Annons:
Läst 42 ggr
A
2023-07-17, 22:59

Nystartat akvarium

Hej!

Har nyligen startat upp ett 160 liters akvarium. Hade en på 55 liter innan. Har nu efter typ 10 dagar fått bra värden i vattnet, så nu har våra firrar fått flytta in.

Har lite funderingar jag gärna skulle vilja få svar på…
1) Har i ett vitt pulver för att höja KH+PH värdena. Är det en typ av salt? Vi vill gärna skaffa pansarmalar och dom e känsliga mot salt står det. Nu har vi ektozon-salt i också, då zoo-butiken rekommenderade det plus att dom har det där vi ska köpa fisk. Hört att det inte är nödvändigt nu i efterhand?!?
Ska man göra vattenbyte några ggr innan pansarmalar köps så saltnivån sänks?

2) Har vitt porslin (ljuslyktor med massa stora hål) som hade vart nice i akvariet och bra som gömställe och kopparbarbarna älskar ju simma in o igenom saker. Är det riskfritt att sätta i det om det är rent? Tänker på giftiga ämnen.

3) När bör man göra rent pump, byta lite vatten osv. första gången?
Har haft i bakteriekultur på dag 1, 7, 14 enligt beskrivning, haft i gamla filtret i akvariet osv. Känns som man inte ska börja byta vatten/städa innan bakterierna hunnit 100% göra sitt jobb eller?

4) Syresten (10 cm) är onödigt eller bra? Svårt att få bra luft via pumpen, låter som tusan om den ska ta in lyft via slang. Eller räcker det o höja "utsprutet" så det är över ytan för syre till växter o fisk?

Tacksam för tips och råd :)

Annons:
Draknästets_Reptiler
2023-07-19, 07:47

Ska försöka svara så godt jag kan på dina frågor:

1. Man behöver inte ha salt i vattnet som bas. Salt kan man använda om fiskarna har sår eller svamp. Vill du absolut ha förebyggande medel i karet, så kan jag rekommendera ESHA 2000.
    Pansarmalar tycker absolut inte om salt, så skall ha köpa dessa så är det bra att göra vattenbyten så saltet försvinner.

2. Risken är att ljuslyktorna är målade/lackerade med färg som inte är bra för fiskarna. Materialet i sig kan också utsöndra olämpliga ämnen, så jag rekommenderar inte att du använder dekorationer som inte är gjord för akvarium.

3. Vattenbyten gör man oftast 1 gång i veckan eller varannan vecka på mindre akvarium. Jag byter vatten varannan vecka i mitt 300 liters, och varje vecka i mitt 140 liters. Pumparna gör jag ren endast när utflödet är nästan obefintligt, och då kramar jag ur dem i akvarievatten.

4. Syrestenar trycker ut CO2 som är mycket viktig för växterna. Rikta pumpens utflöde mot vattenytan så det blir cirkulation. Det räcker gott och väl.

Lycka till 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2023-07-19, 07:48 av Draknästets_Reptiler
Upp till toppen
Annons: