Vem knaprar i sig vallisnerian och vattenpesten?
Möblerade om i ena karet för ngn vecka sedan. Tidigare hade mina svärdsplantor sett tråkiga ut och jag misstänkte att det var peckoltiorna sim tuggade på dem. Dock växte det dåligt och alla växter såg allmänt tråkiga ut så det blev en ommöblering och lite ny bottennäring och några böner till vattenväxtguden.
Några dagar senare ser svärdsplantorna fortfarande ok ut, inga fler bruna blad. MEN - min lilla spiralvalle var uppäten, bara några fransiga stjälkar kvar som en liten buske i sanden. Vi snackar UPPÄTEN, inga blad som flyter runt. Nästa dag var det som återstod av min vattenpest, endast några kala stjälkar som ledset sträckte sig mot ytan. Länsade mao.
Vem har börjat få smak för växterna nu?
Har:
Sajicaciklider (högst på listan över misstänkta, men varför inte äta växter innan jag möblerade om?)
Scalarer
Rosentetror
Siamesiska algätare (tvåa som misstänkta, kanske har för lite alger…)
Corys
Otocinclus
Både Sajican och siameserna kan äta växter, så jag skulle tippa på någon utav dem.
Vad får de för mat ? Får de vegetabiliskt tillskott i maten ? Siameserna är herbivorer och sajican är delvis herbivore
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2023-05-30, 09:29 av Draknästets_Reptiler
#1: Ok, ja det verkar ju inte bättre. Konstigt att de lät bli dessa växter innan ommöbleringen 🙈😂
De får blandat foder. Krillgranulat, vanligt granulat och/eller flingor för allätare, spirulinatabletter som jag bryter samt bottentabletter till Corydorasarna. Men kanske ska slänga i lite mer vego till dem.
#2: Ge ett rent vegetabiliskt foder 2-3 ggr i veckan. Du kan gärna kombinera med ditt vanliga foder.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI