Penselalger
Nu har det du dykt upp något sorts alger i mitt akvarium. Jag misstänker pensel alger som fattat dyker upp på grund av för lite ljus men är inte säker så jag lägger in bilder här och sen skulle jag bli jätte glad om nån visste vad för alger jag har samt hur man får bort dom även varför dom tycker upp, tack så jätte mycket för svar på förhand
Jag hade också sån där alger på växterna förut. Jag fick bort det genom att köpa några malar som sög sig fast och åt upp det. Alla dom har tyvärr dött nu och bara efter en vecka som dom försvann så kom alger tillbaka. Så jag tror att några malar fungerar bra mot den där sortens alger.🐡🐠🐟
- Redigerat 2023-12-26 11:25 av Korvkungen
Beroende på hur stort akvarium du har, så kan du har Siamesiska algätare, de 'äter allt i algväg. Har du ett mindre akvarium, så rekomenderar jag Amanoräkor.
Är inte så intresserad av räkor eller malar då jag tycker dom är lite obehagliga men finns det något annat man kan göra, än så länge är det ju inte så mycket men är rädd att det ökar
Hur stort akvarium har du ? Siamesisk algätare är väl det jag kan tänka på i fiskväg, men de kräver lite större akvarium.
Hur känner du för snäckor ?
Du kan ju också försöka ta bort dem manuellt eftersom de dyker upp.
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1466541/siamesisk-algatare
- Redigerat 2023-12-30 11:04 av Draken
Känner nog inte för några snäckor heller och har tyvärr bara 70l. ☺️
Prova att plocka manuellt. Blir du inte av med dem på så vis, så kan du använda algbekämpningsmedel, men det är kemikalier som är skadliga även för fiskarna, så bara som en sista utväg isf.
Synd du inte är intresserad av räkor för Amanos är bland de bästa alg bekämparna som finns!
Hade nyligen fått trådalger på en dekoration i mitt ena akvarium (som för tillfället bara inhyser körsbärsräkor) så flyttade den (på kvällen) till akvariet med amanos och på morgonen var alla alger helt borta!
Men utan amanos eller snäckor så får du nog följa Draknästets råd att plocka bort manuellt (försök att inte ha sönder trådarna på de mer trådiga algerna, ofta kan det vara bäst att klippa bort drabbade blad/delar av de drabbade bladen om de sitter på växter).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7: Amanoräkorna är suveräna algbekämpare 🙂
Okej tack ska följa era råd och blir det sämre fundera på någon invånare som kan käka upp dom☺️
#9: Eftersom du varken gillar räkor eller snäckor, så om det blir så, så rekomenderar jag isf Amanoräkorna. De är väldigt diskreta i färgen och de syns inte till mycket, de käkar allt och de förökar sig inte i sötvatten.