frågor från en djurentusiast
hej,
jag har inget intresse av att skaffa vattenlevenade djur men jag uppskattar de verkligen. Jag har kikat runt här rätt ofta till och från så här har jag några frågor:
1) Finns det "professionella" uppfödare av fiskar? Alltså, att de för stamtavla, ställer ut mm och har en bra tanke bakom sin avling så som friska och nyfikna individer?
2) Hur ser akvarium människor på att man köper från djuraffären?
3) Finns det företag som endast handlar med växter till akvarium?
4) finns det utställningar för fiskar?
5) Vilka misstag är vanligast bland nybörjare?
6) Hur är attityden till nybörjare bland mer erfarna?
7) hur gör man om en fisk behöver veterinär vård?
8) vad är bäst för nybörjare, plastväxter eller levande växter?
Ska försöka mig på lite snabba svar 😁
Några uppfödare med stamtavla finns det inte, däremot finns det etablerade odlare som siktar på vissa sorter. Är svårt att hålla koll på vilka föräldrarna är i ett stim på 20 fiskar.
Köpa från djuraffär eller snarare mer renodlade akvarium butiker är normen.
Butiker för enbart växer finns inte i min vetskap. Däremot så säljs mycket växter privat på sociala medier och online butiker kan skicka växter.
Vet att det finns utställningar för Aquascape (inreda akvarium) och även för Kampfisk i vissa länder och online. Tror vissa andra sorters fisk kan ha med men det är ovanligt.
Vanligaste misstaget som nybörjare är att ha för bråttom och sen även överbelasta akvariumen.
Känner att de flesta erfarna vill hjälpa nybörjare. Däremot känns det ofta som nybörjare bara kör på och inte alltid är villiga att ta till sig av råd.
En fisk får man självvårda, men då har vi dessutom turen att inga läkemedel till fisk är recept belagda.
Är tyvärr inga veterinärer i Sverige som har kunskap på fisk vad jag vet.
Detta betyder även att du måste ta beslutet om avlivning själv och försöka avsluta så humant som möjligt. Nejlika olja börjar bli mer och mer populärt till detta.
Levande växter är alltid det bästa. Plastväxter gör ingenting för vatten kvalitet och kan dessutom vara vassa och skada fenor.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: tusen tack för både snabbt och informativt svar <3