Annons:
Läst 50 ggr
I
2023-03-19 10:40

Blanda räkor i ett stim

Hej allihopa!

Har tänkt skaffa räkor om ett tag, crystal red och crystal black.

Har ju hört att det är samma räka men olika färger. Så behövs det 10 st black och 10 st red? Eller kan jag ha t. ex 5 st black och 5 st red?

Bonus fråga: Hur många räkor kan jag ha i ett 45l kar?

Mvh: Ilovesnäckor

Annons:
Zefirka
2023-03-19 10:57
#1

#0: Hejsan!

Jag har inte så bra koll på räkor, du kanske kan hitta något på internet?

Mvh Zefirka


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Maleficum
2023-03-19 10:58
#2

Det är samma sort men olika färg så du kan ha fem av varje färg. Då svart är dominant kommer du troligen få övervägande svarta efter ett tag (om du inte har oturen att få tio av samma kön så de inte förökar sig). För min del gömde det sig även vita gener hos mina så det började ploppa upp vita crystal (men röd är dominant över vit så de vita är väldigt få i jämförelse med mina andra jag har)

Att räkna ut mängd tycker jag är svårt men du kan troligen ha en hel del räkor så de är små och inte skitar ner speciellt mycket. De kan dock döda varandra om de blir för trångt (men skulle säga att du ska över hundratalet för att de ska vara risk för det). Sen beror det lite på utformandet av akvariet. Ett "tomt" akvarium med lite inredning har plats för färre än ett väl planterat och mycket inredning där de finns gömslen och plats för varje räka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

I
2023-03-19 11:00
#3

#1: Hej! har faktiskt letat lite men inte hittat något, får leta lite till! ;)

I
2023-03-19 11:02
#4

#3: tack ändå! :))

Zefirka
2023-03-19 11:03
#5

Hoppas du hittar det du letar efter 😁
MvhZefirka


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


I
2023-03-19 11:04
#6

#2: Ok tack så jätte mycket! Tänkte ett väl planterat och en liten nano rot. Tror du jag kan ha körsbärsräkor eller blir det för många arter/korsningar?

Annons:
I
2023-03-19 11:05
#7

#5: 😄

Zefirka
2023-03-19 11:06
#8

#6: det blir säkert bra, fråga inte mig! 😅


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


Maleficum
2023-03-19 11:08
#9

#6: Skulle inte rekommendera att ha crystal och körsbär tillsammans då de ofta konkurrerar ut varandra. Jag har haft båda tillsammans i 200 liters akvarium och det sluta med att crystal räkorna helt tog över och jag höll på att helt förlora mina körsbär (lyckades rädda kanske 5-6 stycken som sedan fick gå i eget akvarium och har nu flertalet igen).

Så välj antingen crystal eller körsbär :) Körsbär är enklast av de två men får du tag på crystal som är födda och lever i vanligt kranvatten så är de inte supersvåra heller men lite mer känsliga.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zefirka
2023-03-19 11:09
#10

#9: ok, jag är ingen räkexpert precis!


Mvh. / Zefirka

Hon/henne

Medarbetare på barnens, akvarium, skojigheter och vänskap ifokus


I
2023-03-19 11:25
#11

#9: Ok! Ska inte skaffas då, tack igen! 😀

Upp till toppen
Annons: