Annons:
Läst 53 ggr
tortoise
2022-11-11 18:25

Hur många fiskar kan man ha i ett 60 liters kar?

Jag fick starta om mitt kar igen efter en misstänkt nitritförgiftning.
En Kardinaltetra överlevde mirakulöst och nu ska jag köpa nya kardinalteror..men jag funderar på hur många kardinaltetror kan jag ha?
Jag funderar på att ha kardinaltetror, khuliålar, räkor ( någon form) och snäckor ( vill ha red racer) men så funderar jag även på att ha några sorgmanteltetror.
Vad tror ni är bäst? Bara kardinaltetror eller några sorgmanteltetror med? Och isåfall hur många kan jag ha i ett 60 liters kar?

Annons:
Nephi
2022-11-11 18:35
#1

Tycker kardinaltetror, räkor och snäckor räcker :) Bättre att kunna ha något större stimm utan att överbelasta akvariumet. Skulle rekomendera att du börja med att köpa 2-3 kompisar till den du har. Sen väntar du en månad innan du tillsätter antingen räkor, snäckor eller 3-4 fiskar till. Och så fortsätter du så fram tills du fått i allt du vill ha. Några individer varje månad, räkor och snäckor är lägra belastning så dem går att tillsätta något fler av åt gången än tetror. (rekomenderar däremot att du köper och släpper i alla räkor samtidigt och av samma sort, dem kan vara väldigt känsliga att blanda bakteriefloror mellan räkgrupper. 10st räkor är en bra grupp att börja med. Ca 10-15 kardinaltetror skulle jag tro blir bra om du introducerar långsamt och ser till att ha en del växter.

(60L är dessutom gränsfall till litet för Kuhlii-ål och defenitivt för litet för Sorgmanteltetra.)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2022-11-11 18:37 av Nephi
tortoise
2022-11-11 18:58
#2

#1: då satsar jag på att ha artakvarium. Jag har haft kardinaltetror innan men de " försvinner" så lätt när man har andra fiskar också. Nu när våran lilla tetra har varit ensam så har jag insett vilka söta små fiskar de är.

Hur många snäckor kan jag ha på ett ungefär?

Och vad finns det för räkor förutom körsbärsräkor? Finns det någon lite större räka som går att ha?

Nephi
2022-11-11 19:26
#3

#2: Dem flesta neocaridina är rätt lätta nybörjarräkor 😁 jag har Yellowstripe och Black sakura, har tidigare även haft blåa som jag inte minns namnet på

Det är samma som familj som körsbär men andra färger 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

tortoise
2022-11-12 09:08
#4

#3: vad bra 🙂 då ska jag kika efter dem

Upp till toppen
Annons: