Annons:
Läst 87 ggr
[Aggeanka]
2022-12-21 22:10

identifiera fisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte mig precis ett billigt akvarium och fick med några räkor och fiskar, vilket inte var tanken från början. Men dom behövde ett hem i och med att jag köpte akvariumet så det fick bli så. Jag undrar nu vad det är för fisk jag fått med mig hem (se bild). Vill även förtydliga att akvariumet absolut inte kommer se ut som de gör på bilden. Tog bilden vid köpet :)
Fick även med några amanoräkor och en annan typ av räka som var större än amanoräkorna och som hade en brun rand. Kanske att räkan var lite prickigt brun också, hann inte kolla på den så noggrannt. Kan försöka få en bild på den imorgon om ingen listar ut vad det är för räka på rak arm.

Tanken med detta akvarium är att ha körsbär eller blåa räkor och några fiskar. Funderar på endler. Kommer det fungera med de fiskar och räkor jag fick med eller måste jag försöka hitta ett nytt hem åt dom?

Annons:
Maleficum
2022-12-21 22:50
#1

Jag tycker fisken kan se ut som en siamesisk algätare (lite svår vinkel så svårt att säga om vissa av mönstren är fisken eller skugga). Jag har såna med räkor i väl planterat akvarium, dock brukar de gilla att bo med kompisar och kan bli rätt stora, 15 cm (vet inte hur stor akvariet är).

Den bruna räkan låter som det kan vara Bamburäka/solfjäderräka/filtrerarräka (kärt barn har många namn) Atyopsis moluccensis.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

<i>Crossocheilus</i> <i>oblongus</i>
fluffis
2022-12-22 08:39
#2

Vad spännande. Hur stort är akvariet? Jag tror fisken möjligen skulle kunna vara en dvärgbotia. Finns det fler? På räkan gissar jag samma som Maleficum men jag ser gärna bild 😀

Draken
2022-12-22 10:21
#3

Tror , som fluffis, att det kan vara en botia av något slag. Det är fel teckning för att vara Siamesisk algätare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2022-12-22 10:27
#4

Nu när jag titta om på bilden idag (på datorn) kan jag nog hålla med de andra att det inte är en siames.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Aggeanka]
2022-12-22 16:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Här är en till bild på fisken och även två bilder på räkan :) Fisken är ganska skygg och simmar iväg om jag kommer för nära med kameran tyvärr

  • Redigerat 2022-12-22 16:23 av [Aggeanka]
[Aggeanka]
2022-12-22 16:24
#6

#2: Akvariet är 54L och det finns bara en av den sorten. Ser nu att det är en stimfisk så kommer försöka sälja den

  • Redigerat 2022-12-22 16:31 av [Aggeanka]
Annons:
Draken
2022-12-25 11:32
#7

Tror räkan är en Mountain rock.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2022-12-26 16:51
#8

#6: Låter som ett bra val att sälja den. Många fiskar som brukar vilja leva flera/många ihop tenderar att bli skygga när de är färre eller ensamma.

  • Redigerat 2022-12-26 16:51 av fluffis
fluffis
2022-12-26 16:56
#9

#5: Räkan ser precis ut som mina solfjädersräkor, Atyopsis moluccensis. Den har sjukt många namn, tror till och med att mountain rock-räka är samma eller i princip samma sort.

Det är viktigt att denna räka har möjlighet att sitta med sin solfjädrar utsträckta i ett ganska starkt flöde, för de vill gärna fånga sin föda på det viset. Man brukar säga att om denna typ av räka vandrar på bottnen och pickar så är det något fel.

https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=18

<i>Atyopsis</i> <i>moluccensis</i>
Upp till toppen
Annons: