Annons:
Etikettallmänt
Läst 112 ggr
F
2023-06-19, 17:05

Hej behöver er hjälp ha råkat ut för nitrit förgiftning i mitt 125 l kar

Hej i dag kollade ja i mitt kar med vatten test ja dropptest de visade att det va för mycket nitrit i akvariet, en pakistanbotier ha dött och ja känner en oerhört kris och vill rädda mina fiskar, ja bytte vatt n i fredags 30% men tydligen ha det blivit för mycket läste att för att få bort nitritet ska man använda Nitrivec varje dag, bör ja tömma akvariumet på 30% och tillsätta Nitrivec i det mått n i så fall hur mycket för ja få ingen sorts hjälp ha larmat till Cyberzoo.se men i get svar jag e inte nybörjare men ja känner stort ansvar att försöka rädda dom fiskar som är lite levande och se ut och må bra

Annons:
F
2023-06-19, 17:08

Ursäkta för felstavat men vad ja behöver hjälp med är att få veta hur jag gör för att återställa vattenvärdet i mitt 125l kar så nitrit försvinner

F
2023-06-19, 17:13

Tycker ni jag ska flytta över mina fiskar till det mindre karet så länge och tömma mitt stora akvarium för att återställa balansen i det?

Nephi
2023-06-19, 20:51

Byt 70% om dagen i en vecka

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

F
2023-06-19, 21:53

#3: okej men bli det inte mycket nitrit i vattnet man bör väl ha i lite Nitrivec enligt dom andra va något som störde balansen trots att ja bytte 80 liter så va testet på 0.4 rosa på dropptest ha rengjort filtren och ska se hur det är i morgon med det ha bara kvar tre st pakistanbotier nu dom verka va känsliga en vän säger att ja ska ha tålamod, men ja tycker synd att pakistanbotior ska dö, få se om de kvikna till snart annars e det något annat fel

Nephi
2023-06-19, 22:57

#4: jag undviker olika medel i största möjliga utsträckning. Använder bara Esha till medicinering vid behov, ev aquasafe när jag startar/flyttar ett akvarium.

Rengjorde du filtret?!! Hur ofta gör du det normalt sett och hur rengör du det? Är du medveten om att bra bakterier som bryter ner ammoniak och nitrit bor där i? 😅 Jag rengör bara mina filter när dem knappt orkar filtrera och aldrig allt filtermaterial samtidigt.

Hur länge har akvariumet varit igång och hur stort är det? Vad har du för fiskar och växter?

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draknästets_Reptiler
2023-06-20, 09:27

Precis som skrivet här ovan. Byt 70% av vattnet i en veckas tid.
Kör med endast vattenbyten till en början, har du fortfarande nitrit efter en vecka så kan du göra ett 50% vattenbyte och he i lite nitrivec som en engångsbehandling.

Vad har du för växter och hur mycket ? Vilka fiskar har du i akvariumet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
F
2023-07-02, 00:33

#6: allt ha löst sig med mitt 125 liters kar nu e de mitt andra kar som åkt på nitrit förgiftning ja bytte vatten 30% på 60 liter och tillsatte 12 ml Nitrivec nu är det nån som säger att det ta 12timmar för Nitrivec att jobba så få ta ett dropptest i morgon och kolla annars byter ja 10% varje dag ien veckas tid, ja ha alldeles för lite växter i mitt 60 liters akvarium en del säger man ska ha i salt men det enda salt ja ha hemma är det man använder i maten så det våga jag inte använda här där ja bo finns det inget zoo som säljer fiskar utan man få beställa allt på nätet, men än så länge verkar mina två ancitrus och den enda Platy jag ha kvar må bra

• Redigerat 2023-07-02, 00:35 av Fiskmamman71
Draknästets_Reptiler
2023-07-04, 08:39

Salt hjälper inte mot nitriten.

Hoppas du får ordning på ditt andra akvarium också 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TccT
2023-07-04, 22:58

Salt hjälper iofs fisken att inte ta upp nitrit och få syrebrist.

Upp till toppen
Annons: