Dvärggurami?
Vissa säger de är fredliga, men jag har hört en hel del som haft dvärgguramis som visat sig vara aggressiva och attackerat fiskar de delat kar med. Vad är era erfarenheter?
Jag funderade på att ha dem i mitt 200L kar tillsammans med tetror (kanske Honungsgurami också?) men känner mig lite rädd för aggression.
Finns det någon annan större och färgglad fisk som kanske är lite fredligare?
Jag har haft Dvärggurami, men jag har inte upplevt dem som speciellt aggressiva, snarare tvärt om. De kan ha varit lite grinigare under lek men inte annars.
Jag vill inte rekommendera två Guramisorter i ett akvarium, då kan det bli revirstrider och rent av krig.
Är du inne på just Gurami, så finns det ju även större sorter som du kan ha. Vill du ha färg så är väl Gul eller Blå gurami (Marmorgurami tror jag de kallas) de bästa, men sen finns det också Månskensgurami. De är vita med lite metallic i fjällen.
Jag skulle tro att de som säger att dem är aggressiva har lyckats få dem att leka och vakta skumbo.
Det är inte så vanligt förekommande i sällskapsakvariummet
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Så inga 2 sorters av Gurami går att ha ihop?
Är gul/blå/månskens- Gurami fredliga? Vilka sorts Gurami tycker du är otroligt vackra som passar bra i ett sällskapsakvarium?
Vilka andra större, färgglada och fredliga fiskar bortsett från guramis finns det om jag bara kan ha en sorts Gurami i karet? Har hört att Blå acara ska vara fredliga om man har en av dem 🤔
#2: På kommentarerna på denna sidan verkar en hel del fått aggressiva dvärgguramis:
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237
Men de kanske är pga leken som du säger 🤔
#3: Jag gillar Månskensguramin.
Det finns viisa Sydamerikanska cikklider som är väldigt fredliga och passar bra i sällskapsakvarium. Acara är en av dem, Blåcikid är en annan. Du har även Röd Juvelciklid, en västafrikansk ciklid, som också lämpar sig i sällskapsakvarium.
Men som med de flesta ciklider så kan även dessa bli revirhävdande och sura under lek och yngelvård.
#5: jag läste att månskensgurami är densamma som Mosaikgurami, guld Gurami och Blå gurami, bara olika färger? Sen säger vissa även att de kan vara aggressiva medans andra säger att de är fredliga 🤔
Tack! Jag får kika på vilka sydamerikanska ciklider som finns. Ska bli spännande att läsa om 😁
Hur undviker man att de ska börja leka?
- Redigerat 2024-03-31 20:26 av [Flodbis]
#6: Månsken, Guld och Blå tror jag kan vara samma fast med avvikande färger, fast det vet jag inte säkert.
Mosaikgurami är dock inte den samma som de andra. Den är mindre, och den kan man ha i grupp om man har större akvarium. Det skall man inte med de andra.
Blå och Guld kan vara mer aggressiva, men Mosaik är fredlig. Åtminstone enligt min erfarenhet.
För att undvika att Gurami leker så se till att du inte har flytväxter som de kan fästa skumbo i. De finns risk att hanen försöker bygga skumbo ändå, men det blir som inget.
Cikliderna är svårt att undvika att det blir lek, det du kan göra för att det skall bli svårare är att bryta reviren lite då och då. Alltså flytta på inredningen så de ínte har något fast revir, fast det är ingen garanti att det inte blir lek ändå.
#7: Så det går att ha månskensgurami tillsammans med guld och blå? Då kan jag i såna fall skippa honungsguramin så får jag det gula från guldguramin. De går ihop med minor och kerri tetror?
Åh jag som var så sugen på att skaffa red roots 🥲 Då blir det kanske lite problematiskt. Kanske ska man bara skaffa honor av guramisort?
Jaha oj, blir ciklider lika ilskna vid lek? I värsta fall får jag väl bara ha honor där också eller bara enstaka individer. Funderade bara på att ha en blå acara bland annat för att undvika aggression.
#8: Jajjemän ciklider kan bli riktigt ilskna 😂
Mina leker igen så är just nu hela havet stormar i akvariumet 🙈
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#9: Ouff! Låter jobbigt för resten av invånarna 😮 Då blir det kanske bara en av varje ciklidsort för min del 🤣
Du kan har bara ena könet av båda sorterna. Hanarna är väl oftast lite finare /klarare i färgen,åtminstone hos de flesta ciklider, och finns det inga honor att bråka om å brukar det oftast gå bra 🙂
#11: Förlåt jag hänger inte med. Vad menar du? Du snackar bara om ciklider nu, va? Så det hade funkat att ha en hane av olika ciklidsorter?
Undrar också om det funkade att ha exempelvis två guldguramis och två månskensgurami tillsammans om de bara är olika färger av samma sort? 😊
- Redigerat 2024-04-02 16:09 av [Flodbis]
#12: Ja du kan har flera ciklidhannar tillsammasn om dt inte finns honor att bråka om.
Jag är osäker på om man kan ha Gurami i grupp äve fast de har olika färger/är olika sorter. Vissa säger at det går bra, medans andra säger att det är totalt big NO-NO.
Jag har alltid bara haft en sort, och alltid hane/hona. Vi har ett par stycken här inne som är bra på Gurami, hoppas att någon av dem kikar in i trådarna 😊
#13: Menar du då ciklider av samma sort eller olika sorter?
Åh okej hoppas någon guramiexpert kikar in! Jag funderar långt och länge men kan inte bestämma mig så utforskar vilka alternativ jag har 😀
#14: Olika sorter 🙂
Hoppas Molam tittar in, hon kan Gurami.
#15: Aha okej! Beroende på svaret jag får blir det väl antingen ciklider eller guramis 🙂