Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 172 ggr
[Flodbis]
0

"anaerobic pockets"

Jag vet inte vad den svenska översättningen för "anaerobic pockets" är. Om man har för tjockt lager substrat är det tydligen en risk att detta bildas, som i sin tur bildar sulfider. Någon som haft problem med detta? Jag vill aquascape:a en kulle i mitt kar och funderar på hur jag kan undvika detta fenomenet

• Redigerat 2024-03-24 14:44 av [Flodbis]
Draken
1

Kan det vara gasfickor du menar ?

Det bildas, vad jag vet, när sanden är för tät och den inte luckras. Jag löste det med att ha sandnsäckor i karet, har aldrig haft problemen efter det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#1: Det kanske är så det heter på svenska!

Om jag har botia histrionica, kommer de inte äta upp snäckorna?

Draken
1

#2: Jo de äter snäckor, så det kan ju vara ett problem. Men eftersom sandsnäckorna lever mestadels under sanden så kan några klara sig.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#3: Hmm okej, tack 😀

Nephi
1

Är inte karet startat än så låt sandsnäckorna bo in sig några dagar innan du släpper i botiorna så de hinner hitta sina gömmor 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Flodbis]
0

#5: Smart! Jag har inte skaffat botior ännu, karet har varit startat i 1,5 vecka så det lär väl dröja ett tag tills jag introducerar fler invånare 😀 Men då kanske jag ska skaffa sandsnäckor före botior! Just nu bor det mestadels bara kerritetror där så jag vill nog få lite mer stabila värden innan fler flyttar in

Draken
1

#6: Jättebra ide 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

Jag fick nyligen lära mig att man kan ha filter påsar under grus med såna bollar, och det ska tydligen få sanden/gruset mindre packat…? På så sätt kan man skapa lite kullar i karet utan att oroa sig för detta?

Draken
1

#8: De blir ju fortfarande ganska kompakt och sanden luckras inte upp som den gör med sandsnäckor.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#9: Aha okej! När sandsnäckor gräver och har sig, de stör väl inte växterna och växternas rötter?

Draken
1

#10: Nej det gör de inte. Snarare tvärt om, de gynnar växterna som sitter med rötterna i bottensubstratet 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#11: Jaha, då är det ju ännu större anledning till att skaffa dem! 😀

Draken
1

#12: Sandsnäckor är bra. Och man ser dem sällan då de lever nere i sanden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#13: Jag har fått intrycket av rätt många att sniglar är lite väl duktiga på att försöka sig och de blir för många så har själv inte riktigt vetat om de är bra eller inte. Men ser man dem inte så ofta så gör det ju inget 🙂

Nephi
1

#14: Ska du sen ha någon typ av Botia så hjälper de dig att hålla beståndet nere 😁
Se det som extra berikning för dem med

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Flodbis]
0

#15: Det är ju så sant så! Får fortsätta min jakt på den perfekta botian 😉

Draken
1

Sandsnäckor är också duktiga på att föröka sig, men eftersom du vill ha botior, så tror jag inte det blir något problem att de blir alldeles för många.🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#17: så sant så!

Nu funderar jag på Botia almorhae, vad är era erfarenheter kring den arten? 🤔

Draken
1

Det är Pakistanbotian, den egentligen vanligaste av våra botior.

Jag har haft dem i flera omgångar, de är fredliga och håller sig på sin kant. Lättsamma med maten och har inga större krav på vatten och Miljö

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#19: De låter som rätt lätta fiskar och lätta att få tag i. Vad är din erfarenhet av zebrabotian och om du haft polkiabotia?

Jag funderar på vilken av botiorna som skulle passa mig bäst och just pakistanbotian hittade jag i en butik nära mig

Draken
1

#20: Har haft båda 😉

Som jag upplevde det så var Polkadot lite surare och dessutom kinkigare med maten än Zebran, men båda arterna är relativt fredliga. De blir inte så stora och de trivs bra med de flesta andra fiskar.

Polkadot är dessutom svårare att få tag på, åtminstone här uppe.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#21: Aha, jag vet faktiskt inte om polka botia går att få tag på här heller. Då får jag bara fundera mellan pakistanbotia och zebrabotia 🤔