Etikettsjukdomar
Läst 97 ggr
farido13
2022-07-24, 18:45

Vad har hänt med min kampfisk?

Jag är på semester i 2 veckor men min familj tar hand om min Kampfisk och då så fotade min mamma detta. Jag vet Inte vad som har hänt men jag städade akvariet innan jag åkte. Har haft han i 2 år tror jag från en privat person

Ragatans Naturande
2022-07-24, 18:50

Det ser ut som sjukdomen "pop-eye fish disease". som först och främst är ett tecken på bakteriell infektion. Det brukar komma sig av att det är dags att rengöra karet. Men om du nyss städat känns det inte troligt och det brukar också komma sig av att temperaturen är för låg i karet. Det känns inte heller så troligt, när vi har haft så varmt i landet senaste veckorna.

Jag kan slå till med en gissning att din familj tycker det är kul att vara fiskvakter och skämmer bort fiskarna lite extra och matar för mycket, vilket i sig kan göra att nitritvärdena far åt skogen i karet. Jag hade själv problem med skyhöga nitritvärden första månaderna… då… oj vad mkt fiskar jag har, jag måste se till att alla får den mat de behöver. :D Numera får de vara glada om de får mat, varannan var tredje dag, beroende på art och ålder förstås… De växer, frodas och ser ut som fotbollar ändå och ynglar av sig.

Om det ska medicineras använder man den medicin som brukar vara effektiv mot bland annat bukvattensot, hör med din närmsta lokala zooaffär. Men många gånger räcker det med ett stort vattenbyte och hålla koll på vattenvärdena.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

• Redigerat 2022-07-24, 19:31 av Ragatans Naturande
Draknästets_Reptiler
2022-07-25, 10:52

Pop-eye disease samt att han verkar ha fått fenröta. Det tyder på att vattenvärdena är jättedåliga.

Draken Mvh.

VENI VIDI VICI

Upp till toppen