Tips på färgglada fiskar
Hej, vi ska snart starta upp ett 260 liters akvarium och söker tips på fiskar vi kan ha i det. Det vi vill är att det är ett sällskaps akvarium med olika arter och mycket färger. Gärna några lite större (typ guramis eller andra förslag) och även mindre stimfiskar. Förslag på andra typer som kan funka ihop tas gärna imot. Vi har haft mindre akvarium för många år sen men då våran kunskap än så länge är begränsad får det inte vara för svår hanterliga fiskar
Det finns ju massor av fina! Själv tycker jag de flesta guppys är fina, men de är inte de största. Annars är kardinaltetror eller neontetror väldigt fina. Kardinal har lite mer rött vad jag vet på sig. En mindre stimfisk.
Första jag kom på 😅
Ett tips är att kika runt på fiskar i affären och skriv upp vad det är för arter (gärna latinska namnen också om de finns) ni fastnar för och sen gå hem och sök på vad de kräver (och tex frågar här på forumet) för att se om det är något som passar er (tyvärr är inte alltid personalen så kunnig på fiskar så kan inte rekommendera att fråga i affären och man inte är helt säker på att de har ordentlig kunskap).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det finns många färgglada fiskar både mindre och lite större. Eftersom akvariumet ni skal starta är på 260 liter, så har ni massor av olika alternativ.
Vad gäller stimfiskar, så rekommenderar jag att ni bara har ett stim som rör sig i mitten och det övre skiktet av akvariumet. Ett större tetrastim eller ett större stim med barber. Där finns det en hel del färgglada, dock bör ni vara restriktiv när det gäller barber, många arter kan vara rätt elaka.
Kopparbarb, Guldbarb, Praktbarb och Odessabarb är några arter som är fredliga.
Kardinaltetra, Kerritetra, Smycketetra, Fantomtetra är några arter med tetra som har klara färger.
Håller i övrigt med ovanstående. Kika runt i butiken och se vad ni fastnar för, googla arter eller fråga här inne. Det finns kunnig personal på vissa butiker, men de är tyvärr väldigt sällsynta.
#3: Tror inte att du ska ha Gurami och tigerbarber bara, de arter som draknästests nämnde är nog inte heller så bra…
#4: Tigerbarb rekommenderar jag absolut inte, de är bland de elakaste av barberna. Tigebarben är jättefin, men vill man ha dem och eventuellt kunna undvika att övriga fiskar blir söndertuggade i fenorna, så skall man ha ett mycket stort stim, så de inte fokuserar så mycket på övriga invånare.
Däremot kan man absolut ha Gurami med en fredligare Barbart. Jag har Mosaikgurami med kopparbarb och det är inga problem överhuvudtaget.
Jag har även haft Månskensgurami, Dvärggurami och Marmorgurami (dock inte samtidigt) tillsammans med både Guldbarb och Odessabarb. Har aldrig varit några problem.
De arter jag nämnde här ovan är bland de fredligaste av barberna, som jag dessutom själv har erfarenhet av 😉
Däremot så finns det inga garantier för att alla är fredliga, det kan finnas "elaka" individer även av de fredligaste.
#5 Ser inte heller nåt problem med dom barberna du föreslagit. Sen som du säger kan det finnas elaka jäklar av alla arter om man har väldig otur.
#6: Jag har haft en Odessabarb som var tvärelak, han gav sig på precis allt, det slutade med att jag fick avliva. Annars har jag haft ganska fredliga individer 🙂 men precis som du säger, det är ganska individuellt 😉