Annons:
Etiketterväxternybörjarhörnankampfiskakvarium
Läst 67 ggr
D
2022-08-15 19:46

Akvarium till Betta

Hej hej
Skulle någon kunna hjälpa mig med att sätta upp akvarium till en Kampfisk? Ägaren är nybörjare men jag vill verkligen att det ska bli rätt från början men kan väldigt lite själv.

Skulle detta vara ett ok starter-kit till en Kampfisk eller är det för litet? https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.199.846/aquael-leddy-60-akvariepaket-54-liter-fraktfritt

Behövs det något annat filter/ljus?

Och vilka växter skulle vara bra för fisken? Ägaren är allmänt intresserad av odling så att komma in på lite aquascaping skulle vara lätt och intressant. Men kanske helst växter som inte behöver extra co2 om det finns?

Är tacksam för alla tips och rekommendationer som går att fås

Fraktfritt & prisvärt akvariepaket med snygg design Leddy 60 från Aquael är ett komplett akvariepaket på 54 liter med energisnål LED-belysning på 7 w, pump, filter och 50w doppvärmare. Detta klassiska akvarium har ett stilrent lock i tålig formgjut...
Annons:
Nephi
2022-08-15 19:58
#1

Välkommen hit!

Ett 54L fungerar utmärkt för Kampfisk, räkna däremot inte med att kunna ha mer än en kampfiskhane och någon snäcka i akvariet då det är få kampfiskhanar som kan gå med andra fiskar utan att bli stressade 😊

Bra nybörjarväxter är anubias, Sessiflora, gälört och vattenpest. De tre sista är snabbväxande och fungerar toppen som hjälp att hålla akvariumet i balans, däremot är det osäkert om dem trivs en längre tid i varmare vatten då i allafall två av dem är kallvatten växter. Kampfiskar har även gärna någon flytväxt 😊

Filtret kan fungera bra, däremot så kan det behöva bytas mot ett luftdrivet svampfilter om kampfisken har väldigt långa fenor och tycker det blir för strömt.

Kika gärna på denna:
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1497148/kampfisk

Fråga på så hjälper vi dig med det vi kan 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
D
2022-08-15 20:07
#2

#1: Åh tack så mycket!
Jag siktar nog på att visa dom lite mer kortfenade fiskar eftersom jag läst att dom andra har lite svårt att simma? Så då kan vi börja med detta. Skönt.

Super med växttips! Precis vad jag behöver. Finns det några röda enkla växter eller är dom alla lite mer komplicerade?

Duckweed är den enklaste flytväxten har jag hört? Finns det några med större blad som är ungefär lika?

Nephi
2022-08-15 20:18
#3

#2: Dem röda är något mer komplicerade för att dem vill ha co2, näring och bra ljus för att få fram sin bästa färg. Men dem flesta går att ha iallafall, däremot så kan dem blir rätt bleka utan det extra.

Finns många flytväxter, andmat skulle jag dock undvika 😂 Kolla på frogbite och Salvinia, även red root floaters. Frogbites förökade sig som ogräs när jag hade dem med luftdrivet filter, däremot är dem alla rätt känsliga för om det blir för mycket rörelse på vattenytan


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2022-08-17 10:26
#4

Ser att du har fått bra svar i tråden, så jag har ingenting att tillägga, men vill passa på att hälsa dig/er välkommen till siten och akvarieträsket 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: