarsfältet på en av hans videos att pga hans fiskhållning hade någon fått sitt kar att överleva genom det nuvarande kriget i Ukraina. Låter ju som en bra strategi om man blir utan ström rätt ofta, tänker jag.

Draken
1

Har aldrig provat på hans metoder, men har provat på "Low-Tech". Men det var ingenting för mig.

Jag tror dock att @Maleficum har kört "Low-Tech" med lyckat resultat

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-04-22 07:25 av Draken
Maleficum
1

#3: Precis. Jag kör low-tech i alla mina kar utom ett (vars utformning visat sig inte vara helt optimalt för det).
För bästa resultat med low-tech (och antar samma gäller för Walstad-metoden) vill man ha ett akvarium som vars djup är större än dess höjd (för att få så stor vattenytan som möjligt).
Sen vill man gärna ha bränd lera som botten material i ganska tjockt lager för optimal bakterietillväxt.

Fick lära mig det (och fick modet att testa) av ägaren till Södermalms akvarie butiks ägare då han kör low-tech i alla sina affärsakvarium och gjort det i massor av år.

Något annat som väl gör att det funkar så bra för mig är att jag har mycket växter och förhållandevis lite invånare.

Har funderat på att göra en variant av Walstad i något av mina små akvarium men har ännu inte kommit till skott 😅
Just nu är akvarierna så lättskötta så vill inte råka förstöra något.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Flodbis]
0

Spännande!

#3: Varför kände du att det inte passade dig? Vad i akvariehobbin är du mest intresserad av?

#4: kör du utan pump, filter och lampor då? Är det skillnad på bränd och vanlig lera?

Maleficum
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Bränd lera är mer som lättviktigt "grus". Förr fanns det att köpa som billig kattsand men de verkar helt slutat med det tyvärr :( Skickar med en bild på det.

Ljus har jag (annars skulle allt dö i dem och man skulle inte kunna se något) men kört utan pump/filter och doppvärmare.
Nu "fuskar" jag dock lite i sovrumsakvariet och har doppvärmare där i under vintern eftersom jag har så kallt i sovrummet (13-15 grader normalt) men sommartid är den av.

Körde utan filter i vardagsrummskaret också när det bara var räkor där. Men efter att jag flyttade runt lite och fiskarna fick flytta dit så fick det bli ytterfilter på karet så det inte har optimal utformning för low-tech och blir lätt syrefattigt (plus att jag ville kunna mata på lite mer ordentligt för att få upp min Guppy stam i antal igen då den krympt en del).

[Flodbis]
0

#6: Jaha! Har du det gruset under eller använder du enbart det som substrat? Vissa fiskar vill ju ha finkornig sand, men du kanske inte har den sortens fisk? 🙂

Man kan ju tekniskt sätt ställa karet så att det får en del indirekt solljus men då får man väl också passa sig så att solen inte ligger på att kokar allt.

Ja, har du tropiska fiskar är det ju förståeligt att du använder doppvärmare under vintertid 😊 Omndu inte vill riskera ett av dina nuvarande mindre kar, kanske du skulle kunna köpa något nytt begagnat? Jag har sett massvis med kar för någon hundralapp, tillochmed en del som bortskänkes!

Maleficum
1

#7: Har fler tomma kar i min bod men har ingen plats att ha dem på 😅 Har redan akvarie på ena köksbänken och till och med i badrummet utöver de tre stora jag har i sovrummet, hallen och vardagsrummet.

Har bara det substratet. Har dock sand (och sanden som blivit av brända leran, det som alltid hamnar i botten av säcken) i ett av akvarierna och i ett är det ett finkornigt grus som också har en hel del "knagglig" yta för bakterier.

Har inte fiskar just nu som vill ha sand. Sen är den brända leran rätt lätt så både räkor och fiskar har lätt att böka runt och flytta det (räkorna älskar att gå runt och plocka upp och flytta på det i sökandet efter mat).

Akvariet i badrummet har inget ljus för det står framför fönstret (dock fönster som är "frostat/bubbligt) så släpper inte in ljuset så kraftigt (plus att det inte är i ett läge där solen strålar in speciellt mycket).
Men föredrar ändå ljusramper då man får lite bättre kontroll (och vintertid får jag in för lite sol i något av mina fönster så skulle aldrig funka, till och med mina icke ljuskrävande krukväxter började tyna bort pga ljusbrist i vintras så fick sätta upp lampa i fönstret åt dem).

Draken
1

#5: Jag fick det inte att växa och trivas. Fiskarna dog och vattnet blev jöttesmutsigt, spå jag gav upp …kanske lite förtidligt 😉

Pumpen står i mitt ena akvarium, jag har ingen aning hur länge den har stått då det är en väldigt tyst pump med väldigt lågt flås. Den kan ha stått länge, och nu vågar jag inte riva runt i karet då jag är rädd att det rivs upp massa skit 🙈

Men det ser jättebra ut i akvariumet, det växer på bra och fiskarna frodas. Har matat väldigt sparsamt i karet nu ett tag också, då akvariumen har gått på "sparlåga" ett bra tag pga hälsoskäl.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#8: Jaha ojdå, då har du ju gott om kar i alla fall 😀 Du får kanske skaffa dig lite ställningar så kan du börja stapla dem? 😉

Aha vad spännande! Aldrig hört om det substratet tidigare. Det såg i alla fall väldigt coolt ut bara för sig själv ändå 😀 Tyvärr lär jag inte kunna ha annat än finkornig sand pga mina val av fiskar.

Kan tänka mig också att fiskarter som gillar att möblera om lite måste ha rätt så kul med sådant substrat 😁

förstås! Man har ju inte riktigt full kontroll över solen direkt

[Flodbis]
0

#9: Ja huvudsaken är ju att invånarna trivs ändå så 😃

Draken
0

#10: Ställningar har jag, tom två stycken 😉 De står också i förrådet. Jag har tidigare hållit på med färgodling av bla. Guppy och Posthornsnäckor. Och jag har haft många olika Killies och andra mer ovanliga fiskar😉 jag har haft stora rovfiskar så jag har haft flera stycken "Grow-Out" kar stående, samt karantänkar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#12: Oj! Var är de nu, i ett förråd? Vad roligt ändå, jag själv tänkte försöka mig på att odla tucanotetror eftersom de ska vara så svåra att få tag i och är rätt så dyra 🙂

Draken
1

#13: Jo de står uppställda i förrådet med mina andra lar som jag har plockat ner.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#14: Inget du tänkte försöka dig igen på i framtiden? 🙂

Draken
1

#15: Jodå det är mycket möjligt 😉Vi står i begrepp att bygga hus till våren 2025, och då blir det bättre med utrymme och ork att ställa upp karen igen 😁

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-04-28 09:18 av Draken
[Flodbis]
0

#16: Åh vad spännande! Har du planer att fortsätta odla samma sak eller skulle du vilja pröva något nytt?

Draken
1

Jag vet inte faktiskt 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#18: Då har du något att fundera på 😁

Draken
1

#19: Ja men precis 😁