Annons:
Etikettartbeskrivningar-månadensfisk-artiklar
Läst 78 ggr
Draken
2023-01-10 08:25

Tigerbarb

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Namn: Tigerbarb (Puntius tetrazona)

Familj: Cyprinidae

Naturlig miljö/hemort: Kommer ursprungligen från Sumatra och Borneo

Storlek: 7 cm

Temperatur: 22-26 grader

Ph: 6,0 - 8,0

Akvarium och Miljö: Akvariumet skall vara minst 100 - 120 liter. Gott om gömställen av både stenar och rötter, men se till at det även finns fria simytor.

Mat: Allätare. Äter i akvarium allt foder. men behöver en blandad diet bestående av både vegetabiliskt foder och köttbaserat foder. Kan äta växter om det vegetabiliska behovet inte tillgodoses

Lek och Odling: Tigerbarben är, i naturen, mycket produktiv. men det går även att odla den i akvarium. Kan bli könsmogen redan vid 7 veckor. Honorna är ofttast betydligt större och rundare än hanarna. Hanens nos är röd och över den svarta ryggfenan kan man se en tydlig röd rand. Honornas ryggfenor är svarta.

Allmänt: Tigerbarben är en av våra mest populära och välkända akvariefiskar bland barberna, och det är en stimfisk, de skall vara minst 6-8 individer, gärna fler. De är mycket populära bland såväl nya som gamla akvarister.

Trots deras popularitet, så är det även en av de största nybörjarfällorna. Tigerbarben kan vara både ogin och aggressiv, och den är en ökänd fenbitare. Det sägs att det är en bra och fredlig fisk till sällskapsakvariumet, men jag skulle inte vilja ha den i sällskapsakvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2023-08-15 10:33 av Draken
  • Redigerat 2023-07-30 11:58 av Nephi
Annons:
fluffis
2023-02-16 16:44
#1

Vilken makalöst vacker bild 😀 Den här fisken måste jag vid nåt tillfälle ha 😁

Draken
2023-02-17 19:56
#2

#1: Tänk bara på att "tigern" är en av de mest aggressiva av barberna 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2023-02-17 23:33
#3

Tigerbarber är en av mina favoriter och en fisk vi haft många gånger igenom åren (och då både med Guldfisk och scalar på tiden man inte visste bättre).

Ett riktigt stort stim är att föredra (minst 20 men helst fler) för då är de oftast fredliga mod andra och "bråkar" mer sinsemellan. För små stim (mindre än 10) så blir ofta någon hackkyckling eller att de ger sig på andra invånare i karet (av egen erfarenhet).

Gör sig helt klart bäst i stort stim med ganska strömt vatten (de gillar att leka i strömmen) då gör dem sig bäst.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2023-02-17 23:47
#4

#3: De är jättefina.

Jag har också hört att de skall gå i stora stim, Men jag har ju inte varit så smart när jag har haft dem. Utan jag har haft kring sex-sju stycken, och det har gått käpprätt åt helsike.

Kanske skal tänka på dem nr jag en gång ställer upp mitt stora akvarium igen 😉 Där kan jag nog ha ett bra gäng 😆😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2023-02-17 23:48 av Draken
Maleficum
2023-02-18 00:27
#5

#4: Det tycker jag låter som en bra idé! De är ju så roliga och kan verkligen underhålla en med sina hyss.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2023-02-18 00:41
#6

#5: Ja de är ju det. Jag är störtkär i Kopparbarben, så de kommer jag köpa fler av om jag ställer upp det större akvariumet😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
2023-02-19 10:59
#7

Asså jag kunde inte låta bli att fnissa för jag var och letade sand i en akvariebutik nyligen och i ett akvarium fanns ett gäng tigerbarber. De var inte jättemånga utan kanske tio eller så. Två av dem fajtades genom att stöta munnarna mot varandra som en aggressiv puss liksom. Jag antar att det var hanar för de var väldigt färggranna och fenorna var utspända. För dom var det nog allvarligt men i mina ögon såg det rätt så roligt ut 😀

Bra tips om att ha många. Jag tänker mig ett ordentligt gäng i mitt 325-litersakvarium. Hoppas de kan gå med siamesiska algätare för de vill jag gärna behålla.

Upp till toppen
Annons: