Annons:
Etiketterallmäntvilken-fisknybörjarhörnansydamerikanska-cikliderakvarium-och-fiskarcentralamerikanska-ciklidermalawi-tanganyikaciklidersötvattenakvariumfiskfrågor
Läst 79 ggr
N
2023-09-15, 12:48

Fiskråd till 180 liters akvarium

Hej!
Skrev ett tidigare inlägg där jag uppgraderat från 54L till 180L som jag ska göra iordning idag och som får stå igång några veckor.
Jag hade tänkt att mina tidigare fiskar skulle få flytta men nu får de bo kvar då de förut fått parasit så vågar inte flytta dem fast de är friska. (Guppy, räkor och otto)

Jag behöver tips på fiskar som funkar i 180L. Gärna färgglada och Roliga. Kikat på fjärilciklid och Palettciklid men osäker på om det kommer funka i 180 liter?
Är sugen på att köpa ett gäng Corydoras panda efter fått tips så gärna fisk som funkar med dessa. 😊

• Redigerat 2023-09-15, 12:49 av nika_84
Annons:
Nephi
2023-09-15, 13:53

Corydoras fungerar ihop med de flesta andra fiskar, det är däremot viktigt att det finns ett substrat som går att böka i utan att det blir för tungt eller har vassa kanter. Sand brukar rekommenderas 😉

Fjärilsciklider är trevliga men kan vara lite knepiga att få att överleva, så hade nog valt ett par av Palettciklid istället och någon trevlig stimfisk 😁

Kom ihåg att göra många gömställen om du skulle få ett ciklid par med attityd, så de andra fiskarna har en chans att komma undan .

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

• Redigerat 2023-09-15, 13:53 av Nephi
N
2023-09-15, 18:23

#1: Tack för hjälpen!
Vet du ungefär hur många palett man kan ha? Eller bara ett par?
Nu har jag precis blivit klar med karet så nu får det stå i några veckor tills växterna växer till sig och firrar kan flytta in. Köpte fel sand/grus, den mörka som är på 1-2 mm men slängde i annan sand som jag hade över från förra akvariet. Ska fixa lite mer gömställen oxå.
Trodde jag hade beställt bakgrund men missade det tydligen så får göra det också. Hade tänkt svart för att framhäva färger men osäker nu när jag satt upp allt 😊
Aqua scaping är inte något jag var så bra på tydligen 😄

Nephi
2023-09-15, 18:36

#2: jag hade nog tyckt det räcker med ett par, eventuellt en hane och två honor. Minns inte om dem funkar i harem med en hane och 1-3 honor.

Det är jättesnyggt.
Du kan köpa 3-4 corydoras redan nästa vecka så får dem börja bajsa in akvariumet 😉
så fyller du på med några få (2-5) fiskar varannan eller var tredje vecka fram tills du har de invånare du vill ha 😁

N
2023-09-15, 18:53

#3: Tack snälla för hjälpen 😊

Draknästets_Reptiler
2023-09-16, 20:44

Palettciklider är parbildande, och skall gå i par :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2023-09-20, 10:17

#5: Toppen! Det var det jag inte var säker på 😁

Annons:
N
2023-09-20, 10:38

Tack för hjälpen snälla ni!
Jag gjorde en dundertabbe dock och tog emot ett gäng saulosi bebisar från en person som ville bli av med dessa. Fick nog inte riktigt rätt info, blev lite övertalad, och fick 30 st (jag vet det är illa) ju mer jag läst på inser jag att det är inte optimala boendet för dessa :(
Just nu mår fiskarna bra och jag har stenkoll på alla värden och beteende. Samt utökar med mer gömställen och grottor. Jag vet att jag måste nog göra mig av med en hel del men eftersom de är så små så avvaktar jag ett tag. Fick info att ju fler dem är och från samma "liga" så ska de gå ihop bättre.
Nu tar jag inte en enda fisk till i mitt akvarium. Det enda jag har utöver dessa är en liten Ancistrus som får städa.

• Redigerat 2023-09-20, 10:39 av nika_84
Upp till toppen
Annons: